Sophie Golbach
Sophie Golbach Body 16 okt 2021

Slaap je niet goed? Deze slaappositie kan daar wellicht verandering in brengen

Waarschijnlijk heb jij er ook één: een favoriete slaaphouding. Op je rug, op je zij of opgekruld, je neemt toch vaak weer dezelfde aan. Een goede slaaphouding is belangrijk voor een goede nachtrust én voor je lichaam. Maar welke is dan het beste?

Misschien denk je er niet zo over na, maar de verkeerde slaaphouding kan slecht zijn voor bijvoorbeeld je nek. Het kan stijfheid in je lichaam veroorzaken. Met een betere slaaphouding word je daarom fijner wakker.

De beste slaaphouding

Nu vraag je je waarschijnlijk af: wat is dan écht de beste houding om in te slapen? Slaapspecialist Michael J. Breus en psychiater Nishi Bhopal geven daar op Mindbodygreen antwoord op.

Dít kan jouw slaaphouding je vertellen over je persoonlijkheid

Bij het vinden van een goede slaaphouding is het belangrijk dat je je ruggengraat recht houdt, om hem niet in een ongemakkelijke positie te draaien. Hoe je dat doet, kan voor iedereen anders zijn. Je kan een houding kiezen die je zelf comfortabel vindt, zolang je zorgt dat je lichaam voldoende ondersteund wordt.

Om dat te bereiken zou je ruggengraat de natuurlijke bochtjes van je nek, je rug en je onderrug moeten volgen als je in bed ligt. Die krommingen zullen in de meest natuurlijke houding liggen als je ruggengraat, en daarmee ook je hele lichaam, ondersteund wordt. Helaas is slapen op je buik daar niet de juiste positie voor. Op je rug of zij liggen zorgt wél voor betere ondersteuning.

Ondersteuning

Hoe doe je dat dan, je lichaam en je rug goed ondersteunen? Zorg er ten eerste voor dat je rug niet in een vreemde of onnatuurlijke positie gedraaid is. Een goed kussen en een matras die voldoende steun bieden zijn hierbij voor jou ook belangrijk. Je hoofdkussen moet dik genoeg zijn en ook met andere dekens en kussens kan je voor meer steun zorgen.

Powernap nodig? Zo doe je het perfecte dutje

De meeste mensen slapen op hun zij, 74% kiest voor deze houding. Om je rug te ondersteunen op je zij heb je eigenlijk drie kussens nodig: uiteraard een hoofdkussen, een voor tussen je benen zodat je onderrug niet verdraait, en een naast je om de arm waar je niet op ligt op te leggen. Zo voorkom je dat je je nek verdraait. Dit zijn de beste kussens voor zij slapers.

Waarom is dit belangrijk?

Zoals gezegd, kan een goed postuur en een rechte rug helpen om je lichaam beter te ontspannen. Het voorkomt pijn en ongemak in onder ander je nek, heupen, rug en schouders. Ook stijfheid in je gewrichten kan je op deze manier afweren.

Dit is het lekkerste matras ever en het is gebaseerd op NASA-technologie

Eigenlijk is je postuur in bed dus belangrijker dan je houding. Op je rug of op je zij, het maakt niet, als je er maar goed op let dat je rug recht blijft.

Vegan kookinspiratie nodig?

Schrijf je in voor de mailing en download Bedrock's Grote Vegan Kookboek 🌿

Reageer op artikel:
Slaap je niet goed? Deze slaappositie kan daar wellicht verandering in brengen
Sluiten