Hiermee zeg je nee tegen vleesmarketing

Dat (reclames voor) snoepjes, frisdrank en koekjes een kwalijke zaak zijn, begrijpt iedereen stelt Armanda Govers. Volgens haar zijn reclames voor vlees een groter probleem, omdat er nog te weinig bewustzijn is over de gezondheidsrisico's van vlees. Daarom startte zij een petitie tégen het smakelijk verkopen van vlees. Want, zeg eens eerlijk, wat wil jij je kinderen meegeven?

Grote billboards, tv-reclames en online advertenties. Niemand lijkt er moeite mee te hebben, maar inmiddels zijn er zoveel onderzoeken naar dit onderwerp gedaan dat we ondertussen toch weten dat vlees helemaal niet zo goed is als we vroeger dachten?

Is kinderreclame op snoep werkelijk het grootste probleem?

Onlangs riep de Alliantie Stop Kinderreclame op om kinderreclame op snoep verder aan banden te leggen. Hoe kindermarketing precies wordt ingezet, daar willen fabrikanten weinig over kwijt. Maar de sleutel van reclame blijft natuurlijk: herhaling en daardoor herkenbaarheid. Als men op vele plekken in aanraking komt met reclame voor een bepaald merk of product, dan kiest men op de winkelvloer onbewust eerder voor dat wat herkend wordt.

Koekjes, chips… en vleeswaren?

Iedereen weet echter dat koekjes en chips niet gezond zijn. De meeste kinderen krijgen dat van hun ouders mee. “Nee, je krijgt geen chips want je hebt net al een koekje gegeten”. Stel je nu voor dat een ouder tegen zijn of haar kind zegt: “Nee, je krijgt geen boterham met kipfilet, want je hebt net al boterhamworst op.” Dan denk je waarschijnlijk: waarom geen kipfilet op brood, dat is toch gezond?

Wist je dat vleeswaren, dus ook kipfilet voor op brood, rosbief, ham etcetera, níet in de Schijf van Vijf staan? En dat je beter elke dag een stukje chocola kan eten dan een plak salami (bron: Voedingscentrum)? En wist je dat elke dag 100-120 gram rood vlees eten het risico op longkanker verhoogt met twinting procent (bron: Gezondheidsraad)? Dit staat gelijk aan het risico van meeroken (bron: KWF).

Greenpeace in België wilt af van kinder boterhamworst

Het is dan ook niet zo vreemd dat Greenpeace België onlangs aankondigde dat zij boterhamworst met kinderfiguurtjes erop het liefst ziet verdwijnen uit de winkelschappen. Wel opmerkelijk dat dit vanuit Greenpeace moet komen, terwijl gezondheidsorganisaties zich stil houden over vlees. Ik weet nog dat ik als kind graag dit soort boterhamworst at. Mijn ouders en ik wisten alleen helaas niet dat vlees net zo schadelijk is voor de gezondheid als suiker.

Duurzaam boodschappen doen: 8 handige tips

Vleesreclame onterecht buiten schot 

De Schijf van Vijf is gebaseerd op de Voedingsrichtlijnen van de Nederlandse Gezondheidsraad. In de meest recente Richtlijnen Goede Voeding stelt de Gezondheidsraad dat “de invloed van ongezonde voeding op de ziektelast in omvang vergelijkbaar is met die van roken”. De belangrijkste aanbeveling van deze richtlijnen? Meer plantaardig en minder dierlijk eten. Dit betekent minder vlees, meer bonen, groente, granen en fruit, roomboter vervangen door olie, niet twee keer per week maar nog maar één keer per week vis, maximaal drie eieren per week en niet meer dan drie porties zuivel per dag.

