Waarom een dagelijkse routine zo belangrijk is volgens Ayurveda

Loulou Machine 3 jan 2019 Mind

Ayurveda is de oudste geneeskunde afkomstig uit India. Letterlijk vertaald als ‘de wetenschap van het leven’, is deze eeuwenoude wijsheid hét fundament geweest voor Chinese geneeskunde, Macrobiotiek en ook Griekse geneeskunde, waarmee de Westerse geneeskunde veel gelijkenissen kent. In de eeuwenoude geschriften van Ayurveda vind je richtlijnen en handvatten om in harmonie te leven met je ware aard en met de natuur. Wanneer je in balans bent, bereik en onderhoud je optimale gezondheid en voorkom je dat ziekten zich kunnen manifesteren in lichaam en geest. Hoe we dat allemaal doen?

Als student Ayurvedic Practitioner aan de Delight Academy ga ik, Loulou Machine, maandelijks een onderwerp van Ayurveda uitlichten op Bedrock. Eén van de belangrijkste en meest praktische tools voor een lang, gezond en gelukkig leven is volgens Ayurveda Dinacharya: een dagelijks routine.

Routine is everything: Dinacharya

Dinacharya is een consistente dagelijkse routine van selfcare practices om een fundament op te bouwen voor holistische gezondheid en balans. Een dagelijkse routine is essentieel om ons lichaam, geest én ons bewustzijn op een hoger functioneringsniveau te brengen, volgens Ayurvedische arts Vasant Lad. Het brengt ons in harmonie met de ritmen van de natuur en helpt bij de vertering van voedsel, emoties, gedachten, en doet een gevoel van eigenwaarde, discipline, vrede, geluk en een lang leven ontstaan.

Hoe Ayurveda kan helpen als je niet lekker in je vel zit

9 tips voor een Ayurvedisch dagelijkse routines 

  1. Opstaan voordat de zon op gaat met een bodyscan’s Ochtends tussen 05:30 uur en 06:00 uur wanneer de wereld nog slaapt en de energie in de natuur rustig is, is de beste tijd om op te staan. Probeer je bewust te worden van je lichaam terwijl je in bed ligt en doe een kleine bodyscan. Hoe voel je je? Is je eten van de vorige dag verteerd? Als je het idee hebt dat het niet zo is, blijf dan nog even in bed liggen bij voorkeur op je linker zijde.
  2. Tong schrapenSchrap voorzichtig 7 tot 14 keer je tong van achter naar voren. Dit kan met een tongschraper of met een lepel. De tong in de ochtend schrapen is van essentieel belang voor een goede mondhygiëne omdat de tong een voedingsplek is voor bacteriën. Als je merkt dat er een abnormale witte laag op je tong ligt kan dit een teken zijn van ama: onverteerd voedsel wat kan leiden tot ziekten.
  3. Tanden poetsen en oil pullingOil pulling is een methode van detoxen waarbij je een eetlepel olie in je mond neemt en dit 15 tot 20 minuten in je mond houdt en daarna uitspuugt. De olie reinigt je gebit maar onttrekt ook bacteriën en gifstoffen uit het lichaam. Gebruik een koudgeperste en biologische sesamolie of kokosolie. Wanneer je dit ritueel langere tijd volhoudt, kun je mentale helderheid, meer energie en verbetering van de huid ervaren.
  4. Drink warm waterBegin de dag met warm water of water op kamertemperatuur. Bij voorkeur uit een koperen beker die je de avond van tevoren hebt gevuld. Het drinken uit een koperen fles of beker helpt de 3 energieën die door het lichaam circuleren, de Dosha’s (Vata – lucht, Pitta – vuur en Kapha – water element) te balanceren. Warm water in de ochtend reinigt je spijsverteringskanaal, spoelt de nieren en stimuleert de darmperistaltiek.
  5. Dry brushing. Het reinigen van de zintuiglijke organen is erg belangrijk om het leven optimaal te kunnen ervaren en in balans te blijven. Zo biedt Ayurveda adviezen over het dagelijks reinigen en onderhouden van de ogen, neus, oren, mond en ook voor de huid. De huid is het grootste en één van de belangrijkste eliminatie-organen van het lichaam. Door dagelijks te ‘dry brushen’ verwijder je dode huidcellen en gifstoffen, circuleert de bloedsomloop en kalmeert te geest. Begin bij de voeten en maak draaiende bewegingen naar het hart toe. Werk zo het hele lichaam af. 3 Tot 5 minuten is voldoende.
  6. AbhyangaDoor dagelijkse zelfmassage op hoofd, huid, oren en voeten houd je je huid soepel, stimuleer je de bloedsomloop en met het gebruik van de juiste oliën breng je je lichaam in balans. Vata personen kunnen het beste sesam olie gebruiken, Pitta personen kokosolie en mensen met een Kapha constitutie hebben baat bij zonnebloem of mosterd olie.
  7. EvacuateMaak er een gewoonte van om ’s ochtends naar de wc te gaan. Het kan zijn dat dit niet gelijk lukt. Het kan helpen om je knieën in te trekken en je voeten op de wc bril te plaatsen (een squatty potty helpt je hierbij!).
  8. Yoga en meditatie. Een dagelijkse beoefening van yoga en meditatie helpt je fysiek en mentaal in balans te brengen. Dankzij de moderne technologie hoef je het niet allemaal zelf uit te vinden maar kun je hulp inschakelen van bijvoorbeeld de Breathin app van Eddie Stern of een video van House of Yoga.
  9. OntbijtLuister goed naar je lichaam en ontbijt alleen als het er om vraagt. Ben je nog voldaan of is het eten van de vorige dag nog niet verteerd, dan kun je het ontbijt het beste overslaan. Begin de dag met een warm ontbijt en zorg dat je het ontbijt met liefde en aandacht bereidt. Gebruik zoveel mogelijk verse, onbewerkte, lokale en seizoensgebonden ingrediënten.

Dit zijn slechts een aantal van de vele handvatten die Ayurveda biedt voor dagelijkse routine. Het is goed mogelijk dat je, zonder dat je het doorhebt, al een aantal Ayurvedische practices in je leven toepast. Ben je helemaal nieuw met de dagelijkse routines? Begint dan in kleine stapjes en kies één routine die je voor langere tijd aan kunt houden.

Loulou Machinè studeert Ayurveda en samen met haar zus heeft ze het platform Go With The Glow opgericht: een lifestylewijzer naar een plantaardige, bewuste en duurzame levensstijl. Vanuit dit platform organiseren ze brunches, diner, workshops, lezingen en andere events om mensen in hun kracht te stellen geïnformeerde en bewuste keuzes te maken. Benieuwd? Kom langs bij de vegan nieuwjaarsbrunch op 26 januari voor tips en tricks voor een gezond, gelukkig en lang leven vanuit Ayurvedisch perspectief.

Meer leren over Ayurveda?

Reageer op artikel:
Waarom een dagelijkse routine zo belangrijk is volgens Ayurveda
Sluiten