Meal prepping, waarom zou je dat doen? (+ een compleet stappenplan)

Maaike Kooijman 27 mrt 2018 Body

Jarenlang keek ik tijdens lunchpauzes vol jaloezie, fascinatie en soms een beetje afschuw naar collega’s die bakjes met salades of soep tevoorschijn toverden. Hoe déden ze dat toch? Stonden ze daar echt een halfuur eerder voor op? Pff, dat zou ik echt nooit doen.

De afgelopen tijd ben ik zelf ook zo iemand geworden en weet ik het antwoord op alle vragen: meal prepping. Je hebt er vast weleens van gehoord, maar meal prepping houdt dus in dat je één dag(deel) in de keuken staat om maaltijden te bereiden waar je vervolgens een aantal dagen van kunt eten. Veel mensen maken op zondag bijvoorbeeld al hun eten voor de werkweek.

Je kunt meal prepping in principe gebruiken voor al je maaltijden. Voor het ontbijt kun je bijvoorbeeld al bakjes met yoghurt klaarzetten en je havermout afwegen of smoothies maken. Of wat dacht je van een bananenbrood waar je de rest van de week mee kunt doen? Voor lunch of avondeten kun je bijvoorbeeld een grote portie ergens van maken en daar meerdere dagen van eten of allemaal verschillende ingrediënten apart bereiden en dat in andere combinaties in bakjes doen.

Een bericht gedeeld door ? Meal Prep On Fleek (@mealpreponfleek) op

Zo’n uitgebreide voorbereiding is goed voor een aantal dingen. Om te beginnen bespaart het je ontzettend veel tijd, doordat je een aantal dagen lang niet naar je maaltijden om hoeft te kijken – of nou ja, je moet ze alleen nog opeten. Daarnaast is het goedkoper als je ingrediënten meerdere dagen gebruikt en tot slot een stuk gezonder. Als je al een bakje met een healthy quinoasalade in de koelkast hebt staan, kom je immers minder snel op het idee om toch nog een pizza te bestellen (hoewel dat natuurlijk ook gewoon af en toe mag).

Meal prep-mythes

Toch lijkt het veel mensen maar niets, onder meer door het bestaan van een aantal ‘meal prep-mythes’. Eén daarvan is dat je dagenlang hetzelfde eet. In sommige gevallen klopt dat inderdaad, maar zelf vind ik het fijn om meerdere maaltijden tegelijk te koken. Als ik een curry kook voor vier dagen, eet ik die bijvoorbeeld niet een halve week lang – hooguit om de dag, en eventueel gaan er nog een paar porties de vriezer in. Ook eet ik minstens drie verschillende soorten lunches per week.

Als het je niet gaat om dezelfde ingrediënten, maar vooral om de smaken die je al snel zat wordt: dat is heel snel te verhelpen! Als je bijvoorbeeld andere kruiden of een andere dressing door een maaltijd doet, smaakt het meteen al heel anders dan de dag ervoor.

Een bericht gedeeld door Dutchie getting fit! ?? (@floordeboor_fit) op

Daarmee is eigenlijk ook meteen de mythe opgelost dat je al van tevoren moet weten op welke dagen je wat eet. Als je een keuze hebt in je maaltijden, kun je er gemakkelijk voor kiezen om een ander gerecht te eten als je daar zin in hebt. Bovendien zijn meal prep-maaltijden meestal lang houdbaar, dus ze overleven het echt wel een extra dagje als je spontaan uit eten wilt.

Dit vind je vast ook leuk: Georganiseerd 2018 in? Zo begin je een bullet journal.

 

Maar hoe dan?

Oké, over naar het praktische gedeelte. Want het klinkt allemaal wel leuk en aardig, maar hoe bedenk en kook je in één dag zoveel verschillende maaltijden? En wat heb je daarvoor nodig?

Een bericht gedeeld door Time for Supper KW (@timeforsupperkw) op

Om te beginnen: Heel. Veel. Bakjes. Ik schafte kleine bakjes aan voor mijn lunches en grote voor avondeten. Maar je kunt ook denken aan flesjes voor dressings of smoothies, kleinere bakjes voor aparte ingrediënten als noten, et cetera. Verder heb je helemaal niet zoveel nodig, behalve natuurlijk je ingrediënten. Het leuke aan meal prepping is dat je in principe gewoon naar de supermarkt kunt gaan en kunt uitkiezen wat je lekker vindt: uiteindelijk kun je alles wel in één van je (bijvoorbeeld) drie maaltijden verwerken.

Warm of koud

Je hoeft dus niet per se met recepten te werken. Vooral voor lunches is het prima om gewoon wat voedzame ingrediënten en een dressing door elkaar te gooien. Het is echter wel handig om voor wat variatie te zorgen. Zo koop ik naast heel veel groente ook altijd voor minstens de helft van de maaltijden peulvruchten (meestal kikkererwten, bonen of linzen) voor het eiwit, zorg ik dat ik verschillende soorten noten in huis heb en varieer ik met bijvoorbeeld volkorencouscous, quinoa en zoete aardappel als koolhydraten – allemaal producten die prima koud te eten zijn.

Voor avondeten is het meestal wel lekker om warme dingen te eten, zeker nu het nog redelijk koud is buiten. Sommige warme maaltijden zijn gemakkelijker te bewaren (en op te warmen) dan andere. Vooral curry’s, soepen, ovenschotels en rijst doen het goed. Pasta en risotto drogen daarentegen sneller uit, hoewel ze weinig smaak verliezen. Ook moet je er rekening mee houden of groenten eventueel bruin worden als ze al gesneden zijn – avocado kun je het beste pas op de dag zelf toevoegen.

Uiteindelijk is meal prepping net als veel andere dingen ook iets wat je helemaal op je eigen manier kunt doen. Experimenteer een beetje, vind uit op welke dagen je graag kookt en hoe lang je dingen kunt bewaren en wat je favoriete soorten maaltijden zijn. En heb je nog inspiratie nodig? Dat vind je genoeg op Pinterest – of volg bijvoorbeeld deze Instagram-accounts.

Reageer op artikel:
Meal prepping, waarom zou je dat doen? (+ een compleet stappenplan)
Sluiten