Steeds meer vleesvervangers in plaats van een lapje vlees: multinationals doen mee
Steeds meer mensen denken bewust na over wat het stuk vlees op hun bord doet met hun gezondheid en de wereld. Daardoor vliegen de nieuwsberichten van multinationals die ook vleesvervangers gaan verkopen je om de oren.
Zo kwamen FEBO en McDonalds al met een vegetarische burger, en kunnen we inmiddels ook van een vegetarische rookworst van Unox genieten. Unilever, het moederbedrijf van Unox, kocht eind vorig jaar zelfs de Vegetarische Slager. Het moge duidelijk zijn: vleesvervangers zijn booming.
Het is niet gek dat multinationals op deze markt duiken. Uit onderzoek van het Voedingscentrum blijkt dat inmiddels ruim de helft van de Nederlanders 3 dagen per week of zelfs meer geen vlees eet. Bovendien zullen die multinationals ook wel weten dat een vegetarische variant van hun product fijne PR oplevert. Toch is dat natuurlijk alleen maar positief.
Nog steeds meer vlees
Waarom? Laten we voorop stellen dat de markt van de vleesvervangers écht stijgt. De omzet ligt nu op 83 miljoen euro. Consumptiepsycholoog Hans Dagevos van Wageningen Universiteit vertelde aan RTLZ dat dit binnen een paar jaar de grens van 100 miljoen passeert. Dat betekent niet dat alle Nederlanders massaal aan de alternatieven gaan. Jaarlijks geven we gemiddeld 10 euro uit aan vleesvervangers, tegenover 640 euro aan vlees.
Dat multinationals zich storten op vleesvervangers is dus een positieve verandering. Het is namelijk een wisselwerking. Ja, grote bedrijven springen op de vega-trein omdat er meer vraag naar is en het goed is voor hun imago.
Eerder vleesvervangers proberen
Tegelijkertijd zullen steeds meer mensen openstaan om eens een vleesvervanger te proberen als hun favoriete merk met een vegetarische variant komt. Een veelvoorkomende reden dat mensen nog niet voor vleesvervangers kiezen, is namelijk omdat ze vlees erg lekker vinden.
Veel mensen denken dat vleesvervangers smakeloos zijn. Met de nadruk op denken, want mensen die ze daadwerkelijk eten, weten dat de smaak en de structuur in afgelopen jaren onwijs zijn verbeterd. Dat zal alleen maar beter worden nu kapitaalkrachtige bedrijven zich ook mengen in de vleesvervanger-industrie.
Lagere prijs
En dat is niet de enige reden waarom het zo positief is dat multinationals ook vleesvervangers gaan maken. Het tackelt namelijk ook een andere veelvoorkomende reden dat mensen niet overstappen op vleesvervangers: ze vinden ze te duur. Nu steeds meer bedrijven vleesvervangers gaan maken, zal de prijs ook zakken.
Niemand kijkt je meer raar aan als je zegt dat je geen (of minder) vlees eet. Dat was een aantal jaar terug wel anders. Het eten van geen vlees wordt mainstream en dat kunnen we natuurlijk alleen maar toejuichen.
Het effect van geen vlees eten
- Dit is al het effect als we één dag per week geen vlees zouden eten (no more excuses)
- Onderzoek: jouw impact op het milieu verlagen? Dit is de beste en makkelijkste manier
- Hiermee zeg je nee tegen vleesmarketing