The Sex Issue: hoe ‘edging’ je orgasme nog intenser kan maken

We hebben het best vaak over orgasmes. Zo sprak seksuologe Nynke Nijman op Bedrock onlangs haar frustraties uit rondom het taboe van het vrouwenorgasme: er heerst nog steeds een grote kenniskloof tussen het vrouwelijk en het mannelijk orgasme. Maar we hebben het graag nog een keer orgasmes, dit keer stellen we je graag voor aan een nieuwe term voor tussen de lakens: edging.

In een eerder artikel over huidhonger werd edging getipt als tegengif voor periodes waarin je weinig fysiek contact hebt. Maar wat is het eigenlijk? En waarom kan het je orgasme nog intenser maken?

Edging explained

Het principe van edging is eenvoudig: je stelt je orgasme bewust uit (zo lang mogelijk, of tot wanneer jij fijn vindt) zodat je uiteindelijk een intenser orgasme beleeft. Voel je dus dat je op het randje van een orgasme komt (‘the edge‘), dan stop je even.

Herhaal je dit een paar keer na elkaar, dan kun je niet alleen langer genieten van seks, je orgasme zou ook beter worden.

Lees ook: De seks lijkt te draaien om het orgasme – wat als dat niet (makkelijk) lukt?

Hoe dat komt? Alles heeft te maken met het feit dat je de opwinding in je lichaam steeds verder opbouwt. Je hormonen krijgen nu eenmaal meer tijd om zich voor te bereiden op een uiteindelijk orgasme en je lichaam (en mind) gaan zich hiernaar vormen.

Experimenteren met edging

Ten eerste is het belangrijk dat je je eigen lichaam goed kent. Dat lijkt vanzelfsprekend, maar uit onderzoek blijkt dat heel veel vrouwen moeilijkheden ervaren met orgasmes. Zo blijkt zelfs dat 10 procent van alle vrouwen nog nooit een orgasme heeft gehad.

Must read: Een betere relatie door een bevredigend seksleven of andersom? Onderzoek geeft antwoord

Solo-seks is een goede manier om je (seksuele) lichaam beter te leren kennen. Het helpt je begrijpen waar je opgewonden van wordt en wat jouw persoonlijke orgasme triggers zijn. We hielden we al eerder een pleidooi voor seks met jezelf, maar dus ook in de context van edging werpt het zijn vruchten af.

Korte pauzes

Als je eenmaal goed leert aanvoelen wanneer je tot een orgasme komt, kun je beginnen experimenteren met edging (al dan niet met je partner). Masturbeer (of vrij) tot je bijna klaarkomt en zoek dan heel even afleiding. Dat kan door fysiek even een pauze te nemen of door mentaal de aandacht heel kort te verschuiven naar bijvoorbeeld je telefoon.

Ga dan opnieuw verder en herhaal dit net zolang jij (of jullie) fijn vinden. Uiteraard bestaan er geen vuistregels voor hoelang je dit hoort vol te houden. Seksualiteit hoort vooral een manier van ontspanning te zijn, zonder dat daar strakke regels aan vasthangen.

En voor edging is dat natuurlijk niet anders.

Meer over seksualiteit?

Geen idee wat je vandaag moet eten? Download Bedrock's Vegan Kookboek

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang 'm gratis

Reageer op artikel:
The Sex Issue: hoe ‘edging’ je orgasme nog intenser kan maken
Sluiten