Voel je je overprikkeld? Dit zijn 5 fijne oefeningen die je helpen te kalmeren

Je hoofd ontploft van alle prikkels, na een drukke werkdag moet je flink bijkomen en fysiek voel je dat je tegen je grenzen opbotst (lees: je bent moe). Wellicht is de diagnose hier heel eenvoudig: je voelt je overprikkeld. Is dat herkenbaar voor jou? Deze 5 oefeningen helpen je te kalmeren.

Overprikkeling is een toestand van onze hersenen waarin we meer prikkels ontvangen dan dat onze hersenen kunnen verwerken. De ene persoon is sneller overprikkeld dan de ander, met name hooggevelige mensen.

Toch leven we in een tijdsgeest waarin we massaal véél en snél informatie moeten verwerken, wat maakt dat iedereen zich van tijd tot tijd weleens overprikkeld kan voelen. Heb jij daar last van? Dan kunnen deze tips helpen.

Oefeningen om te kalmeren als je overprikkeld bent

1. Maak een brain dump

Op PsychCentral lezen we dat het helpt om een brain dump te maken. Dat houdt in dat je een lijst maakt waarin je al je gedachten dumpt. Tip: zorg dat je hiervoor altijd een notitieboekje bij de hand hebt.

De psychologie daarachter? Ons brein kan maar aandacht schenken aan zo’n 7 dingen tegelijkertijd. Wanneer we een to-do-list hebben die veel langer is dan dat, beangstigen we ons brein met het gevoel dat we dingen aan het vergeten zijn. De oplossing? Dump je gedachten op papier en grijp daar naar terug als je denkt iets vergeten te zijn.

2. Zie inner peace als je persoonlijke missie

Innerlijke rust start bij jou, daarom kan het maar beter je eerste prioriteit zijn. Focussen op hoe je jezelf het beste voelt zal je geluksniveau snel de hoogte in helpen.

Lees ook: Waarom rust en ontspanning zo belangrijk is voor ons (en hoe je dat dan vindt)

Denk na over wat je vandaag aan je dagelijkse routine kan toevoegen en waardoor je je beter zal voelen. Misschien is dat wel meer water (of kalmerende thee) drinken, meer stretchoefeningen of een kleine wandeling in de natuur. Je innerlijke rust krijgt een boost door dit soort kleine momenten voor jezelf!

3. Leer luisteren naar je lichaam

Soms voelen we ons losgekoppeld van en overweldigd door de wereld omdat we de verbinding met onszelf zijn verloren. Als je uitgeput, overwerkt en overprikkeld bent, dan helpt het om de communicatiekanalen met jezelf in de eerste plaats te versterken.

Must-read: Stel jezelf deze 10 vragen voor meer zelfinzicht (zo leer je jezelf pas écht kennen)

Start met te leren luisteren naar je lichaam. Vraag jezelf af wat je lichaam nodig heeft. Stel jezelf de vraag: ‘zijn de keuzes die ik maak in lijn met het leven dat ik wil leiden?’ Wees kritisch. Dit soort vragen zijn een goede manier om je geluk te verhogen en om meer in verbinding met jezelf te staan.

4. Schrap multitasking

Besef dat multitasking eigenlijk nooit een goed idee is. Spreek dan ook met jezelf af dat je maar één taak tegelijkertijd op je neemt. Als je aan deze ene taak werkt, zet dan je de rest even aan de kant. Tip: je kan de dag beginnen met je meest dringende taak (check je e-mails niet tot deze taak is afgerond!).

Lees ook: Vergeet multitasken. Waarom het beter is om één ding tegelijk te doen

Door jezelf de tijd te gunnen om aan deze taak te werken (zonder dat je afgeleid wordt door minder dringende zaken), kan je echt met je volle energie en focus aan die taak werken. Daar wordt je hoofd automatisch rustig van. Tip: gebruik een old school keukenklokje dat je laat afgaan op het moment waarop je jezelf toestaat om met andere dingen bezig te zijn.

5. Gun jezelf een wekelijkse Sabbatdag

In deze 24/7 wereld waarin we leven, is het gemakkelijk om elke dag te beschouwen als een kans om onze to-do-lijst af te werken. Toch is het belangrijk om soms een pauze te nemen van dit soort dagelijkse stress. Je brein heeft deze rustmomenten nodig, lees hier hoe belangrijk dat is.

Probeer dus één dag per week alles te vermijden wat aanvoelt als werk. Zet je telefoon uit, log niet in op social media, doe een dutje, lees een goed boek, spendeer tijd met je familie en vrienden of maak een lange wandeling. Zorg dat deze dag je oplaadt om aan de volgende werkweek te beginnen.

Nog meer tips nodig in de strijd tegen overprikkeling? Misschien helpen deze self-care rituelen je wel.

Meer over innerlijke rust?

 

Het is tijd voor een nieuwsbrief die je verder brengt (+ ontvang een mindful kleurplaat)

Schrijf je in en ontvang gratis de Bedrock kleurplaat!

Reageer op artikel:
Voel je je overprikkeld? Dit zijn 5 fijne oefeningen die je helpen te kalmeren
Sluiten