Rosa Bertram
Rosa Bertram Better World 8 mrt 2022

9 tips om minder vlees eten makkelijker te maken

In een wereld waarin we onmogelijk om klimaatverandering heen kunnen, het dierenleed dat gepaard gaat met de vlees- en zuivelindustrie steeds openbaarder wordt en de gezondheidsvoordelen van plantaardig eten ook steeds populairder worden, is geen of minder vlees eten steeds meer de norm. We like! Maar overschakelen is niet altijd even makkelijk. Waar begin je in hemelsnaam? We delen 10 manieren die het makkelijker maken om minder vlees te eten.

Waar je je in eerste instantie misschien geen volledige maaltijd kan voorstellen zonder vlees of vis, zul je daar na een tijdje nog flink over verbazen. Alvast een spoiler: het gaat vooral om het veranderen van je mindset.

Tips om minder vlees te eten

Op die manier draag je bij aan een gezonder lichaam, een groenere planeet én een beter dierenleven. Dat proeft toch veel lekkerder?

Met deze tips wordt het vanzelf makkelijker om minder vlees te eten.

Bewuste keuze

Ieder lichaam is anders en heeft andere behoeftes. Heb je af en toe écht zin in vlees, dan hoef je dat heus niet helemaal te negeren. Het gaat er namelijk niet om dat je vlees hélemaal skipt. Het gaat erom dat je bewuste keuzes leert maken, ook wanneer je wel vlees eet.

Zo kun je mensen overtuigen om minder vlees te eten (zonder belerend vingertje)

Maak je bewuste keuzes en kies je voor biologisch vlees óf eet je vlees omdat je eigenlijk niet weet wat je anders op je bord moet leggen? In dat laatste geval is het namelijk heel interessant om je erover in te lezen. Over de impact van de vleesindustrie en te leren waar je vlees vandaan komt. Wetende dat een varken gemarteld is voor het op je bord kwam, proeft het waarschijnlijk vanzelf een stuk minder lekker.

Kies je toch voor vlees? Ga dan altijd voor een biologisch keurmerk. Onthoud wel dat diervriendelijk vlees niet bestaat, maar voor een paar euro meer weet je in elk geval dat het dier een beter leven heeft gehad.

Vleesvervangers

Wie langzaamaan of juist rigoureus minder of geen vlees wil eten, maakt het zichzelf een stuk makkelijker door gebruik te maken van het gigantische aanbod van vleesvervangers die Nederland rijk is. Elke supermarkt heeft tegenwoordig groot schap met allerlei vlees- én zuivelvervangers.

Lees ook: Vega(n) zijn wordt steeds makkelijker: de nieuwste vleesvervangers op een rij

Zo kun je beginnen met vlees vervangen voor een vega(n) variant. Wist je dat er zelfs vegan tonijnsalade en krabsalade wordt gemaakt van vlezige oesterzwammen? Om je vingers bij af te likken!

Onthoud wel: vergelijk het niet écht met vlees, want dat is het niet. Dat is voor mij persoonlijk de reden dat ik nooit vleesvervangers eet, maar liever kook met lekkere verse en gezonde ingrediënten.

Plan vooruit

Maak het jezelf makkelijker en zorg dat je niet met een knorrende maag geen idee hebt wat je moet koken. Plan je maaltijden vooruit en bedenk van tevoren welke recepten je graag wilt maken.

Zorg dat je de ingrediënten alvast in huis hebt zodat je altijd ready to go bent. Alvast wat inspiratie:

Mealpreppen

Nóg makkelijker maak je het jezelf door één of twee kookdagen in te plannen en vooruit te koken, ofwel te mealpreppen. Je kan verschillende vega(n) maaltijden maken of meer koken van één maaltijd. Zo heb je altijd lekker, home vega(n) food in je koelkast staan.

Wees niet te streng

Bij mij werkt iets verbieden altijd averechts. Mijn advies is dan ook om jezelf niet meteen alles in één keer te verbieden en het ook niet te zien als een verbod. Probeer week eerst eens één keer per week te skippen, daar bereik je al een hele hoop mee. Benieuwd wat precies? Dit gebeurt er met je lichaam en de wereld als je stopt met vlees eten.

Waarom flexitariër zijn veel invloed heeft op de wereld en weinig op jouw comfort

Zie het als iets toevoegen

Daarnaast helpt het om vegetarisch eten niet te zien als niet iets níét mogen, maar juist iets nieuws proberen. In plaats van het idee hebben dat je iets niet mag eten, wil je het juist zien als nieuwe kleuren en smaken op je bord.

Probeer je mindset daarin te veranderen en open te staan om nieuwe dingen te leren. Daar prikkel je overigens ook meteen je hersenplasticiteit mee!

Peulvruchten zijn je nieuwe beste vriend

Omdat het erg belangrijk is dat je de juiste voeding binnen krijgt, wil je altijd je maaltijd opbouwen uit de juiste voedingswaarden. In peulvruchten vind je die áltijd. Dat komt erop neer dat alle soorten bonen en kikkererwten je nieuwe beste vrienden zijn. Je kunt je marineren zo gek en lekker als je zelf wilt.

Ook lezen: Eet deze bonen en verlaag je bloeddruk (en nog meer voordelen)

Het idee van voeding

De gedachte dat ons lichaam vlees nodig heeft, is inmiddels een beetje achterhaald. Inmiddels is de wetenschap er lang en breed achter dat de voedingstoffen die we nodig hebben, niet alleen in vlees zitten, maar ook in andere voedingssoorten. Overigens halen vissen en andere dieren hun voeding ook weer uit gras en algen.

Eigenlijk ben je dus sneller af om die voedingsstoffen rechtstreeks uit de bron te halen. Als je het idee van ‘je maaltijd moet vlees bevatten’ loslaat, gaat er ineens een wereld aan opties voor je open.

Eat the rainbow: zo krijg je kleurvariatie op je bord (het is gezond én mooi)

De voedingsstoffen die je altijd wilt hebben op je bord zijn: koolhydraten, vetten en eiwitten. Let wel als je geen vlees of zuivel eet, dat je los altijd vitamine B12 te slikken. Dat is essentieel.

Must read: Going vegan? Dit moet je weten over vitamine B12

Deze appt helpt je

Weet je nog dat we een tijd geleden schreven over het boek van Frank Holleman, Ons eten als weg uit klimaat crisis? Het boek beantwoordt al je vragen over de klimaatverandering en de verhouding met ons eten. Die is gigantisch namelijk.

Inmiddels zijn we twee jaar verder en bouwde Holleman een heuse app: Fork Ranger – Climate Cooking. De app maakt het duurzamer eten nog véél leuker. Het is een soort recepten game over het voedselsysteem. De nieuwe kennis breng je direct in praktijk met makkelijke recepten! Hoe tof?

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Vegan kookinspiratie nodig?

Schrijf je in voor de mailing en ontvang BEDROCK's Grote Vegan Kookboek plús elk weekend de best gelezen artikelen 🌿

Reageer op artikel:
9 tips om minder vlees eten makkelijker te maken
Sluiten