Bijzondere én simpele meditatie-oefening: doe een chocolade-meditatie

A piece of chocolate a day...

Of je nu al jarenlang mediteert of pas net bent begonnen, soms is het fijn om in plaats van een urenlange meditatiesessie een simpele meditatie-oefening te doen. Deze meditatie met chocolade is een fijne oefening om vaker een zen-moment in te plannen tijdens de dag. En natuurlijk een verschrikkelijk goed excuus om chocolade te eten.

It sounds to good to be true: mediteren terwijl je chocolade eet. Maar niets is minder waar! Waar we onze chocoladereep soms gedachteloos opschrokken, is juist dat moment een goede én simpele oefening om even tot jezelf te komen. Maar hoe doen we dat?

Chocolade eten als simpele meditatie-oefening

Dat dagelijkse blokje chocolade is soms al op voor we er erg in hebben. Zonde eigenlijk, want zo besef je lang niet zo goed hoe lekker zo’n blokje eigenlijk is. Met een chocolade-meditatie geniet je bewuster van je chocolade, maar creëer je ook een zen-moment voor jezelf. Extra leuk: doe de oefening met deze easy peasy vega chocoladereep die je zelf hebt gemaakt.

Mediteren met chocolade

Leuk en aardig, maar hoe gaat die meditatie-oefening in zijn werk? Word je bewust van wat je eet: hoe smaakt dit, hoe ruikt het, wat is de textuur? Volg deze vijf stappen voor een overheerlijke én simpele meditatie-oefening.

1. Wat ruik je

Open de chocoladereep en ruik de aroma’s van de cacao. Doe je ogen dicht, zet je neus aan de verpakking en besef wat je ruikt. Breek vervolgens een stukje af en ruik ook hieraan. Ruik je niet zo veel? Maak de chocolade een beetje warm met je handen om de aroma’s los te maken. Ruikt het lekker? Krijg je er al zin in?

2. Wat hoor je?

Terwijl je het stukje chocolade afbreekt, houd je het bij je oor. Wat hoor je? Is de knak van de chocolade luid of juist wat zachter?

2. Wat zie je

Pak vervolgens een moment om eens goed naar het stuk chocolade te kijken. Welke kleur heeft het? Zitten er stukjes in? Wat zijn dit? Vind je dit mooi? Hoezo?

3. Wat voel je

Next step: houd het blokje tussen je vingers en voel er even aan. Heeft het scherpe randjes? Voel je stukjes? Krijg je er ondertussen al trek in?

4. Wat proef je

Het moment waarop we allemaal zitten te wachten. Stop de chocolade in je mond. Laat het even liggen op je tong en laat de chocolade smelten. Heb je de neiging om de chocolade door te bijten? Probeer het niet te doen. Laat de chocolade rondgaan in je mond en proef! Hoe smaakt het? Proef je de cacao? Wat voor smaakjes zitten er nog meer aan?

Dwalen je gedachten tijdens het proeven af? Merk dit op en breng jezelf terug naar dit moment en de chocolade. Laat het blokje helemaal smelten. Is ‘ie op? Doe het nog een keer (of twee). Gewoon, omdat het lekker is.

Dit vind je misschien ook interessant: Wat is meditatie nou precies? Alles wat je wilt weten

Andere meditatie-oefeningen

Hou je niet van chocolade? Je kunt het natuurlijk ook doen met een gezond stuk fruit, je kop koffie of iets anders lekkers. Het gaat erom dat je het moment aangrijpt om bewust stil te staan, te proeven en je gedachten op iets anders te focussen. Maar naast kauwend op je chocolade zijn er meer manieren om te mediteren:

Altijd de beste artikelen ontvangen? Meld je aan voor de Bedrock Weekly!