Spice First
Spice First Body 3 nov 2020

Geef jouw nachtrust een upgrade met deze specerijen

Niets is erger dan iedere nacht weer het plafond bestuderen. Woelen. Malen. En overdag leven als de light-versie van jezelf. Je bent niet de enige. 30 procent van de volwassenen kampt met slaapproblemen, van heftige insomnia tot milde klachten. Behoor jij tot die groep van slechte slapers? Duik dan voortaan rond bedtijd in je eigen kruidenkast, want specerijen (de gedroogde niet-groene delen van aromatische planten) zijn een geheel natuurlijk slaapmiddel die de nachtrust bevorderen.

Venkel, kardemom en kaneel. Deze specerijen zijn zelf niet slaapverwekkend, maar door hun gunstige effect op de spijsvertering, zorgen ze voor een zachte transitie van het lichaam van de chaos van de dag, naar het comfort van de nacht.

Op een rijtje:

Venkel

Een anijsspecerij. Net zoals (ster)anijs wordt venkel gekenmerkt door zijn droppige smaak (dat is dan ook meteen de enige overeenkomst, want venkel, anijs en steranijs behoren allen tot een andere botanische familie).

Ook interessant: Slapen als een roosje? 5 kruiden die zorgen voor een heerlijke nachtrust

 Al bij de Romeinen werd de maaltijd afgesloten met een stuk anijscake om de spijsvertering te bevorderen. Als digestief dus. Nog steeds wordt in India mukhwas aangeboden na de maaltijd; een mix van venkel- en anijszaadjes, suiker, en soms wat pepermuntolie die je kauwt als ademverfrisser en digestief in één.

In Ayurveda worden venkelzaadjes geprezen om hun rustgevende en verkoelende werking, waardoor het hoofd kalmeert. En, grappig feitje, blader je terug in oude Middeleeuwse mythes, dan lees je dat venkel werd gebruikt om enge (slaap)geesten op afstand te houden.

Kardemom

De koningin der spices. En terecht, de prachtige groene peulen smaken intens, mint-citrusachtig en de zaadjes (het groene schilletje kan je niet eten) bevatten essentiële oliën met belangrijke medicinale waarden. Kardemom is spicy-zoet en verkoelend, wat het een goed specerij maakt voor controlfreaks en perfectionisten om het hoofd koel te houden. Voor Pitta-types (Ayurveda).

Kaneel

Wist je dat er twee soorten kaneel zijn? Ceylon en Cassia. De strooiers van de supermarkt zijn over het algemeen gevuld met Cassia. Goedkoper en zoeter dan de fijne Ceylonkaneel uit Sri Lanka die onze voorkeur heeft.

Ceylonkaneel wordt vaak nog met de hand gerold tot stokjes, van de binnenste schors van de Cinnamomumboom. Dat verklaart ook het prijsverschil. De smaak is delicaat, subtiel en floraal bijna. Zoet en verwarmend binnen de Ayurveda.

Kaneel balanceert de suikerspiegel en is perfect voor het herfst-en winterseizoen en voor mensen die last hebben van rusteloosheid, besluiteloosheid, angst en paniek. Voor Vata-types (Ayurveda)

Hoe gebruik je de specerijen als slaapelixers?

De beste manier om deze spices toe te voegen aan je nachtritueel? Trek er thee van met zoethout. Een beetje kamille erbij en je ligt binnen no-time te zzzzzzslapen.

Volgens de Ayurveda is zoethout ‘calming, nourishing, soothing, moistening, balancing and rejuvenating’. De zoete smaak en aardse kwaliteiten (het is letterlijk een wortel) hebben een grounding effect, wat helpt bij slaap. Perfect voor een hoofd dat niet tot rust wil komen.

Lees ook: Slechte slaper? Dit is hoe positief zijn je kan helpen om beter te slapen

Of maak moon milk; warme melk tjokvol kalmerende specerijen. En L-tryptofaan, het stofje wat het slaaphormoon melatonine aanmaakt. Toch? Ja, maar nee. Niet in melk. Het is een mythe. Kennelijk wordt tryptofaan alleen opgenomen in combinatie met koolhydraat- en niet door proteïnerijk eten, zoals melk. Dat heeft te maken met insuline.

Maar goed, comfortabel als een stel favoriete sokken in bed, blijft zo’n warme kop – sorry wetenschap – toch echt ons favoriete slaapelixer. Voeg er nootmuskaat aan toe om stress te verlagen, honing om je in slaap te wiegen en de adaptogeen ashwaganda om het zenuwstelsel te kalmeren.

Ayurvedische moon milk

Hier ons recept voor deze ayurvedische moon milk:

Verwarm 1 kopje (plant-based)melk in een steelpan.

Roer de specerijen erdoor:

  • 1/2 tl ceylonkaneel
  • 1/2 tl kurkuma,
  • optioneel: 1/4 tl ashwaganda, reishi of maca
  • snuf gemalen kardemom en nootmuskaat
  • versgemalen zwarte peper en een paar korrels zout.

Blijf goed roeren zodat er geen klontjes in zitten. Doe er dan 1 tl kokosolie of ghee bij en laat zo’n 5-10 minuten pruttelen. Dat versterkt de werking.

Schenk uit in een mok en voeg – als het een beetje is afgekoeld – honing of ahoornsiroop naar smaak toe.

Slaapyoga

Specerijen en Ayurvedische slaapthee helpen echt, maar het zijn geen langetermijnoplossingen. Slaap moet je prioriteit zijn. Heb je daar moeite mee? Volg eens een yoga nidra les. In een liggende meditatie word je meegevoerd in de stroomversnelling van volledige ontspanning.

Je zenuwstelsel kalmeert en het zelfgenezende vermogen van het lichaam wordt geactiveerd. Hoe dat zit? Dat moet je eigenlijk gewoon ervaren. Iedere zondagavond 18.30u – 19.30u kan je bij Sophie Fleur in The Concious Club in Amsterdam yoga nidra volgen. De meest ontspannen pyjama party van Amsterdam.

Spice First, een lifestyle guide over specerijen en everything spicy. Waar je alles leert over de herkomst, mythes, smaken, geschiedenis en de vele gezondheidsvoordelen van kaneel, kurkuma, kruidnagel en vele andere specerijen. Van de praktische beginselen, recepten en duurzame tips tot spicy feitjes (aphrodisiacs) en nieuwe rituelen. Vanuit dit platform organiseren oprichters Sophie Fleur Jongebloed (culinair schrijfster & yogi, 27) en Eva Dusch (journalist & Ayurveda Practitioner Trainee, 30) ook diners, workshops en events. Spice First is een herontdekking van smaak.

Beter slapen?

Geen idee wat je vandaag moet eten? Download Bedrock's Vegan Kookboek

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang 'm gratis

Reageer op artikel:
Geef jouw nachtrust een upgrade met deze specerijen
Sluiten