5 manieren om Ayurveda te gebruiken om gezonder te eten

Mathilda Verwoerdt 14 nov 2018 Body

Zeker met de feestdagen in het vooruitzicht, is gezonder eten geen overbodige luxe. Maar dat kan lastig zijn. Soms zie je door de bomen (lees: voeding-theorieën) het bos niet meer. Maar als je dan toch alles hebt gehad, kan je Ayurveda proberen. Dit zijn 5 manieren om Ayurveda te gebruiken om gezonder te eten.

Ayurveda is een traditionele geneeskunde. Het doel is om ziekten te genezen, maar het allergrootste doel is om deze te voorkomen.

Een goede spijsvertering is key

De spijsvertering is hierbij heel belangrijk: volgens ayurveda is dit de plek waar ziekten ontstaan en/of worden voorkomen. Het is dus belangrijk om gezonde voeding binnen te krijgen, zodat je spijsvertering goed werkt.

Waarschijnlijk verwacht je dat je spijsvertering gewoon zijn werk uit zichzelf doet. En daarom houden we sommige slechte eetgewoonten aan. Maaltijden overslaan, snacken (guilty!), teveel eten… Het gevolg is kleine spijsverteringsproblemen, zoals een opgeblazen gevoel, veel lucht of obstipatie.

5 manieren om gezonder te eten met ayurveda

Gelukkig kun je deze (kleine) problemen zelf herstellen door je spijsvertering weer in balans te brengen. Daarom hebben wij 5 tips van Ayurvedische experts voor je om gezonder te eten met Ayurveda.

1. Stimuleer je spijsvertering voor je gaat eten

Het spijsverteringsstelsel wordt graag gestimuleerd door kronkels, volgens Pahlkivala: oprichter van Purna Yoga. Kronkels? Ja, bepaalde houdingen die je met je lichaam aanneemt. Een pose zoals een van de Marichyasanas is ideaal, omdat de draai in het maagdarmkanaal gebeurt. Volgens hem helpen deze poses het spijsverteringssysteem te zeggen: ‘Ik ben klaar om te eten’.

Slechte spijsvertering? Grote kans dat het door dit (gezonde) eten komt

2. Eet in de juiste volgorde

Voedsel combineren wordt in Ayurveda serieus behandeld. Er zijn 2 basisregels die je volgens Pahlkivala moet volgen. Regel 1: eet altijd eerst proteïne. “De maag produceert slechts een bepaalde hoeveelheid zoutzuur per keer. En omdat proteïne het enige voedsel is dat zoutzuur nodig heeft om te verteren, kun je dit beter het eerst eten,” zegt hij.

Regel 2: Eet nooit fruit na een maaltijd (behalve papaya, mango en ananas). Vruchten verteren sneller dan andere voedingsmiddelen, wat betekent dat andere voedingsmiddelen worden verbroken die langer nodig hebben om te verteren. De uitzonderingen – mango, papaja en ananas – bevatten enzymen die de vertering van eiwitten, vetten en koolhydraten versnellen. En dat maakt het juist ideaal om deze wél na je maaltijd te eten.

3. Drink warm water of een spijsverteringsthee

Een lekker glas koud water bij je eten? Beter niet! Dit is een absolute ramp voor je spijsvertering, zegt Ayurvedisch expert O’Donnell. Je vraagt dan eigenlijk of je spijsverteringskanaal voedsel wil afbreken. En dat terwijl je het invriest. Je bent veel liever voor je maag als je warm water drinkt tijdens de maaltijd. Dat bevordert de spijsvertering juist. Nog beter is een spijsverteringsthee drinken.

4. Doe deze pose na het eten

De beste – en enige – pose om te doen na een maaltijd is Virasana (Hero Pose) of Supta Virasana (Reclined Hero Pose). Palkhivala: “‘De Hero Pose stimuleert de spijsverteringsmeridianen langs de voorkant van de benen. Door deze houdingen direct na een maaltijd te doen, verbeter je je spijsvertering.” Om het voordeel hiervan ook echt te krijgen, moet je 2 tot 5 minuten aan deze poses besteden.

5. Ga 10 minuten op je linkerzij liggen na het eten

Ben je ergens waar het niet echt wordt gewaardeerd om yoga poses te doen? Snappen we. Het is ook een beetje gek om na de lunch op kantoor even een aantal yoga poses uit te voeren. Maar misschien is er wel een bank waar je voor 10 minuutjes even op je linkerzij kan gaan liggen. “Omdat de lever en galblaas aan de rechterkant zitten, laat je aan je linkerhand de zwaartekracht de gal naar beneden in de maag trekken, waar het kan helpen om het voedsel dat je net hebt gegeten te verteren en dan langzaam uit je maag te legen,” zegt O’Donnell.

Wanneer je op je rechterkant gaat liggen, legt dit te veel druk op je maag, waardoor het voedsel sneller voorbij gaat en het je darmen vroegtijdig bereikt.

Gezonder door ayurveda

Door meer rekening te houden met je spijsvertering, voorkom je een hoop problemen. En kan je jezelf een stuk gezonder – en dus gelukkiger – prijzen.

Het heeft veel voordelen om Ayurveda in te zetten om gezonder te eten. En hoewel de yoga poses niet altijd even goed uitkomen, kan je wel makkelijk letten op de volgorde waarin je eet. Of neem een lekker glas warm water bij het kerstdiner voor je aan de wijn gaat. Cheers!

Gezond eten en je spijsvertering

 


      
      
      
      
Reageer op artikel:
5 manieren om Ayurveda te gebruiken om gezonder te eten
Sluiten