Winnie Verswijvel
Winnie Verswijvel Psychologie 11 mei 2020
Leestijd: 3 minuten

Wat je het beste kan doen als je er per ongeluk iets stoms uitfloept

Whoops, voor je er erg in had heb je per ongeluk een geheim van je beste vriendin verklapt. Of oeps: voor je het goed en wel besefte heb je een ongepaste grap gemaakt die de mensen in je gezelschap niet weten te waarderen. Tja, we zeggen allemaal weleens per ongeluk iets stoms, maar hoe los je dat op?

Net wanneer je de woorden hebt uitgesproken besef je: sh*t, dit had ik niét moeten zeggen. Iets stoms zeggen overkomt de beste. Maar hoe pijnlijk je fout ook was, je kan je fouten altijd rechtzetten door je op de gepaste manier te excuseren.

Iets stoms gezegd? Zo los je dat op

Niemand is een perfect communicatiekanaal. Vergeef jezelf dus ook voor je eigen stommiteit. Grote kans dat mensen dit trouwens sneller vergeten zijn dan je denkt. Wil je je excuseren? Denk dan aan het volgende:

1. Schat de schade in

Voor je je excuseert, is het belangrijk dat je inschat hoe groot de schade is. Misschien over- of onderschat je die wel op het eerste gezicht.

De beste manier om hierachter te komen is vragen wat voor gevoelens jouw uitspraak bij de ontvanger hebben uitgelokt.

Lees ook: Je excuses aanbieden? Dit zijn de 4 meest voorkomende fouten

2. Maak er geen catastrofe van

Ervaar je snel schuldgevoelens? Dan is het verleidelijk om de situatie erger in te schatten dan ze is. Maar weet dat dit niet heel constructief is om de situatie op te lossen.

Het is nooit goed om van dit soort dingen een catastrofe te maken. Praat jezelf liever goede moed in als: ‘Deze situatie had niet moeten gebeuren. Ik voel me schuldig, maar ik weet dat ik het kan goed maken. Iedereen maakt fouten’.

3. Zet je fout onmiddellijk recht

Als je het moeilijk vindt om confrontaties aan te gaan, dan heb je misschien de neiging om het probleem te laten uitdoven en je excuses uit te stellen tot een moment waarop je je daar klaar toe voelt.

Must read: Miscommunicatie op de werkvloer: zo voorkom je het

Toch is dat niet ideaal: je zal je immers zelf langer zorgen maken over je blunder en het zal steeds lastiger worden om de schade goed te maken. Zet je fout dus zo snel mogelijk recht, dat is voor beide partijen het beste.

4. Neem je verantwoordelijkheid op

Wanneer je je excuses aanbiedt, is het belangrijk dat je verantwoordelijkheid opneemt. Stel je vooral niet defensief op (als in: ‘waarom ben je altijd zo gevoelig?’ of ‘het was toch duidelijk dat het een grapje was?’).

Geef de andere persoon tijd om zijn gevoelens te bespreken en maak duidelijk dat je inziet dat je in de fout was.

5. Begrijp de pijn van de ander

Waarschijnlijk wil je vooral zo snel mogelijk afkomen van je eigen schuldgevoel, maar neem toch even de tijd om de ander te laten vertellen over wat hij juist zo pijnlijk aan het voorval vond.

Dat is in dit geval nog belangrijker dan proberen uitleggen waarom je er per ongeluk die woorden hebt uitgefloept en wat je dan wel had willen bedoelen. Accepteer vooral dat wat die persoon hoorde en voelde echt was.

Kortom: goede communicatie is alweer key. En ook al lijkt het op het moment zelf een groot drama, de meeste van dit soort blunders gaan even snel weer liggen.

Meer over communicatie?

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Rock jouw inbox! 🤍

Elke zondagochtend met liefde gemaakt zodat jij heerlijk wakker wordt🧘‍♀️