Sarawitia Franken
Sarawitia Franken Duurzaamheid 1 jun 2021
Leestijd: 3 minuten

Wordt voedselverspilling straks als vliegtuigbrandstof gebruikt?

Milieu Centraal schrijft dat ongeveer 9 procent van ons eten jaarlijks ongebruikt in de afvalbak verdwijnt. Per persoon is dit 34 kilo per jaar, zonde! Naast dat je zelf beter altijd twee keer kan nadenken voordat je restjes weggooit, zitten onderzoekers gelukkig ook niet stil. Het lijkt er namelijk op dat we in de toekomst voedselverspilling als vliegtuigbrandstof kunnen gebruiken.

Het ziet ernaar uit dat deze biobrandstof van etensresten al in de nabije toekomst gebruikt kan worden.

Vliegtuigen zijn extreem vervuilend

De vliegtuigindustrie draagt voor 12 procent bij aan alle broeikasgassen die bij transport vrijkomen. De verwachting is dat deze uitstoot de komende jaren alleen nog maar groeit. Vliegtuigen zijn dus extreem vervuilend en daarom doen onderzoekers hard hun best om milieuvriendelijkere alternatieven te ontwikkelen.

Zin om te reizen? Zo ga je op avontuur zónder de wereld over te vliegen

Elektrisch vliegen is voorlopig nog geen optie, omdat er nog geen batterij bestaat die een vliegtuig veilig in de lucht kan houden. Daarom hebben onderzoekers hun pijlen gericht op het ontwikkelen van biobrandstoffen die netto geen uitstoot hebben.

Briobrandstoffen niet altijd duurzaam

Biobrandstoffen raken nog weleens in opspraak, omdat er speciaal iets gegroeid moet worden, zoals soja of palmolie, om er brandstof van te maken. Hiervoor wordt veel landbouwgrond gebruikt en zelfs oerwouden gekapt. De vraag is dan hoe duurzaam deze brandstof echt is.

Maar, een Amerikaanse studie lijkt nu een doorbraak gemaakt te hebben. De onderzoekers hebben een biobrandstof ontwikkelt die 165 procent minder CO2-uitstoot heeft dan normale vliegtuigbrandstof.

Biobrandstof van nat afval

Deze biobrandstof is gemaakt van nat afval, zoals etensresten, afvalwaterslib en mest. Omdat deze brandstof uitsluitend uit afval bestaat, hoeven er niet speciaal gewassen voor verbouwd te worden. Zo is deze speciale brandstof een mooi voorbeeld van een circulaire economie, waarin afval de nieuwe grondstof is.

De Amerikaanse onderzoekers schrijven dat hun biobrandstof voldoet aan alle luchtvaartnormen. Zij zijn dan ook al in gesprek met Southwest Airlines om in 2023 vliegproeven te starten met de nieuwe duurzame biobrandstof.

Vliegen op bananenschillen

De onderzoekers verwachten dat het niet langer dan een paar jaar duurt voordat de eerste commerciële vluchten op deze biobrandstof gaan vliegen. Het zou dus zomaar kunnen dat we in de toekomst allemaal in vliegtuigen zitten die energie halen uit bananenschillen en klokhuizen. Tof!

Het is niet de eerste keer dat onderzoekers afval omtoveren tot energie. Zo winnen ze in Sevilla elektriciteit uit overgebleven sinaasappels en zet deze fabriek in Amsterdam niet-recyclebaar plastic om in brandstof.

Deze 20 bedrijven zorgen voor 50% van al het wegwerpplasticafval ter wereld

Het laat zien dat de wetenschap niet stilzit en we in de toekomst nog heel veel mooie ideeën van knappe koppen kunnen verwachten.

Bedrock Talks over klimaatverandering

Het is een feit: de wereldwijde temperatuur stijgt. In de afgelopen 30 jaar hebben we 50 procent van alle CO2 ooit uitgestoten. We spraken met Jelmer Mommers (klimaatjournalist bij De Correspondent) over klimaatverandering en hoe het er met onze wereld nu voorstaat. En als je nu spontaan in huilen uitbarst, no worries: dit is een verhaal met hoop.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Rock jouw inbox! 🤍

Elke zondagochtend met liefde gemaakt zodat jij heerlijk wakker wordt🧘‍♀️