Overwerken is dus écht slecht voor je gezondheid blijkt uit dit onderzoek
Een uurtje langer op kantoor blijven hangen om nog wat werk af te maken. We doen het allemaal weleens, maar de gevolgen van overwerken worden onderschat. Het lijkt misschien onschuldig om thuis nog even een mailtje te versturen en in het weekend toch nog even je presentatie aan te passen voor maandag. Want, overwerken wordt gezien als iets wat hoort bij onze bedrijfscultuur, toch is het niet goed voor je gezondheid blijkt uit een recent onderzoek.
Uit onderzoek van Kantar Public is gebleken dat we gemiddeld drie uur per week overwerken en leidinggevenden zelfs 6,5 uur per week. Als je fulltime werkt dan zijn die extra uurtje niet niets en met alle gevolgen van dien. Overwerken heeft niet alleen invloed op onze functioneren op werk, maar ook ook op onze thuissituatie. Het probleem is dat leidinggevenden vaak niet stil staan bij de gevolgen.
Gevolgen van overwerken
Je leidinggevende heeft je vast wel een keer buiten werktijd een Whatsapp-berichtje gestuurd. De kans is groot dat jij vervolgens daarop hebt gereageerd. Het klinkt heel normaal, maar vroeger hadden we geen mobiele telefoons en was het niet eens mogelijk. Door technologie staan we continue in contact met elkaar en dus ook op werkgebied. Een slechte zaak, want overwerken brengt een hoop problemen met zich mee.
Wat er gebeurde toen ik 7 dagen per week ging werken (10 maanden lang)
Uit het onderzoek blijkt dat overwerken veel invloed heeft op ons privéleven. Vijftig procent van de ondervraagden gaf aan minder te sporten en 37 procent slaapt slechter door alle drukte op werk. Daarnaast heeft overwerken ook invloed op ons sociale leven. Borrels met vrienden zitten er bijvoorbeeld minder vaak in, maar ook op onze liefdesrelaties heeft het invloed. Vijfendertig procent geeft aan minder aandacht te hebben voor hun lief. Dit leidt weer naar schuldgevoelens, omdat we door overwerken minder tijd hebben voor onze familie en vrienden.
“Stress is geen reden om ziek te melden”
Je leidinggevende werkt een paar uurtjes extra en je collega’s doen het ook. Dus ja, zo gek is het niet dat we denken dat overwerken erbij hoort. Eén op de drie medewerkers is dan ook van mening dat overwerken bij de bedrijfscultuur hoort. Het probleem is dat leidinggevenden zelf ook overwerken en daarmee het slechte voorbeeld geven.
Tegelijkertijd verwacht de baas dat je hart hebt voor de zaak. Zo verwachten leidinggevenden (48 procent) dat ‘verloren’ werktijd wordt ingehaald. Bijvoorbeeld als je een paar uur hebt gemist, bijvoorbeeld omdat je onverwachts je ziek kind moest ophalen van school. Zoiets veroorzaakt stress, maar je ziek melden omdat je gestrest bent, wordt niet op prijs gesteld. Stress is volgens 87 procent van de leidinggevende geen reden voor verzuim.
Kinderen combineren met werk
Werk combineren met kinderen vergt altijd enige inspanning. Door over te werken, wordt het er niet makkelijker op. Bijna de helft van werknemers met kinderen voelt zich schuldig tegenover hun kroost, omdat ze het druk hebben door werk. Dat is bovendien niet het enige: door alle stres op werk reageren ze dit vaker af op de kinderen. Uit cijfers van hetzelfde onderzoek blijkt dat vier op de tien medewerkers sneller boos wordt op hun kids door alle stress op werk.
Stel je grenzen en bewaak deze
Dus, stel duidelijk je grenzen en bewaak deze. Maar dit soort onderwerpen altijd bespreekbaar met je baas. We hebben het namelijk altijd druk, druk, druk en vinden dat heel normaal, maar een burn-out ligt al gauw op de loer. Een burn-out is beroepsziekte nummer één en als we op deze manier blijven werken, wordt het er niet beter op. Het is dus belangrijk om grenzen te stellen en deze te bewaken, want werkstress brengt veel nadelen met zich mee. Het is niet alleen slecht voor je gezondheid, maar ook voor je presteren op werk.
Een stapje terugnemen en aangeven waneer het teveel wordt, is daarom ontzettend belangrijk. Je mag ook aangeven dat je buiten werktijd liever geen berichtjes over werk ontvangt. Natuurlijk is het goed om hart voor de zaak te hebben, maar het mag nooit ten koste van je gezondheid gaan.
Meer lezen over omgaan met stress op werk
- Dus daar komen die burn-outs vandaan: veel werkgevers verwachten zelfs bereikbaarheid op vakantie
- Met deze simpele tips verminder je je werkstress
- Waarom we stress verkeerd bekijken, en wat we daaraan kunnen doen (volgens stressoloog Jurgen Spelbos)