Kan jij écht verdrietig zijn? Zo omarm je jouw verdriet (om verder te kunnen)

Heb jij moeite met je weleens écht verdrietig voelen? Een gebroken hart, afgewezen worden voor een baan, het overlijden van een dierbare: er zijn allerlei oorzaken waardoor we ons verdrietig kunnen voelen. In zulke situaties barst de één spontaan in tranen uit terwijl de ander deze gevoelens het liefst zo ver mogelijk weg stopt. Toch is het goed om verdriet toe te laten en het te omarmen om er uiteindelijk zo min mogelijk ‘hinder’ aan te ondervinden, maar hoe doen we dat eigenlijk: écht verdriet voelen? 

Er zijn veel mensen die verdriet het liefst vermijden. Begrijpelijk, want voor de meeste mensen is het moeilijk negatieve emoties en verdriet toe te laten en daarmee om te gaan. Met als gevolg dat verdriet en andere moeilijke emoties uit de weg worden gegaan.

Toch geldt: wie zich verdrietig durft te voelen en dit verdriet leert te omarmen, zal merken hoeveel zelfinzicht en bevrijding dat op kan leveren. Maar hoe doe je dat?

Hoe ga je om met verdriet?

Iedereen kent verdriet op zijn of haar manier en iedereen gaat daar ook op z’n eigen manier mee om. Om je verdriet te kunnen omarmen is het eerst heel belangrijk om eerst uit te zoeken waarom jij je verdrietig voelt.

Doe je dit namelijk niet, dan zou het zomaar kunnen dat je vast blijft zitten in je verdriet en je jezelf gaat blokkeren. Het sluimerende verdriet kan zich namelijk in allerlei (lichamelijke) klachten uiten. Zo kan je bijvoorbeeld pijn en stress ervaren, constant gespannen zijn of extreem geïrriteerd reageren.

Dit vind je vast ook interessant: Waarom mensen die huilen eigenlijk heel sterk zijn

Kort samengevat kan de impact van (onverwerkt) verdriet erg groot zijn en daarom is het belangrijk om stil te staan bij waar je verdriet vandaan komt en waarom je verdriet voelt, zodat je dit op een manier die voor jou goed voelt een plekje kan geven.

Doorleef je verdriet

Maar hoe ga je dan om met verdriet en hoe kan je dit het beste uiten? Helaas is hier geen gouden regel voor en werkt dit voor iedereen anders. De één zoekt afleiding in werk of sport, de ander plant zijn agenda bommetje vol en weer de ander zoekt troost in een reep chocolade of een borrel.

Hoewel deze afleiding op de korte termijn heel goed kan werken, wordt hiermee verdriet op de lange termijn opgekropt en kan er geen verwerking plaatsvinden. Daarom is het goed om verdriet te doorleven en te uiten.

Een gouden regel bij verdriet is: delen is helen. Door je verdriet te uiten en te delen met iemand anders erken je dat deze gevoelens er zijn doordat ze hardop worden uitgesproken en creëer je verbinding. Door te erkennen en accepteren dat dat gevoel er is, verdwijnt er vaak al een groot deel van de negatieve emotie.

Verdriet voelen: zo omarm je het

Ondanks dat verdriet ontzettend pijnlijk is, kan het ook voordelen en gunstige effecten hebben. Ben je zover dat je verdriet durft toe te laten en het met anderen wil delen? Dan sta je er (binnenkort) misschien ook wel voor open om je verdriet zelf te omarmen.

Er zijn verschillende manieren waarop je verdriet stapje voor stapje kan leren omarmen. Een fijne oefening om je verdriet te leren omarmen kan zijn door middel van meditatie. Door te mediteren kan je met een afstandje naar je gevoelens kijken en kan je (na wat oefenen) verdriet ook gaan zien als iets wat je leven rijker kan maken.

Bedrock’s meditatiesessies voor verdriet helpen in 3 sessies dieper in te gaan op verdriet en helpen ruimte te geven aan gevoelens van verdriet en somberheid.

Meer over mediteren?

Geen idee wat je vandaag moet eten? Download Bedrock's Vegan Kookboek

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang 'm gratis

Reageer op artikel:
Kan jij écht verdrietig zijn? Zo omarm je jouw verdriet (om verder te kunnen)
Sluiten