Last van migraine? Vermijd dan deze 7 dingen

Ariela Slakhorst 23 jul 2018 Body

Er is nog veel wat experts niet begrijpen over migraine. De oorzaak blijft tot zover helaas nog onbekend. Gelukkig weten we wél wat mogelijke triggers zijn, en deze kunnen je helpen om een migraine-aanval te voorkomen.

Iedereen die ooit last heeft gehad van migraine weet hoe naar het is. Bonkende hoofdpijn is nog zacht uitgedrukt, maar wat is het dan wel?

Wat is migraine?

Heftige kloppende hoofdpijn is slechts één van de symptomen van migraine. Misselijkheid, braken, overgevoeligheid voor licht en in sommige gevallen zelfs gezichtsuitval, horen er ook bij! In foetushouding wiegen met een kussen tussen je benen is dan ook volledig geoorloofd.

Verschillende soorten migraine

Migraine komt voor in verschillende vormen, zoals chronische migraine, menstruele migraine en migraine met aura (en nee niet die aura). Dit zijn lichtflitsen, blinde vlekken en tintelingen in de armen en benen.

Wie heeft er last van?

Migraine komt vooral voor bij volwassenen tussen de 25 en viertig jaar, maar ook zo’n honderdvijftigduizend  jongeren onder de 25 jaar hebben er last van. Door schommelingen in de hormooncyclus komt het bij vrouwen helaas drie keer vaker voor dan bij mannen.

Flink hersenwerk

Het is niet helemaal zeker, maar artsen nemen aan dat er een golf van elektriciteit zich door de cortex (de rimpelige buitenste laag rondom het brein) verspreidt. Dit leidt tot irritatie in de zenuwen van de hersenen waaronder in de grootste schedelzenuw. En voilà: zo ontstaat de verlammende pijn van migraine .

Niet lekker in je vel? Probeer eens pratyahara (een eeuwenoude yogaoefening)

De oorzaken van mirgraine

Alsof dat al niet genoeg is, neemt het stofje serotonine – dat helpt om pijn te reguleren – af. Een migraine aanval kan dagen duren, het is dus handig om te weten wat mogelijke triggers zijn. Dit zijn de zeven belangrijkste triggers voor migraine:

De pil

Vrouwen hebben meer last van migraine in de periode rondom de menstruatie. Een mogelijke oorzaak is de daling in oestrogeen. Ook maakt het gebruik van de pil  bij sommige vrouwen de migraine nog erger.

Zoute snacks

Laat de zoute nootjes, chips en friet liever staan (helaas). Zoute voedingsmiddelen verhogen de hoeveelheid natrium in de bloedbaan en klooien met het vermogen van je nieren om water te verwijderen. Dit leidt tot een hogere bloedruk, wat weer een trigger is voor migraine.

Oude kaas

Goed nieuws: want dit geldt niet voor iedereen die last heeft van migraine. In oude kaas zit namelijk de stof tyramine die mogelijk migraine-aanvallen kan veroorzaken. Merk jij dat je na het eten van kazen eerder last krijgt van migraine? Misschien is het dan een goed idee om de kaasjes te laten staan. Gelukkig zijn er een hoop héérlijke vegan kaasjes!

Nep suiker

Kunstmatige zoetstoffen kunnen de hoeveelheid serotonine in ons lichaam verlagen. Zoals de zoetstof aspartaam, dat zit in zoetjes, snoep en frisdrank en kan zorgen voor migraine.

Jetlags

Van een jetlag word je sowieso al niet vrolijk, maar elke vorm van verstoring van de slaap kan een migraine-aanval veroorzaken. Dus ook vliegen tussen verschillende tijdzones!

Veranderingen in het weer

De barometrische en atmosferische druk die optreden bij weersverandering hebben direct verband met migraine. Je kan hierdoor tussen de seizoen meer last hebben van migraine.

Maaltijden overslaan

Door een regelmatig eetpatroon aan te houden, verklein je de kans op migraine-aanvallen. Als je een maaltijd overslaat kan je bloedglucose dalen en deze kan een chemische verandering veroorzaken die migraine triggert.

De beste manier om te achterhalen wat jouw migraine triggert, is door de aanvallen goed bij te houden. Als je weet waar je lichaam op reageert, kan je de migraine verminderen en alle beetjes helpen!

Meer lezen over …

Toe aan een nieuwsbrief die je écht verder helpt? Meld je aan voor de Bedrock Weekly.

Reageer op artikel:
Last van migraine? Vermijd dan deze 7 dingen
Sluiten