Sharon van der Werf
Sharon van der Werf Mind 14 mrt 2022

De maandagochtend-rituelen van holistisch psycholoog Jon van der Eerden

Hoe dóén ze dat toch? Succesvolle vrouwen, of het nu gaat om carrière, liefde of geluk, houden er allemaal bepaalde (ochtend)rituelen op na. Wij vroegen inspirerende vrouwen naar hun tips. Wat doen ze als de wekker gaat en hoeveel uur slaap hebben ze nodig? Vandaag kijken we naar de ochtendrituelen van holistisch psycholoog Jon van der Eerden.

In 2016 lanceerden we de rubriek ‘de maandagochtend’-rituelen van…’ voor het eerst. We spraken inspirerende vrouwen als José WoldringHanna Verboom en Sabrina Simons.

Sinds begin dit jaar blazen we weer nieuw leven in de rubriek. We spraken onder andere met Charlotte Labee, Milou Turpijn, Lisa Goes Vegan en BEDROCK’s  hoofdredactrice Rosa Bertram.

De maandagochtend-rituelen van Jon van der Eerden

Als holistisch coach begeleidt Jon vrouwen naar een bewuster en meer ontspannen leven. Om je echt ontspannen te voelen en lekker in je vel te zitten, is het volgens haar belangrijk om je gezondheid en leven op meerdere vlakken te bekijken, holistisch.

Het fysieke lichaam geeft veel signalen waaruit je heel wat informatie kunt krijgen, maar daarvoor is het nodig om een bepaalde mate van lichaamsbewustzijn te hebben. Hoe past Jon deze kennis toe in haar eigen maandagochtend-rituelen?

Hoe laat gaat de wekker?

“Mijn wekker is een lamp die steeds feller gaat schijnen, daarvan word ik doordeweeks wakker rond half zeven. Ik houd van de vroege ochtend.”

Stap je meteen uit bed, of snooze je eerst?

“Echt snoozen en opnieuw in slaap vallen, doe ik niet vaak. Maar ik neem wel even lekker de tijd om wakker te worden in bed voordat ik er meteen uitstap. Nooit meer gehaast uit bed voor mij.”

Wat is jouw heilige ochtendritueel?

“Het eerste wat ik s’ ochtends doe, is mijn vriend een knuffel geven. De dag beginnen met liefde is voor mij het allermooiste begin van de dag.

De precieze invulling van mijn ochtendritueel waar daarna volgt, is afhankelijk van het seizoen, van mijn doelen en mijn situatie. Ik stem het daar altijd op af. Wat er in ieder geval altijd in zit: een check-in bij mezelf, ademhalingsoefening, beweging en schrijven.

Die check-in kan al in 10 seconde voor ik mijn bed uitstap. Ik sta dan even stil bij het moment en bij hoe ik me voel. Daarna volgt er vaak een ademhalingsoefening van 5 tot 10 minuten. Deze doe ik soms meteen rechtop in bed en soms in de woonkamer op mijn yogamat.”

“Ook zorg ik altijd voor een vorm van fysieke beweging. Naar buiten om te wandelen, yoga, stretchoefeningen of een workout. Ik vind het super fijn om mijn hele lijf te activeren voor de dag en hierdoor heb ik de rest van de dag meer energie.

Wat ik al zo’n 15 jaar iedere ochtend even doe, is een aantal regels schrijven. Ik ben er destijds mee begonnen toen mijn moeder ziek werd en overleed, om heftige gevoelens en emoties en van mij af te schrijven.

Het is nu een manier van zelfreflectie die met helpt bij het maken van bepaalde keuzes, bij de invulling van de rest van mijn dag en ik kan precies zien waar ik sta en wat ik nodig heb. Door mijn gedachtes en emoties al van mij af te schrijven in de ochtend blijven ze niet de hele dag rondspoken.

Houd een dagboek bij en merk meteen deze voordelen

Je kunt jezelf misschien voorstellen hoeveel notebooks ik ondertussen vol heb geschreven. Voor mij werkt het echt super en tegenwoordig krijgen alle deelnemers van mijn coachtraject en/of retreats ook een notebook bij start. Ik leer ze precies hoe ze deze manier van zelfreflectie kunnen integreren in hun leven.

