Slechte spijsvertering? Grote kans dat het door dit (gezonde) eten komt

Struggle je ook met een slechte spijsvertering? Soms is het genetisch, maar het kan óók liggen aan je voeding. Ja, ook als je (vrijwel) alleen maar gezonde voeding eet.

Wist je bijvoorbeeld van de onderstaande producten dat ze slecht kunnen zijn voor je spijsvertering?

Water

Water zelf kan uiteraard geen kwaad voor je spijsvertering (benieuwd hoeveel water je op een dag zou moeten drinken?). Het gaat juist om wanneer je dat water drinkt. Wanneer je een glas koud water tijdens het avondeten drinkt, verlaagt je maagzuur. Dat zorgt ervoor dat je lichaam voedsel anders verteert. Je kan het beste een half uur voor en een half uur na het eten geen water te drinken.

Als je tijdens het avondeten liever toch drinkt, ga dan voor lauw water met citroen, hete thee of eventueel water op kamertemperatuur.

Smoothies

Slecht nieuws: een ijskoude smoothie in de ochtend kan ervoor zorgen dat jouw spijsvertering wat langzamer op gang komt. Je kan de dag beter beginnen met iets warms, zoals een warme kom havermout. Je kan een smoothie gelukkig wel spijsverteringsvriendelijk maken door verwarmende specerijen als gember en kaneel toe te voegen. Of ga voor een groene smoothie met gekookte groenten. Skip de rauwe groenten, deze zijn moeilijker verteerbaar.

Mint

Mocht je mint altijd gebruiken als je last hebt van je maag: goed bezig! Mint heeft namelijk een kalmerende functie, wat goed kan zijn voor mensen met spijsverteringsstoornissen of wanneer je last hebt van overtollige warmte in je lichaam. Maar heb je last van een trage spijsvertering? Dan kan je de mint beter laten voor wat het is, en overstappen naar meer verwarmende specerijen. Gember, kaneel en kardemom bijvoorbeeld. Volgens de Ayurveda worden deze beter aangeprezen voor het spijsverteringsstelsel.

Ziektes verhelpen met de juiste voeding: deze experimenten zijn het bekijken waard

Noten

Belangrijk om in je achterhoofd te houden: noten zijn geen snack die je eindeloos kan eten. Noten bevatten veel calorieën en vetten, waardoor ze alleen met mate passen in een gezond voedingsschema. Een kleine hoeveelheid noten (een handje vol) helpt bij een soepele stoelgang en spijsvertering. Maar eet je te veel noten, dan gaat het juist de andere kant op en krijg je een opgeblazen gevoel en dus een langzame spijsvertering! Dit komt door de toxische stoffen die noten bevatten.

Wil je noten eten zónder deze toxische stoffen? Leg ze dan even in een kommetje koud water en een scheutje appelazijn. Vier uur is lang zat, daarna even afspoelen en droog deppen met keukenpapier. Wedden dat je dan veel minder last van je buik krijgt na het eten van noten?

Rauwe salades

Rauw eten lijkt een nieuwe trend, maar is dat wel gezond? Veel onderzoekers zeggen van niet. Rauw eten is namelijk veel moeilijker te verteren dan gekookt, gestoomd of gebakken eten. Zo is tomatenpuree gezonder dan een rauwe tomaat, én veel gemakkelijker te verteren.

Probiotica: wat is het eigenlijk en waarom is het goed voor je?

Yoghurt met een laag vetgehalte

Omdat er tegenwoordig veel mensen bang zijn geworden voor het woord ‘vet’ (maar zijn vetten nou echt zo slecht voor je?) zijn we massaal overgestapt naar producten naar producten met een laag vetgehalte. Jammergenoeg hebben deze producten vaak meer suiker, en zijn ze niet zo vullend als hun full-fat voorgangers. En dat terwijl yoghurt met een hoger vetgehalte beter te verteren is.

Het is belangrijk om te onthouden ‘gezond’ voedsel niet persé gezond hoeft te zijn voor jouw persoonlijke spijsverteringssysteem. Luister daarom altijd naar je eigen lichaam. Blijf je last hebben van een trage spijsvertering? Noteer dan eens een paar dagen wat je precies eet, en neem dit eetdagboek mee naar de huisarts of een diëtiste. Zij kunnen je verder helpen.

Nog meer lezen over eten en gezondheid?

Klaar voor een nieuwsbrief waar je écht iets aan hebt? Meld je aan voor de Bedrock Weekly!

Reageer op artikel:
Slechte spijsvertering? Grote kans dat het door dit (gezonde) eten komt
Sluiten