8 x tips voor meal prepping (en voorkom plasticgebruik en voedselverspilling)

Er zijn veel goede redenen om fan te zijn van meal preppen. Waar wij nog het meest enthousiast over zijn? Het feit dat meal prepping voedselverspilling en plasticgebruik vermindert. Door je maaltijden te plannen voorkom je namelijk dat je veel in plastic verpakte maaltijden on the go koopt. Het lijkt misschien moeilijk en tijdrovend om je maaltijden vooruit te plannen, maar met deze tips word het júíst leuk.

Onlangs stelden we een basis stappenplan op voor meal prepping newbies. Daarin lieten we zien dat meal prepping echt niet ingewikkeld hoeft te zijn, en dat het heus niet betekent dat je 5 dagenlang hetzelfde eet. Sterker nog: je eet gevarieerd, vers en hartstikke gezond als je meal prept.

Om het allemaal iets concreter te maken, zetten we 8 belangrijke meal prepping tips op een rijtje.

1. Overnight oats

Ze zijn gezond, vezelrijk, lekker en ze stillen je hongergevoel makkelijk tot de lunch. We hebben het over overnight oats zijn een ideaal ontbijt en al zeker voor de pendelaars onder ons. Niets zo leuk als jezelf verwennen met je ontbijtje op de trein.

Het favoriete recept van Bedrock’s editor Lisanne? Havermout mengen met voor de helft rijstemelk en de andere helft kokosyoghurt, snufje kaneel, lijnzaad en een banaan in plakjes.

Maak zondagavond een paar glazen potjes klaar voor de rest van de week. Als je de weckpotjes goed afsluit, kan je ze 4 dagen bewaren.

2. Salades in bokalen

Ben jij stiekem jaloers op die collega die altijd een gezonde lunch mee heeft op kantoor? Moeilijk is dat echt niet! Reken ongeveer een uur voor het preppen van alle ingrediënten voor je lunch voor de komende 2 à 3 dagen.

Snijd de rauwe groenten naar keuze in stukjes, maak een lekkere dressing waar je een week mee verder kan en combineer naar hartenlust met peulvruchten, noten, couscous of rijst. Verdeel de ingrediënten over een paar potjes zodat je de lunch zo uit de koelkast kan pakken.

Heb je ingrediënten over? Bewaar ze in afgesloten potjes en verwerk ze in je avondeten.

Lees ook: 7 feitjes over voedselverspilling die je nog niet kende

3. Soep is je beste vriend

Soep maken is altijd een goed idee. Je kan er al je (restjes) groenten in verwerken en het is een gezonde lunch die boordevol vitaminen zit.

Maak één keer per week een grote pot soep en vries de helft in. Zo heb je niet alleen voor de komende dagen een portie soep, maar kan je ook een deel ontdooien als je’n keer laat thuis komt en een lege koelkast aantreft.

4. Kook granen op voorhand

Kijk jij wel ’ns ongeduldig toe naar je fornuis, wensend dat je rijst wat sneller zou koken? Dat kan je vermijden door één keer per week een grote lading rijst (of couscous, of quinoa, of pasta) te koken en die te bewaren in de heilige tupperbakjes in de koelkast.

Deze voorraad kan je gebruiken voor de lunch, maar natuurlijk ook voor het avondeten. Geloof ons, dat bespaart echt heel veel tijd.

5. Maak je eigen kruidentuintje

Dit klinkt misschien niet direct als een meal prepping tip, maar door je eigen kruiden te kweken, heb je als het goed is een heel jaar door verse kruiden! Dat voorkomt dat je steeds naar de winkel moet lopen en je blauw moet betalen aan een in plastic verpakt bosje kruiden. Scheelt ook veel plastic verpakkingen en left over kruiden die je niet gebruikt.

Hier heb je overigens helemaal geen tuin of balkon voor nodig! Ook op de vensterbank kan je prima kruiden in potten zaaien. Niets zo lekker als je pasta afwerken met verse basilicum of thee zetten met verse lavendel.

Weet je niet hoe je aan de slag moet gaan? Met deze kruidentuin guide kom je een heel eind.

6. Gebruik een keukenmachine

Een keukenmachine is een goede investering voor meal prepping. Wat je er mee kan maken? Creamy hummus in grote hoeveelheden, pesto van je zelfgekweekte kruiden, pastasauzen voor een hele week of nootjes en groenten fijnsnijden.

Met andere woorden: het is een easy tool die je veel tijd bespaart. En dat is natuurlijk waar het allemaal om draait bij meal prepping!

7. Maak een batch gegrilde groenten

Misschien wel onze best tip van allemaal is om eens in de zoveel dagen een grote bakplaat groenten te grillen. Denk aan courgette, aubergine, (zoete) aardappel, wortel, pastinaak, en ga zo maar door.

Van deze groenten kan je de hele week nog creatieve gerechten maken. Een Thaise curry creëer je dan een handomdraai, een quiche of pizza kan zo de oven in, een gerecht met couscous tover je in een paar minuten op tafel en ga zo maar door. Ook een koude pasta voor je lunch kan prima gepimpt worden met deze voorraad.

8. Vries je fruit in voor smoothies

Smoothies zijn al niet erg moeilijk om te maken, maar nog makkelijker wordt het wanneer je alleen maar een bakje uit de vriezer te hoeft te pakken dat vervolgens alleen nog in de blender hoeft te doen.

Het principe is eenvoudig: je neemt verschillende tupperware bakjes en doet in elk bakje de hoeveelheden (voorgesneden) stukjes fruit en groenten voor één smoothie. De volgende ochtend win je zo tijd aan stukjes fruit snijden. Easy peasy right?

Wie de basics eenmaal onder knie heeft, kan zich meestal geen leven zonder meer inbeelden. En je kan je voorstellen dat wanneer je je eigen eten op zak hebt, je geen voorverpakte (vaak ook ongezonde) to go maaltijden meer hoeft te halen!

Meer over meal prepping?

 

Het is tijd voor een nieuwsbrief die je verder brengt (+ gratis kleurplaat)

Schrijf je in en ontvang gratis de Bedrock kleurplaat!

Reageer op artikel:
8 x tips voor meal prepping (en voorkom plasticgebruik en voedselverspilling)
Sluiten