Waarom is het ritueel heilig voor je?

“Toen ik drie jaar in Barcelona woonde ontdekte ik de kracht van rustig opstaan, de zon zien opkomen en je lichaam & geest op een gezonde manier voorbereiden op de dag, zonder meteen te stappen in alle to do’s. Die liggen er een uurtje later ook écht nog wel. Dit is hoe ik ooit ben begonnen met beter voor mijzelf zorgen.

Vanuit daar is ook mijn bedrijf HoliHabits ontstaan: het creëren van gewoontes en rituelen waardoor je bewuster en beter voor jezelf zorgt. Dat kan zich uiten in allerlei vormen, het belangrijkste is: vind de manier die bij je past.”

Welke affirmatie zou je iedereen zich aanraden?

“Ik vertrouw op mijn lichaam en luister naar haar signalen. Deze heeft mij al heel veel gebracht. Door het contact met mijn lichaam te versterken en minder na te denken, voel ik veel meer zelfvertrouwen en weet ik beter hoe het écht met mij gaat.”

Train je brein met affirmaties (en een aantal oefeningen voor meer positiviteit)

Kun je ook weleens niet je bed uitkomen?

“Natuurlijk! Het is heerlijk dat ik zo vrij ben dat ik er dan ook aan kan toegeven. Meestal spring ik mijn bed uit omdat ik altijd vol plannen zit en zoveel hou van wat ik doe. Maar dat is ook wel eens een paar dagen anders. Als dat zo is, geef ik daar zeker gehoor aan. Heel anders dan vroeger, toen moest ik altijd heel hard doorzetten van mezelf.”

Hoeveel uur slaap je?

“Ik slaap gemiddeld 7 tot 8 uur per nacht. Ik geniet er nu nog extra van want ben mezelf er ook van bewust dat het heel anders wordt in de toekomst, want in mei 2022 word ik voor het eerst moeder!

Om lekker rustig in slaap te vallen of als ik s’ nachts even wakker lig, doe ik vaak de 4-7-8 ademhalingsoefening, hierdoor voel ik mij altijd direct helemaal ontspannen.”

Wat zijn de do’s in de ochtend die je iedereen aanraadt?

“Ik zeg altijd: kies je gedachten net zo selectief als je outfit. We besteden vaak veel tijd aan hoe we eruit zien, terwijl het goed zou zijn om je als allereerst bewust te worden van je binnenwereld.

Met deze simpele oefeningen van 12 minuten per dag versterk je je focus

Focus eerst op jezelf en daarmee op de dag die voor je ligt! Voel je lichaam, voel hoe het met je gaat, weet wat jij nodig hebt en zeg iets leuks tegen jezelf. Dat kan al in 30 seconden en dit gaat een wereld van verschil maken.

En vooral: beweeg! Ga even naar buiten, stretch je lichaam of doe een workout. Dit geeft je energie en hier ga je de hele dag nog de vruchten van plukken.”

En de don’ts?

“Meteen contact leggen met de buitenwereld door bijvoorbeeld je telefoon er direct bij te pakken of het nieuws te kijken. Je verlegt direct de focus buiten jezelf en grote kans dat dit de gehele dag zo blijft. Hierdoor blijf je vaak onrustig en onbewust hebben alle inkomende berichten al een grote invloed op je gedachten en emoties.

De vraag die je jezelf daarbij kunt stellen: geef jij zelf sturing aan je dag? Of laat je het lopen zoals het loopt, door wat de buitenwereld allemaal van je verwacht en er binnenkomt? Alle grote veranderingen beginnen met een kleine stap. Dus creëer vooral dat momentje in de ochtend helemaal voor jezelf. Het gaat je leven veranderen!”

Jon van der Eerden volgen op Instagram? Dat doe je hier.

De maandagochtend-rituelen van Lisa goes Vegan

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Vegan kookinspiratie nodig?

Schrijf je in voor de mailing en ontvang BEDROCK's Grote Vegan Kookboek plús elk weekend de best gelezen artikelen 🌿

Reageer op artikel:
De maandagochtend-rituelen van holistisch psycholoog Jon van der Eerden
Sluiten