Mind 9 feb 2019 Tessa Ham

5 self-care technieken wanneer je in een (beginnende) depressie zit

Self-care is voor iedereen belangrijk, maar voor mensen in een depressie helemaal. Je gevoelens zijn complex en het is soms lastig om een goede behandeling te vinden. Self-care kan helpen om je weer een beetje je oude zelf te laten voelen. Maar wat doe je als zelfs dingen als persoonlijke hygiëne en goede voeding binnenkrijgen, lastig kunnen zijn?

Self-care is misschien wel het meest lastig als je depressief bent. Psychotherapeut Barton Goldsmith geeft tips hoe je self-care kunt toepassen als onderdeel van je behandeling. Gaan je gevoelens verder dan ‘niet lekker in je vel zitten‘ en denk je dat je in een (beginnende) depressie zit? Bezoek dan ook altijd je huisarts.

Sport

Sporten is niet alleen goed voor je lichaam, maar ook voor je mind. Het kost veel energie, maar het levert veel meer energie op. Je hoeft echt niet gelijk een heftige les kickboksen of een HIIT work-out te doen. Een half uur per dag bewegen – en dit mag ook wandelen zijn – zal je humeur al verbeteren. Het is de meest effectieve en betaalbare (maar toch minst gebruikte) natuurlijke antidepressiva.

Nog beter is om naar buiten te gaan, de natuur in. Mama’s hebben altijd gelijk: de buitenlucht doet je goed. Volgens onderzoek kan een half uurtje in de natuur bijvoorbeeld al de kans op een depressie verkleinen.

Lach

Waarschijnlijk denk je nu: wat een stom advies, ik heb helemaal geen zin om te lachen. Of: ik kan helemaal niet lachen. Maar zelfs ‘nep’ lachen maakt een verschil. Kijk naar jezelf in de spiegel en zie het verschil als je verdrietig en blij kijkt. Als je lacht komen er stofjes vrij die ervoor zorgen dat je nog meer wil lachen. Wil je echt lachen? Dan kan de volgende tip nog weleens helpen.

Dr. Norman Cousins schreef het boek ‘Anatomy of an Illness’, nadat hij gediagnosticeerd werd met een zeldzame ziekte waardoor hij de hele tijd pijn had. Met toestemming van zijn dokters ontsloeg hij zichzelf uit het ziekenhuis en verhuisde hij naar een hotel aan de overkant. Daar begon hij met het innemen van een hoge dosis van vitamine C en het kijken van oude comedy’s. Volgens hem hielpen tien minuten lang schaterlachen hem een pijnvrije twee uur slapen.

Jezelf aan het lachen maken is lastig, zeker als je in een depressie zit. Comedy’s kijken kan een makkelijke manier zijn om het in ieder geval te proberen. De helende werking van lachen wordt vaak onderschat.

Verlaat je huis

Het is heel verleidelijk om je op te sluiten in je veilige huis, zodat je met niemand hoeft te dealen. Als je je zo voelt is dat helemaal oké, maar pak dan de fiets of auto naar een plek met een mooi uitzicht, of bijvoorbeeld naar de duinen, waar het niet druk is. Zoals we net al lazen helpt de natuur je ook nog eens handje. Je hoeft zelfs niet uit de auto te stappen, als dat niet lukt. Wees niet te streng voor jezelf.

Depressie en werk: een lastige situatie en zo ga je ermee om

Praat met iemand

Net als lachen, kunnen gesprekken met vrienden, familie en een psycholoog helend werken. Het is lastig om zo’n gesprek te beginnen, maar je vrienden en familie voelen zich misschien een beetje hulpeloos en durven er niet over te beginnen, omdat ze bang zijn je te kwetsen. Laat deze mensen je nieuwe inzichten geven, je uit je bubbel van eenzaamheid en angst trekken en met hun liefde voor jou, de liefde voor jezelf vinden.

Intimiteit

Knuffelen en andere liefdevolle aanrakingen blijken volgens wetenschappelijk onderzoek een goed medicijn te zijn tegen zowel fysieke als geestelijke klachten. Het vermindert stress, werkt als pijnstiller en zorgt ervoor dat je rustiger wordt. Hoe vaker je het doet, hoe sterker de effecten zullen zijn, en hoe langer je het zal voelen. Zodra je wordt aangeraakt komt het stofje oxytocine vrij, waardoor je een tevreden gevoel krijgt.

Volgens onderzoek is lichamelijk contact net zo belangrijk als eten en drinken. Ga intimiteit en seks dus niet uit de weg. Maar dwing jezelf natuurlijk nooit! Ga eens ontdekken hoe het voelt om dichtbij je partner te zijn en deze gewoon vast te houden (of hij of zij jou). Geen partner? Een goede knuffel van een vriend(in) of moeder doet ook wonderen.

Verder leven over depressies

Meer verhalen zoals deze? Let's keep in touch!

Het is tijd voor een nieuwsbrief die je verder brengt

Reageer op artikel:
5 self-care technieken wanneer je in een (beginnende) depressie zit
Sluiten