Josephine Kay
Josephine Kay | LinkedIn Body 27 mrt 2016

Thee als de oplossing voor je (gezondheids)problemen

De Engelsen weten het allang: ‘A cup of tea solves all the world’s problems.’ Maar klopt deze eeuwenoude uitspraak eigenlijk wel? Tijd om een pot thee te zetten en uit te zoeken welk effect het warme goed op ons heeft.

Een paar jaar geleden trok een Britse rechter de conclusie dat een stel dat ruzie had over de voogdij van hun kind eens om de tafel moest zitten met een goede pot thee. Nadat ze dit hadden gedaan kwam het stel tot een compromis en kon de 10 jaar durende rechtszaak afgesloten worden. Nu is dit natuurlijk een prachtig verhaal, maar in hoeverre heeft de pot thee met de positieve afloop van dit verhaal te maken?

Gezondheidsvoordelen van thee

Verschillende onderzoeken wijzen uit dat thee een positief effect heeft op onze gezondheid. Enkele van de voordelen zijn:

1. Lagere cholesterol

In een onderzoek van de American Journal of Clinical Nutrition werd de werking van groene thee op cholesterol onderzocht. Vijf koppen groene thee per dag scheen de cholesterol van de deelnemers te verlagen.

2. Invloed op geheugen en concentratie

Een onderzoek van Biological Psychology heeft aangetoond dat de combinatie van cafeïne en L-Theanine, een natuurlijk aminozuur die in thee zit, het geheugen verbetert, terwijl het ook bevorderlijk is voor focus en concentratie. Neem dus een kopje thee voordat je een meeting in gaat zodat je extra alert bent.

3. Minder kans op infarcten

Volgens een onderzoek van UCLA verklein je met 21 procent de kans op een herseninfarct door drie keer per dag een kop thee te drinken.

Dat is nog niet alles

Maar naast dat thee veel gezondheidsvoordelen blijkt te hebben, kan thee ook van invloed zijn op je mentale welzijn. The University College of London onderzocht hoe thee de negatieve bijwerkingen van stress kan verminderen.

Lees ook: Een psycholoog tipt: 20 manieren om je mentale gezondheid te beschermen

Het cortisolgehalte (stresshormoon) daalde bijna twee keer zo veel bij thee drinkers in vergelijking met diegenen die een ander drankje kregen. Het onderzoek was zo opgezet dat de deelnemers, noch de onderzoekers, wisten welk drankje thee was en welke een placebo.

Thee en de mate van stress

Zo voorkwamen ze dat de deelnemers zelf invloed hadden op wat ze voelden, doordat ze allemaal dachten dat ze echte thee aan het drinken waren. Na 6 weken kregen ze verschillende oefeningen waarin ze veel stress ervoeren.

Must read: Doe dit elke dag zes minuten en verminder je stressgevoel (geen meditatie)

Beiden groepen voelden veel stress tijdens de oefening, die werd bevestigd door het verhoogde cortisol, de verhoogde hartslag en de verhoogde bloeddruk van de deelnemers. 50 minuten na de oefening was het cortisolgehalte bij de groep die groene thee had gedronken met 47 procent gedaald, terwijl die van de groep met de placebo maar 27 procent was gedaald.

Biologische verklaring

Thee kan je dus rustiger maken en je stressniveau verlagen. Maar professor Andrew Steptoe, die het onderzoek leidde, voegt toe dat “veel mensen denken dat het ritueel van thee drinken ze helpt ontspannen na een stressvolle situatie.

Hier is echter weinig wetenschappelijk bewijs voor. In dit onderzoek wisten de deelnemers niet dat ze geen echte thee aan het drinken waren. De effecten in dit geval zijn dus puur biologisch, en heeft niets te maken met het mentale aspect van het ‘thee drinken’ als handeling.”

Je weet dus wat je te doen staat!

Meer over thee?

 

Geen idee wat je vandaag moet eten? Download Bedrock's Vegan Kookboek

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang 'm gratis

Reageer op artikel:
Thee als de oplossing voor je (gezondheids)problemen
Sluiten