Yes: yoga is goed voor je immuunsysteem

Nóg meer bewezen voordelen

Dat yoga goed is voor lichaam én geest, wisten we natuurlijk allang. Maar naast dat het stress vermindert en je flexibiliteit verbetert, is yoga ook goed voor je immuunsysteem, blijkt uit nieuw onderzoek.

De onderzoekers vergeleken de resultaten van 15 gerandomiseerde gecontroleerde onderzoeken die allemaal keken naar de vraag of een regelmatige beoefening van yoga het immuunsysteem kan verbeteren en chronische ontsteking vermindert. In de meeste studies werd gebruik gemaakt van hatha yoga, de meest klassieke vorm van yoga. Het aantal deelnemers aan de onderzoeken varieerde van 11 tot 140, met een gemiddelde van 70.

Gedurende de onderzoekstijd werd de reactie van het immuunsysteem van de deelnemers gemeten. Wetenschappers keken bijvoorbeeld naar het bloed- of speekselniveau van bepaalde pro-ontstekingsstoffen in het lichaam. Daarnaast werd ook het aantal immuuncellen en antilichamen meegenomen in de resultaten.

Dit vind je vast ook leuk: Waarom yoga geen sport is, maar een manier van leven.

 

Pro-ontstekingsstoffen

De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de resultaten niet geheel consistent waren, maar het algemene patroon was wél dat de pro-ontstekingsstoffen in het lichaam afnamen. Dat gold vooral voor een cytokine genaamd Interleukine-1 beta, ook bekend als cataboline. Ook IL-6 en tumornecrosefactor-alfa werden verminderd.

Nou heb je natuurlijk weinig aan die scheikundige namen, maar het betekent in feite gewoon dat de kans op (chronische) ontstekingen wordt verkleind. Oftewel: yoga is goed voor je immuunsysteem! De oorzaak daarvan ligt waarschijnlijk ook in het woord ‘stress’. Stress is namelijk niet alleen slecht voor je mentale gesteldheid; het heeft ook invloed op je lichaam, onder andere dus door het immuunsysteem te verslechteren en daarmee de kans op chronische ontsteking te vergroten.

Lange termijn

Als je merkt dat je vaak ziek bent of last hebt van ontstekingen, is het dus wellicht een goed plan om ook yoga te overwegen. En nee, dan helpt één lesje bij de sportschool per week niet, zeker niet als je het eenmalig doet. In de onderzoeken werden deelnemers gevraagd minstens acht tot twaalf weken yoga te doen – sommige dagelijks, sommige wekelijks; sommige een halfuur, sommige anderhalf. De onderzoekers gaan ervan uit dat het in ieder geval over de lange termijn moet gaan om de goede effecten daadwerkelijk te bereiken.

Het precieze advies is dus nog niet duidelijk, benadrukken de wetenschappers: er moeten nog veel meer studies worden uitgevoerd. Maar deze resultaten impliceren volgens hen in ieder geval wel dat we yoga misschien kunnen gaan inzetten als een aanvullende interventie voor populaties met een verhoogd risico of die al lijden aan ziekten met een ontstekingscomponent.