Rosa Bertram
Rosa Bertram | LinkedIn Mind 22 mrt 2019

Een dagboek bijhouden: voor een betere fysieke, emotionele en spirituele gezondheid

Een dagboek bijhouden? Klinkt in mijn oren eerder als een moetje of iets wat ik vroeger in mijn verliefde puberjaren deed dan een handige tool om meer liefde en aandacht voor mijn lichaam te creëren. Toch blijkt het bijhouden van een dagboek je fysieke, emotionele en spirituele gezondheid écht te bevorderen. 

Na het zien van de Netflixdocumentaire Heal en het verdiepen in Oosterse geneeskunde in plaats van je blindstaren op de Westerse, wordt het steeds onvermijdelijker: door goed voor je geestelijke welzijn te zorgen, zou je zomaar fysieke klachten kunnen voorkomen én genezen.

Die chronische rugpijn komt misschien niet helemaal door ‘een slechte rug’, maar door een angst die nooit is verwerkt. En die onverklaarbare hoofdpijn? Dat zou zomaar die langdurige stress en onzekerheid kunnen zijn. In de documentaire Heal wordt uitgelegd hoe chronische, lichamelijke klachten vaak een uiting zijn van psychische klachten. ‘Interessant, maar hoe gaat dat mij helpen aan een betere mentale en lichamelijke gezondheid?,’ denk je nu misschien.

Waarom een dagboek bijhouden?

Marjet Wesselink van de schrijversacademie Edito legt aan Bedrock uit hoe dat zit. Mensen die schrijven over traumatische ervaringen, chronische ziekte, pijn of over levensvragen waarmee ze worstelen, voelen zich vaak ineens een stuk beter.

Must read: Waarom schrijven je hoofd rustig maakt (met oefening)

Wanneer je schrijft, dalen je bloeddruk en hartslag en ervaar je minder pijn en stress, legt Wesselink ons uit. Het heeft te maken met het verwerken van je ervaringen. Wanneer je emoties benoemd (of dat nu sprekend of schrijvend is) en je ervaringen ordent, worden de hersenfuncties die stabiliserend werken voor je geest, geactiveerd.

Al tientallen jaren zijn ook onderzoekers bezig met de positieve werking van schrijven. De voordelen van schrijven lijken enorm. Schrijven zou een positief effect hebben op gezondsheidsproblemen op korte én lange termijn, het immuunsysteem verbeteren, angst en stress verminderen en chronische ziekten verlichten zoals asma en reuma, blijkt uit deze onderzoeken.

Een betere body en mind connectie

Dat schrijven een stuk meer doet dan we dachten, blijkt dus wel. Ga maar na: wanneer je gepikeerd of gefrustreerd bent en je schrijft het op of praat er over, is het ‘je hoofd uit’. Het staat nu op papier. Het is geuit en je bent niet tekeer gegaan tegen een persoon of juist gaan ‘binnenvetten’, maar bent eerlijk geweest op papier. Het verwerkingsproces kan dan beginnen.

Dit vind je vast ook interessant: De kracht van visualisatie: hoe het je lichaam en geest kan helpen genezen

Dat blijkt eveneens uit een onderzoek van de Universiteit van Arizona waarbij onderzoek werd gedaan naar de stressreacties van mensen die door een scheiding gingen. Daaruit bleek dat wanneer deze mensen verhalende schrijfoefeningen deden – en het verhaal van hun scheiding opschreven in plaats van alleen de scheidingspapieren te tekenen – hun lichamen beter reageerde op stress. Door je gedachten en emoties op te schrijven, bevorder je je body en mind connectie en forceer je jezelf te luisteren naar je lichaam en naar wat het nodig heeft. In ons drukke leven is het niet meer dan normaal (en misschien wel van ons verwacht) om als een trien door te razen. Luisteren naar je lichaam? Ho maar, geen tijd voor. Maar ons lichaam is geen machine. Het heeft aandacht, liefde en respect nodig.

Door alle sh*t in je hoofd op te pennen, geef je ruimte voor je gedachtes, gevoelens en ervaringen. Daarmee voorkom je het te lang opkroppen dat uiteindelijk kan overslaan op lichamelijke klachten.

Hoe begin je een dagboek?

Oké, een dagboek dus. Maar hoe begin je? Sommigen pennen zonder enige moeite dagelijks bladzijden vol, terwijl anderen hebben daar op z’n zachtst gezegd *ahum* moeite mee. Toch is het vrij simpel: begin klein, maak er een dagelijkse gewoonte van en voel je vrij. Er is – als je geen nieuwsgierige broertjes of zusjes in de buurt hebt – niemand die met je meekijkt.

Probeer de perfectionist in je te laten voor wat het is; je hoeft nu even niet perfect te zijn. Geef jezelf bloot en schrijf op hoe je je voelt. Of het ellenlange stukken worden of een paar zinnetjes, maakt niet uit. Om het jezelf wat makkelijker te maken, begin je in elk geval klein en zorg dat je jezelf in elk geval dagelijks een paar minuten de tijd gunt.

Schrijven is een krachtige manier om goed voor je lichaam en geest te zorgen. Het geeft jou, je gedachten de vrijheid om te zijn. Een mooie bezigheid om toe te voegen aan je dagelijkse ritueel dacht ik zo!

Meer over healing?

Het is tijd voor een nieuwsbrief die je verder brengt (+ ontvang een mindful kleurplaat)

Schrijf je in en ontvang gratis de Bedrock kleurplaat!

Reageer op artikel:
Een dagboek bijhouden: voor een betere fysieke, emotionele en spirituele gezondheid
Sluiten