De tweede belangrijke aanbeveling van de Gezondheidsraad: minder suikerhoudende dranken. Hier is al veel besef over. Zo is de consumptie van frisdrank in vijf jaar tijd met twaalf  procent afgenomen (bron: Volkskrant). Maar de consumptie van vlees? Die nam in zes jaar tijd slechts met 2,5 procent af (bron: Trouw). Terwijl minder vlees een van de belangrijkste richtlijnen is voor een gezond eetpatroon.

Kijktip: What the Health (zo corrupt zijn de overheid en farmaceutische bedrijven)

 

Niemand lijkt er moeite mee te hebben

Toch lijkt niemand moeite te hebben met reclames voor vlees. Terwijl er een sterk offensief gaande is tegen kindermarketing, blijft vleesmarketing onbesproken. We blijven het maar eten en aan onze kinderen voeden, ondanks de waarschuwingen van de Gezondheidsraad, het RIVM, het Voedingscentrum en zelfs de Verenigde Naties. Dit is ook vrij logisch, want supermarkten promoten vlees alsof het een eerste levensbehoefte is. Bij gemiddeld veertig van de reclamebestedingen van supermarkten komt vlees in de reclame voor (bron: Adfact).

Vlees is dus zeer dominant aanwezig in onze voedselomgeving, waardoor wij onbewust blijven kiezen voor vlees. Met alle gevolgen vandien: een hoger risico op diabetes type II, darmkanker, longkanker en beroerte. Dit is nogal wat als je deze feiten op een rijtje zet:

  • 1.080.000 miljoen Nederlanders hebben diabetes type II (bron: Diabetesfonds). Diabetes type II is een risicofactor voor hart- en vaatziekten en dementie (bron: Diabetesfonds). Elke dag worden in Nederland 750 mensen in het ziekenhuis opgenomen met hart- en vaatziekten (bron: Hartstichting).
  • Vorig jaar werden 13.739 mensen gediagnosticeerd met darmkanker (bron: Maag Lever Darm Stichting).
  • Elk jaar overlijden meer dan 10.000 mensen aan longkanker (bron: KWF).
  • Elke dag krijgen 117 mensen een beroerte (bron: Hartstichting).
  • Sinds vorig jaar zijn de zorgkosten met maar liefst vijf miljard euro gestegen. Het kost de belastingbetaler dit jaar 80,4 miljard euro en de zorg is daarmee de grootste kostenpost voor de overheid (bron: Rijksoverheid).

Hoe zo duurzaam mogelijk te eten zonder veganist te worden

‘Plantvertising’ in de plaats van vlees

Recent gaven onderzoekers van Harvard bij een medische conferentie aan dat volgens hun berekeningen een derde van de vroegtijdige sterfgevallen voorkomen kan worden als mensen stoppen met vlees eten (bron: The Telegraph UK). Het baart de onderzoekers zorgen dat de gezondheidsvoordelen van een overwegend plantaardig eetpatroon worden onderschat.

Dit is de oplossing

Het minste wat de overheid en supermarktketens kunnen doen voor de volksgezondheid is reclames voor vlees aan banden leggen. Want herhaling en herkenbaarheid bepaalt de (ongezonde) voedselkeuzes die wij maken. Supermarkten zijn in samenwerking met het Nationaal Actieplan Groente en Fruit al bezig met het promoten van groenten en fruit, dat is mooi. Hierbij is het juist ook een goed idee om kindermarketing in te zetten. Maar tegelijkertijd maken supermarkten ook enorm veel reclame voor vlees. En de voedingsrichtlijn van de Gezondheidsraad is niet alleen ‘meer plantaardig’, maar ook ‘minder dierlijk’.

Laten we daarom ophouden met doen alsof elke dag vlees normaal en gezond is. Teken ook de petitie voor Een Onsje Minder Vleesreclame Alstublieft! via OnsjeMinder.nl.

Meer lezen over bewuster leven?

De beste Bedrock-artikelen ontvangen? Meld je aan voor de Bedrock Weekly!

 

Reageer op artikel:
Hiermee zeg je nee tegen vleesmarketing
Sluiten