Met deze simpele tips verminder je je werkstress

Maaike Kooijman 19 jan 2018 Mind

Je neemt het je elke zondagavond weer voor: deze week ga je je níet gek laten maken op je werk. Als je iets niet af krijgt, is dat maar zo - je gaat het echt niet mee naar huis nemen. En op je werk doe je elke dag even yoga en blijf je helemaal zen.

Maar ja, je zag zelf waarschijnlijk ook al aankomen dat die ideeën iets te ambitieus waren. Dus nu de werkweek bijna voorbij is, wil je niets anders meer dan slapen. Feesten? Wat is dat?

Hoewel werkstress ons niet bepaald gelukkiger maakt, is het wel heel herkenbaar. Niet voor niets stijgt het aantal burn-outs nog steeds hard: 15 procent van de Nederlandse vrouwen zegt een burn-out te hebben of te hebben gehad, terwijl dat twee jaar geleden nog ‘maar’ 9,4 procent was, blijkt uit het Nationaal Salaris Onderzoek.

Hoog tijd om dit jaar eens op te rem te trappen, dus. Maar ja, hoe doe je dat? Je zou hier eens mee kunnen beginnen.

Verwijder elke dag een app van je telefoon

Ja, er bestaan hartstikke handige apps die je kunnen helpen met je werk. En je hebt ongetwijfeld talloze apps voor social media, spelletjes en meditatie-apps waar je denkt niet vanaf te kunnen. Maar de minimalisme-regel (hoe minder spullen, hoe meer rust in je hoofd) werkt ook bij apps.

Dat komt vooral door alle meldingen van apps die je op je telefoon krijgt. Eerder schreven we al dat de afleiding van alleen een melding zelfs even groot is als de afleiding wanneer je actief je mobiel gebruikt. Hoewel je er soms nog geen seconde naar kijkt, duurt het na zo’n onderbreking wel 7 tot 15 minuten voor je de focus van daarvoor weer terug hebt. Niet rustgevend, en al helemaal niet productief. Bovendien heb je met minder apps eindelijk weer ruimte op je telefoon.

Switch tussen leuke en minder leuke dingen

Het is misschien verleidelijk om ‘s ochtends eerst alle dingen te doen die je prima vindt, waardoor je aan het einde van de dag met alle stomme klusjes zit opgescheept. Als je jezelf na elke minder leuke activiteit echter beloont met iets wat je leuk vindt, blijf je veel gemotiveerder en energieker.

Dit vind je misschien ook interessant: 5 manieren om een burn-out te voorkomen.

Breng minder tijd zittend door

Je hebt het vast weleens iemand horen zeggen: zitten is het nieuwe roken. Bij staand werken pompt je hart ongeveer tien keer zo veel bloed rond in je lichaam. Hierdoor ben je scherper en productiever. Waarom zijn er dan nog steeds zoveel mensen die de hele dag met hun kont op een bureaustoel zitten?

Onze tip: probeer eens wat minder te zitten op kantoor. Vraag een collega of diegene wandelend wil vergaderen, koop een stabureau of verzin een andere oplossing, als je maar rechtop staat. (Overigens kan rechtop zitten ook al helpen – ziet er meteen gemotiveerder uit.)

Kijk terug op je werkdag

Als je je werkdag ‘officieel’ afsluit, is er veel minder kans dat je ‘s avonds nog loopt te malen over dingen die niet goed gingen of niet afgerond zijn. Maak daarom vlak voor je weggaat een lijstje met wat je allemaal hebt gedaan en hoe dat ging. Om stress de volgende dag te verminderen kun je ook vast een to do-lijstje voor de dag erna maken, maar voor je stress ‘s avonds helpt dat natuurlijk minder.

Zet een wekker in de avond

Als je genoeg nachtrust krijgt, kun je overdag veel meer prikkels aan zonder dat je daar uitgeput van raakt. Het is daarom goed om op een standaard tijd te slapen en op te staan, bijvoorbeeld half 12 ‘s avonds en 7 uur ‘s ochtends. Als je een halfuur voordat je moet gaan slapen een wekker zet (‘Waarom slaap je nog niet?!’) is er inderdaad alsnog een kans dat je die negeert, maar waarschijnlijk ga je wel eerder slapen dan wanneer je je alleen maar voorneemt om nu een keer écht op tijd je bed in te kruipen.

Probeer taken te delegeren

Als je een enorme control freak bent, is de kans groot dat het angstzweet je al uitbreekt bij het idee van het weggeven van taken. Maar als je merkt dat jij veel werkstress hebt en iemand anders niet, moet je misschien toch eens goed nadenken of jouw taken wel écht allemaal alleen door jou gedaan kunnen worden. Spoiler: waarschijnlijk niet. Bovendien moet je misschien oefenen met nee zeggen.

Stel voor elke vrije dag een out of office-mail in

Misschien denk je dat zo’n standaard antwoord niet nodig is als je maar voor één dag weg bent, laat staan als het gewoon weekend is. Maar als je weet dat andere mensen het bericht hebben gehad dat jij er niet bent, vermindert dat de neiging om altijd maar je mail te willen checken ontzettend. (Natuurlijk kun je ook gewoon je mail-app van je telefoon gooien, maar dat is misschien nog een iets te grote stap.)

Reageer op artikel:
Met deze simpele tips verminder je je werkstress
Sluiten