Feeling stressed? Deze impact heeft stress op je spijsvertering

Stress kan heel vervelend zijn en zich op veel manieren kan uiten. Slapeloze nachten, gevoelens van angst, concentratieproblemen en gewichtsverandering zijn maar een greep uit de mogelijke bijwerkingen. We zoomen in op één van die associaties: de impact van stress op je spijsvertering. Want die is groter dan je wellicht in de gaten hebt!

Als je bloot wordt gesteld aan langdurig en veel stress, kunnen er allerlei klachten ontstaan. Zowel fysiek als mentaal kan je last krijgen van verschillende symptomen. Een bekend symptoom van stress zijn spijsverteringsproblemen. Benieuwd hoe die twee precies op elkaar inwerken? We leggen het uit.

Stress versus je spijsvertering

Om de relatie tussen stress en de spijsvertering te begrijpen, kijken we naar twee belangrijke stoffen in het bloed: secretoire IgA en lipopolysaccharide (LPS). Een verhoogde concentratie van deze twee stoffen wijst meestal op een darminfectie. In dat geval wordt het immuunsysteem geactiveerd om de disbalans in het bloed weer bij te stellen zodat de infectie kan herstellen.

Maar naast infecties, kan stress ook leiden tot een verhoogde concentratie van de twee stoffen. Wetenschappelijk onderzoek heeft bijvoorbeeld aangewezen dat sociale angst voldoende is om zowel secretoire IgA als LPS te verhogen. Op lange termijn heeft dit een negatief effect op het darmslijmvlies en kan dit leiden tot een verhoogde darmpermeabiliteit, wat inhoudt dat je darmen meer stoffen toelaten dan goed is voor je lichaam.

Lees ook: Slechte spijsvertering? Grote kans dat het door dit (gezonde) eten komt

Daarnaast zal je lichaam bij hoge stress ook meer glutaminereserves uitputten. Dat is een aminozuur dat nodig is voor de opbouw van darmcellen. Door die uitputting van glutamine (omwille van de stress) wordt de darmschade verder gestimuleerd.

Hoe beperk je het effect van stress op je spijsvertering?

Op zoek naar manieren om zowel stress als darmen weer in balans te brengen? Met deze tips lukt dat vast en zeker.

1. Focus op ontstekingsremmende voeding

Wie spijsverteringsproblemen heeft door stress, heeft alle baat bij een ontstekingsremmend dieet. Concreet betekent dat dat je maïs, soja, gluten, zuivel en suiker best zoveel mogelijk mijdt.

Must read: De invloed van darmen op een depressie is groter dan we denken

Heb je dit een tijdje geprobeerd en heb je nog steeds spijsverteringsproblemen? Overweeg dan een bloedonderzoek.

2. Integreer meer rustmomenten in je leven

Een stressvol leven kan enigszins verholpen worden door meer momenten van rust in te bouwen. Meditatie, yoga of andere mindful activiteiten kunnen daarbij helpen.

Tip: Innerlijke rust, hoe vind je dat eigenlijk? 5 tips voor een rustige geest

Doe dit preventief door een aantal keer per week tijd vrij te maken voor mentale rust, op die manier voed je je lichaam met veerkracht om weerstand te bieden aan toekomstige bronnen van stress.

3. Geef je spijsvertering rust

Na een acute periode van stress hebben je darmen overuren gedraaid. Je darmen hebben op dat moment behoefte aan rust, en die kan je bereiken door een tijdje lang te leven op lichte, makkelijk verteerbare voeding.

Reset je darmen bijvoorbeeld door een dag lang alleen maar bouillon te drinken. Die kan je bijvoorbeeld verrijken met gekookt eiwit, zodat je voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt. Later kan je dan weer rustig opbouwen naar je normale voedingspatroon.

Kortom: de relatie tussen stress en de spijsvertering is hardnekkig en kan leiden tot ernstige fysieke problemen. Ervaar je hier zelf last van, probeer dan om je mentale en fysieke balans te herstellen met de juiste voeding en ontspanningsoefeningen.

Wil je beginnen met een laagdrempelige oefening om stress te verminderen? Doe dit elke dag 6 minuten en verminder je stressgevoel (geen meditatie)

Meer lezen over stress?

Geen idee wat je vandaag moet eten? Download Bedrock's Vegan Kookboek

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang 'm gratis

Reageer op artikel:
Feeling stressed? Deze impact heeft stress op je spijsvertering
Sluiten