Voor alle uitstel-koninginnen: dit is hoe je stopt met uitstellen

First things first

Vandaag ga je het doen: die ellenlange notulen lezen, de badkamer schoonmaken, liefst ook nog naar de sportschool. O, en de fietsenmaker. Maar écht. Of nou ja… dat zei je gisteren ook al. En eergisteren, als je er zo over nadenkt. Hoe stop je toch met uitstellen?

Het lijkt misschien alsof dat uitstellen weinig kwaad kan, maar daar is Gretchen Rubin, geluksexpert en auteur van ‘The Happiness Project’, het niet mee eens. Want de badkamer schoonmaken mag dan niet zó belangrijk zijn, maar wat nou als je het ook uitstelt om een nieuwe baan te zoeken, of iets anders wat je gelukkiger zou maken? Dan heeft het al veel meer impact op je leven. Als je jezelf uitstellen afleert, heb je daar op allerlei vlakken profijt van – en word je dus ook gelukkiger.

Maar hoe dan? Geen nood: Gretchen Rubin heeft tips.

Doe het als eerste op de dag

Without delay is the easiest way‘, is één van de motto’s van Rubin. Hoe langer je wacht, hoe creatiever de smoesjes die je gaat verzinnen – en hoe kleiner de kans dat je het ook daadwerkelijk gaat doen. Van uitstel komt afstel, en dat is écht zo. Heb je ‘s ochtends een strakke planning voor je naar je werk moet en ben je geen ochtendmens? Doe het dan meteen zodra je terugkomt. Telt ook wel, vinden wij.

Bereid het vast voor

Wil je vandaag graag naar de sportschool? Leg je sportkleren dan vast klaar, liefst direct naast je bed. Als je van tevoren al een stap hebt gezet, al is het maar een kleine, is het veel gemakkelijker om de activiteit ‘af te maken’.

Dit vind je misschien ook leuk: Dit zijn de 7 tips voor productiviteit van Elon Musk.

 

First things first

We maken ons er allemaal schuldig aan: in plaats van datgene wat we moeten doen, gaan we andere kleine dingen doen waar we minder tegenop zien. Dan hebben we wel het gevoel dat we productief zijn (in plaats van met ijs in bed te liggen) en kunnen we dat als excuus gebruiken om dat ene grote ding te doen dat we uitstellen wéér niet te doen. Oké, je hebt dan wel geen vacatures opgezocht, maar je hebt wél mooi je oma gebeld.

Maak er een gewoonte van

Het is gemakkelijker om dingen elke dag te doen dan om ze een paar keer per week te doen, zegt Rubin. Als je jezelf bijvoorbeeld hebt voorgenomen om drie keer per week een stukje te lezen over iets waarover je meer wilt leren, dan kun je dat in feite de hele week uitstellen – tot het vrijdag is en je het wel drie dagen achter elkaar móet doen. Als je elke dag een kleiner stukje leest, kun je het daarentegen niet eens uitstellen.

Sta stil bij het goede gevoel

We kunnen het niet ontkennen: hoe langer je iets uitstelt, hoe groter in feite de beloning (het gevoel van trots) als je het uiteindelijk wél doet. Maar surprise: dat gevoel krijg je niet alleen als je iets ein-de-lijk doet, maar juist ook als je het meteen doet. Sterker nog, dan ben je misschien wel meer trots. Dus onthoud dat gevoel, en probeer het je herinneren als je weer een keer ergens tegenop ziet.

Dus: vandaag ga je het doen. Maar écht.