Body 5 mrt 2019 Loulou Machine

Je bent wat je verteert volgens de Ayurvedische leer. Hoe zit dat?

We kennen allemaal wel het bekende gezegde: Je bent wat je eet. Het voedsel wat je in je lichaam stopt, vormt de basis voor de cellen en bindweefsels van je lichaam. Maar nóg belangrijker volgens de Ayurvedische leer is niet wat je eet, maar wat daarvan uiteindelijk wordt opgenomen, oftewel wat je verteert.

De Caraka Samhita, een van de oudste geschriften over Ayurveda citeert: ‘It’s obvious that that the body tissues cannot be nourished and developed when food is not properly digested by your digestive fire.’ 

Voeding als vuurtje voor lichaam en geest

Je verteringssysteem zet alles wat we eten om in bouwstoffen voor het lichaam en is hiermee de kern voor een gezond lichaam en optimale energie. Je kunt je spijsvertering, in Ayurveda ook wel de Agni of the Fire of digestion genoemd, zien als een knapperend vuurtje dat alles wat je eet verbrandt en transformeert in voeding voor lichaam en geest. Dit vuurtje in balans houden is dus essentieel voor een goede gezondheid.

Hoe Ayurveda kan helpen als je niet lekker in je vel zit

Een teken dat je Agni goed werkt, is dat je gezonde trek hebt op gepaste momenten, als je regelmatig naar de wc gaat en als je een sterk immuunsysteem hebt. Je voelt je energiek, vitaal, positief, zelfverzekerd, gelukkig, optimistisch en enthousiast. Een gezonde spijsvertering zorgt er dus eigenlijk voor dat je je goed voelt van binnen en van buiten.

Hoe zorg je dat je Agni optimaal is?

Wat je niet goed verteert, kan zich manifesteren in ziekten en dit begint met subtiele signalen die je lichaam geeft. Als je Agni uit balans is kun je moeheid ervaren, last hebben van constipatie, een opgeblazen gevoel hebben en je zwaarmoedig voelen. Als dit af an toe gebeurt, hoeven er natuurlijk niet meteen alarmbellen af te gaan. Je kunt weleens de bekende ‘after dinner dip’ hebben na een zware maaltijd, maar als de klachten aanhouden kun je eens kijken hoe je je digestive fire weer op peil kunt krijgen.

10 tips voor een sterke Agni

  • Start de dag met gekookt warm water, dit is de beste inwendige reiniger en zorgt ervoor dat de vertering goed op gang komt. Water is een belangrijke levenselixer en ook erg belangrijk is de temperatuur van het water. Koud water brengt kou in de spijsvertering en maakt een goede verwerking van je eten onmogelijk. Het is daarom niet verstandig om koud water bij je eten te drinken. Drink water het liefst op kamertemperatuur of warm. 
  • Eet alleen als je honger hebt. Dat klinkt logisch, maar toch eet je vaak uit gewoonte of verveling. Als je honger krijgt, is dit een signaal van je lichaam dat je Agni goed werkt en klaar is om te verteren. Het duurt ongeveer 4 uur voordat voedsel verteerd is, geef je lichaam die tijd. Stel je maag eens voor als een wasmachine. Als je halverwege het wasprogramma een vuil kledingstuk erbij gooit, is het wasprogramma onderbroken en niet effectief voldaan. Hetzelfde gebeurt als je halverwege de vertering nieuw voedsel toevoegt. Het voedsel dat je tijdens het proces van verwerking eet, maakt volledige vertering onmogelijk en er blijven meer afvalstoffen achter. Probeer daarom 3 maaltijden per dag aan te houden zonder tussendoor te snacken. Een bekend fenomeen is ook wel intermittent fasting. Je geeft je lichaam dan een langere periode rust om te verteren en te herstellen. 
  • Eet voedsel wat licht verteerbaar is. Dierlijke producten zijn zwaar te verteren dus geef voorkeur aan zoveel mogelijk plantaardige producten. 
  • Je digestive fire is tussen 12:00u en 14:00u het sterkst. Eet daarom in de middag je grootste maaltijd. Het zal niet voor niets zijn dat er in veel culturen in de middag warm gegeten wordt. 
  • Kook met goede vetten, kruiden en specerijen. Vetten helpen bij de opname van vitaminen en mineralen, en de kruiden en specerijen helpen bij de vertering van het voedsel. 
  • Eet (lauw)warme en gekookte maaltijden. Wanneer je je eten kookt, wordt het als het ware al voorverteerd. Dit is makkelijker verteerbaar voor je lichaam dan rauw voedsel. 
  • Vind een ritme in je eetpatroon en probeer zoveel mogelijk op vaste tijden te eten. Het kan helpen om een ritueel uit te voeren voordat je begint met eten. Op deze manier krijgt je verteringssysteem een signaal door dat er eten aan komt. De maag bereidt zich voor door de aanmaak van maagsappen en zal het voedsel beter en efficiënter verteren. Een ritueel kan zijn om bijvoorbeeld elke keer voor de maaltijd je dankbaarheid uit te spreken of een aantal keer diep adem te halen met je ogen dicht. 
  • Eet met aandacht en zonder afleiding. Al denken we maar al te graag dat we sterren zijn in multi-tasken, je vertering verdient je volledige aandacht. Wanneer je televisie kijkt of op je telefoon bezig bent tijdens het eten, ben je minder bewust en verteer je minder goed. Weleens van chocolade-meditatie gehoord? 
  • Eet met mate. Vul de helft van je maag met vast eten, een kwart met water en laat een kwart leeg zodat er ruimte is om te verteren. Als je rustig eet, merk je dat je lichaam dat tweede bord heus niet altijd nodig heeft. Geef je maag de tijd om het voedsel te verwerken en op te nemen. 
  • Wat je verteert, is niet alleen de voeding wat je in je lichaam stopt. Het is ook wat je kijkt, luistert, leest, de mensen waarmee je omgaat en de omgeving waarin je je bevindt. Wees bewust met wat je in je lichaam stopt, fysiek, mentaal, emotioneel en spiritueel. 

Meer weten over Ayurveda?

Meer verhalen zoals deze? Let's keep in touch!

Het is tijd voor een nieuwsbrief die je verder brengt

Reageer op artikel:
Je bent wat je verteert volgens de Ayurvedische leer. Hoe zit dat?
Sluiten