Voorkom het opgeblazen gevoel tijdens je ongesteldheid met deze tips

Rosa Bertram 10 aug 2018 Body

Ongesteldheid: het is een bijzonder teken van vruchtbaarheid en van je vrouwelijkheid, maar het gaat helaas ook vaak gepaard met fysieke en mentale kwaaltjes. Hormoorexpert, integratieve voedingsdeskundige én schrijver van het boek Woman Code, Alisa Vitti, geeft tips hoe je het opgeblazen, pijnlijke gevoel kan voorkomen!

Eén van de meest voorkomende ongesteldheidsklachten is het hebben van een opgeblazen gevoel. Daarnaast kan je ook nog eens veel (lage) buikkrampen hebben, gevoelige borsten en last van mood swings.

Hormoonexpert Alesi Vitti legt uit hoe wat de misvattingen zijn van ‘een opgeblazen buik’ en hoe je deze kan voorkomen!

Begrijp waar je klachten vandaan komen

Het valt Alesi Vitti op dat eigenlijk elke vrouw wel te maken krijgt met een opgeblazen gevoel tijdens haar ongesteldheid, of in elk geval dat ooit heeft ervaren. Dat opgeblazen gevoel kan zo erg worden, dat het écht pijn doet en het komt bijna altijd met andere symptonen zoals PMS ((premenstrual syndrome), acne, migraine, mood swings en een onrustige slaap.

Dé key om het opgeblazen gevoel te kunnen voorkomen, is om eerst te begrijpen waar het vandaan komt. ‘Van de ongesteldheid, duh!’ klinkt hier als een logisch antwoord. Toch wordt het opgeblazen gevoel ook door andere factoren beïnvloed.

Wat voor soort opgeblazen gevoel heb jij?

Om daar achter te komen en het opgeblazen gevoel tegen te gaan, moet je eerst onderzoeken wat voor een soort opgeblazen gevoel jij hebt in de tien dagen voor het begin van je ongesteldheid (de luteale fase). In welk ongesteldheidstype kan jij je het meest herkennen?

1. Oestrogeen-aan-overvloed-type

Het klinkt wat heftig, maar het valt gelukkig mee. Het vrouwelijke hormoon oestrogeen kan water en zout in de weefsels vasthouden. En veel vrouwen hebben erg veel oestrogeen in vergelijking met andere hormonen en dit kan leiden tot een opgeblazen gevoel.

De oplossing
In de tien dagen vóór je ongesteldheid kan je het overtollige oestrogeen sneller laten verwerken door je metabolisme door bijvoorbeeld een oestrogeen-spoelendsapje te maken. Daarvoor heb je nodig: wortel, rode biet, selderij en citroen.

Qua voeding kan je het beste donkere bladgroenten en peulvruchten eten. Dierlijke eiwitten en zuivelproducten kan je het best verminderen of vermijden. Extra antioxidanten en vitamine C zijn altijd een goed idee.

Dit vind je vast ook interessant: Tegelijk ongesteld worden: toeval of is er een wetenschappelijke verklaring voor?

2. Cortisol-stress-type

Een andere vorm van een opgeblazen gevoel wordt makkelijk aangewakkerd door stress en een slechte nachtrust. Beiden heb je te danken aan het stresshormoon cortisol. Het geeft je lichaam een opgeblazen gevoel door zout vast te houden. Als je je tijdens je ongesteldheid vaak gestresst, overweldigd en moe voelt (en de dag niet overleeft zonder koffie) dan is dit waarschijnlijk jouw type.

De oplossing
Work-outs werken erg goed voor dit type. Pas wel op dat je geen té zware work-out doet, maar een lichte tot gemiddelde work-out. Het is namelijk een goede manier om stress te verlichten. Een rondje joggen, yoga of lekker trampoline springen, allemaal een goed idee rond deze tijd. Handig feitje: masturberen is één van de snelste manieren om veel cortisol kwijt te raken. Just saying.

3. Magnesium-deficiëntie-zwelling-type

Het menselijk lichaam werkt op elektriciteit geleid van: calcium, natrium, kalium en magnesium. Die laatste verlies je makkelijk als je veel stress hebt, hard traint en veel cafeïne drinkt. Naast een opgeblazen gevoel kan je door een magnesium tekort ook last krijgen van migraine, depressie, slapeloosheid en kramp in je benen.

De oplossing
Gelukkig zijn er een boel natuurlijke manieren om je magnesium pijl weer op gang te krijgen. Eet bijvoorbeeld zonnebloempitten, kwikarme vis, bladgroenten en donkere chocolade (no problemo!). Zorg er bij de laatste yummy oplossing alleen wel dat je voor minimaal 70 procent cacao kiest.

PMS en PMDD: Dit is wat het is en zo ga je ermee om

4. Lage-buikpijn-microbioom-darm-type

Pas sinds kort hebben wetenschappers in de gaten dat de miljoenen microben in het spijsverteringskanaal een enorm groot effect hebben op je gezondheid – en dus ook op je opgeblazen gevoel. Als jouw microbioom (ofwel je darmflora: alle bacteriën die in ons leven) uit balans raakt, neemt je maag minder makkelijk voedingsstoffen op.

Je darmflora is niet alleen bezig met het verteren van voedsel, het is deels ook bezig met het verwerken van oestrogeen. Als de bacteriën in je darmflora uit balans zijn, dan wordt oestrogeen dus ook niet goed verwerkt. Waardoor je meer dan nodig last kan krijgen van een opgeblazen gevoel.

De oplossing
Goed zorgen voor je darmflora is hier de nummer één aanpak. Dat begint altijd met het voedsel dat je eet. Eet minder of liever helemaal geen suiker, zuivel en gluten. Eet biologische groenten, avocado’s, eieren, gemalen lijnzaad en bessen. Het is belangrijk om probiotica toe te voegen in je dieet, het helpt je darmflora namelijk in balans brengen.

Het beste advies tegen een opgeblazen gevoel

Het beste advies dat expert Vitti kan geven, is om goed voor jezelf te zorgen. In plaats van anderen op de eerste plaats te zetten, is het belangrijk om jezelf als belangrijkste prioriteit te zien. Tijdens je ongesteldheid wil je je juist focussen op hoe je minder stress krijgt en niet méér.

Als je dus last hebt van PMS en de klachten zoals een opgeblazen gevoel, kan zomaar eens een teken van je lichaam zijn dat je deze week éxtra goed voor jezelf moet zorgen!

Meer lezen over ongesteldheid?

Blijf je graag op de hoogte van de beste Bedrock-content? Meld je aan voor de Bedrock-Weekly!

 

Reageer op artikel:
Voorkom het opgeblazen gevoel tijdens je ongesteldheid met deze tips
Sluiten