De simpelste en nummer één tip voor betere communicatieskills

Josephine Kay 26 okt 2018 Mind

Soms overcompliceren we dingen. We willen graag iemand van ons gelijk overtuigen en gaan er zo veel mogelijk omheen draaien, omdat we bang zijn dat de ander niet reageert zoals we hopen. Dus stellen we het uit. Zo. Lang. Mogelijk.

Eigenlijk kan het zo simpel zijn. Volgens professor Harriet Lerner is er één basisregel als het op communicatievaardigheden aankomt:

Zeg het korter.

Logisch toch? Nu lijkt dat vanzelfsprekend, maar vaak is het lastiger dan we denken. Als je bijvoorbeeld een gesprek aangaat met iemand die een verdedigende houding aanneemt, is het belangrijk om rekening te houden met het feit dat te veel praten leidt tot te weinig luisteren.

Miscommunicatie op de werkvloer: zo voorkom je het

Als je gesprekspartner het niet met je eens is en eigenlijk niet wil horen wat je te zeggen hebt, luistert ‘ie al minder goed. Als je dan te lang doorbrabbelt, vervaagt de aandacht. En daarbij komt dat je de ander de ruimte geeft om jou te blocken, omdat ze de tijd krijgen om je mentaal buiten te sluiten. Als je meteen BAM vertelt wat je dwarszit, kunnen ze er niet omheen draaien of zich voorbereiden met een of andere smoes.

Stop met praten

Maar onthoud dan ook dat je daarna moet ophouden met praten. Het heeft weinig zin om meteen met de deur in huis te vallen, om daarna vervolgens een heel vervolgrelaas te houden. Als je namelijk begint met ‘Ik vind dat je me moet appen als je later thuiskomt omdat ik me zorgen maak als je dat niet doet’ en vervolgens doorgaat met ‘je weet toch hoe ik ben, ik maak me heel vaak druk en als je dan niets stuurt denk ik dat je onder een bus ligt. En ik lig dan vervolgens de halve nacht wakker te bedenken waar je bent. Moet ik dan een ziekenhuis bellen om te checken of je opgenomen wordt, of niet? Dat soort gedachtes gaan er dan door mijn hoofd’ haak je op een gegeven moment af. Toch? Precies, keep it sweet and simple.

Meer lezen communiceren?

Reageer op artikel:
De simpelste en nummer één tip voor betere communicatieskills
Sluiten