Malu Kirschbaum
Malu Kirschbaum | LinkedIn Mind 11 apr 2021

Toe aan een digitaal dieet? Met deze 10 tips kun je je schermtijd in balans brengen

Schrik je ook weleens van je gemiddelde schermtijd? Of heb je gewoon het gevoel dat je vaker dan nodig je telefoon in je handen hebt? Dan is een digitaal dieet misschien iets voor jou. Dit is geen digitale detox, waarbij je bepaalde apps tijdelijk helemaal niet gebruikt, maar een bewuste balans van je online-tijd voor een gezond digitaal leven.

Zeker nu we veel thuis zijn en vaker op onze schermen kijken om te ontspannen, te werken, op de hoogte te blijven of omdat we ons vervelen, is het belangrijk dat het geen negatieve invloed heeft op ons mentale welzijn.

Negatief effect op gezondheid

Naarmate de lockdown voortduurt, brengen steeds meer mensen hun tijd online door. En alhoewel digitale devices ons helpen om contact te maken met vrienden en familie, blijkt uit een onderzoek van de Utrecht University Repository dat eindeloos online scrollen een negatief effect heeft op de geestelijke gezondheid.

Veel mensen voelen zich down door hersenloos te scrollen. Of ergeren zich aan bericht op social media. En indirect heeft het ook een negatief effect op de lichamelijke gezondheid, want het gaat vaak ten koste van je beweging. En bewegen is goed voor je. Daarom: een paar tips om de balans te vinden. En te houden.

1: zet je notificaties uit

Het uitzetten van de notificaties gaat heel veel rust opleveren. Ook de rode paneeltjes met het aantal ongelezen berichten brengen vaak onrust met zich mee. Duik daarom in de instellingen van je mobiel en schakel al die aandachtstrekkers uit.

2: leg je telefoon of tablet uit het zicht

Vaak ligt je mobiel naast je op de bank en grijpt je hand er automatische naar. Dat is een teken van verslaving! Je mag niets missen! En hop, daar ben je weer afgeleid van het gesprek dat je voerde, de film die je keek of het boek dat je aan het lezen was. Als je je telefoon of tablet uit het zicht (in je tas of in een andere kamer) legt, dan heb je minder kans op afleiding.

Afkicken van Instagram gaat met ups en downs (en waarom jij dat ook wilt proberen)

3: stel tijdslimieten in

Je kunt je wel voornemen om minder op je telefoon te kijken, maar dat vergt veel discipline. Want wie controleert dat? Daarom kun je bij de instellingen van je telefoon je schermtijden limiteren. Dus dat je bijvoorbeeld ‘s avonds een aantal apps niet meer kunt openen, of maximaal 1 uur per dag op Instagram mag gebruiken.

Wat ook goed werkt: schermtijdrapporten instellen. Dan zie je hoeveel je op je scherm kijkt en dat is vaak langer dan je denkt!

4: geen telefoon in je slaapkamer

Een smartphone in je slaapkamer geeft onrust. Dan ga je toch nog even je socials checken in bed of een filmpje kijken. In bed moet je slapen, niet internetten. Dat is ook gezonder, want zo slaap je vaak beter. Gebruik je je telefoon als wekker? Voor € 4,99 koop je al een klein wekkertje bij de Ikea. Een goede investering, want het komt je nachtrust echt ten goede.

10 mental health accounts die je wilt volgen op Instagram

5: zoek een hobby

Het is nergens voor nodig om zoveel tijd op social media door te brengen. Er zijn zoveel leukere dingen om te doen! Een muziekinstrument bespelen, iets in de natuur of met je handen werken. Probeer een hobby te zoeken waarbij je geen schermen nodig hebt. Ga schilderen, lees een mooi boek of kook iets lekkers. En zorg vooral voor afwisseling.

6: beloon jezelf voor offline-gedrag

Als je het doel hebt gehaald om minder op je schermen te kijken, mag je dat best vieren. Trakteer jezelf op een mooie film, iets lekkers of beeldbellen met een vriendin. Het scherm hoeft dan helemaal niet je vijand te zijn!

7: wees niet geobsedeerd door het nieuws

Kies een aantal vertrouwde nieuwsbronnen en kijk één keer per dag om op de hoogte te blijven van actuele situaties en adviezen. Laat het daar dan bij. Er valt niets te winnen bij het continu lezen van het laatste nieuws gedurende de dag, aangezien dit vaak een negatieve lading met zich meebrengt.

We delen zóveel via social media: wordt het niet tijd om daar bewuster mee om te gaan?

8: zeg eens ‘nee’ tegen een Zoom call invite

Gebruik internet om in contact te blijven met familie en andere dierbaren, maar heb niet het gevoel dat je elke uitnodiging voor een sociale of zelfs een zakelijke bijeenkomst van Zoom hoeft te accepteren. Het is oké om voorrang te geven aan jezelf en pauzes te nemen wanneer dat nodig is.

9: neem regelmatig digitale pauzes

Voor lichaam en geest is het essentieel om met regelmatige tussenpozen een stap uit de digitale wereld te maken. Als je een wandeling kunt maken, al is het maar gewoon in je tuin of op je balkon, probeer dan alle apparaten achter je te laten. Doe wat rekoefeningen, doe aan mindfulness, meditatie of maak gewoon je hoofd even leeg. Het hebben van een paar mini-digitale pauzes gedurende de dag zal je oneindig veel goeds doen.

Bedrock’s calming meditaties voor beginners en pro’s

10: delete al je social apps

Geintje. Dat hoeft écht niet. Maar het kan geen kwaad dat je je bewust bent van je schermtijd. Dit kun je doen door je social media apps tijdelijk te verwijderen van je telefoon en jezelf een digitale detox te geven. Lees in ons artikel over digital detox-tips hoe je dat het beste kunt aanpakken.

Al deze tips kunnen je hopelijk helpen meer balans in je online leven te geven.

Vegan kookinspiratie nodig?

Schrijf je in voor de mailing en download Bedrock's Grote Vegan Kookboek 🌿

Reageer op artikel:
Toe aan een digitaal dieet? Met deze 10 tips kun je je schermtijd in balans brengen
Sluiten