Leren van de Zweden: waarom opvoeding meer is dan een paar liedjes zingen

Zweedse kinderen gaan naar een voorschool, geen kinderdagverblijf

Zweden komt op een heleboel vlakken dicht in de buurt van het ideale land. Onder andere op het vlak van gelijkheid en onderwijs kunnen we veel van het Scandinavische land leren, maar ook qua duurzaamheid doen ze het goed. In deze rubriek laten we je zien wát de Zweden dan precies zo goed doen. Opvoeding, bijvoorbeeld.

Ja ja, we weten het, opvoeding is iets waar iedereen anders over denkt. En dat is ook zo, maar toch vallen er wel bepaalde patronen te ontdekken. Niet alleen in het gedrag van ouders, maar vooral ook buitenshuis.

Zo gaan kinderen in Nederland vaak redelijk snel naar het kinderdagverblijf, en daarna naar de peuterschool. Op hun vierde beginnen ze op de kleuterschool, en pas twee jaar later begint het daadwerkelijke leren. Tot hun zesde zijn ze dus vooral bezig met blokken bouwen en liedjes zingen – en dat alles binnen vier muren, met slechts een paar pauzes in de buitenlucht.

Onderwijs in Zweden: minder prestatiedrang

In Zweden is dat wel anders. De Zweedse crèche heet ‘Förskola’ of ‘voorschool’. Er wordt dan ook veel meer met de kinderen gedaan dan op Nederlandse kinderdagverblijven, schrijft NRC. Zo begint het daadwerkelijke onderwijs veel eerder – jong geleerd, oud gedaan, dat soort dingen. Dat is mogelijk doordat Zweedse leidsters altijd een universitaire opleiding hebben.

Daarnaast zijn er simpelweg veel méér leidsters. In Nederland heeft een groep van zo’n vijfentwintig kinderen vaak één juf – en met een beetje geluk nog een stagiair of onderwijsassistent. In Zweden zou een groep van dertig vijfjarigen maar liefst zes (ik herhaal: zes) juffen hebben.

Maar ondanks dat Zweedse kinderen veel eerder nuttige informatie tot zich krijgen,  wordt er op Zweedse basisscholen veel minder de nadruk gelegd op prestaties. Pas in de laatste klas van de basisschool krijgen ze bijvoorbeeld een rapport. Dat is hier wel anders; kinderen krijgen er hier meerdere per jaar. Of ouders die te zien krijgen, is natuurlijk een tweede.

Dit vind je misschien ook interessant: Plogging is de nieuwe Zweedse hardlooptrend voor een beter milieu

Buiten zijn als onderdeel van de opvoeding

Naast het educatieve programma, worden kinderen in Zweden ook veel meer naar buiten gestuurd. Een vijfjarig kindje is daar minstens een dag in de week de hele dag buiten. Naast die extra buitenspeeltijd zijn er boskleuterscholen en gaan kinderen soms slapen in de natuur – als schooluitje.

Dat komt door friluftsliv, de Zweedse term voor leven met de natuur. Of het nu regent of de zon schijnt: naar buiten gaan kan altijd, zéker als je kind bent en waarschijnlijk nog blij met je knalroze regenlaarzen ook. Zodoende spelen kinderen in de stad Stockholm gemiddeld 6 uren buiten in de zomer en ‘s winters 1,5 uur. Buiten de stad ligt het gemiddelde nog veel hoger.

Dat buiten zijn maakt kinderen gelukkiger (mensen die in groenere wijken wonen, ervaren minder depressieve gevoelens, angst en stress, schreven we al eerder), gezonder en creatiever (omdat ze meer gaan verkennen). Maar het zorgt ook voor een verduurzaming van onze planeet: kinderen die geen positieve ervaringen hebben met de natuur, voelen zich er als volwassene ook minder mee verbonden – en dat terwijl dat juist nodig is om je in te zetten ovor het milieu.

We kunnen natuurlijk niet garanderen dat de Zweedse manier van opvoeding dé manier is om jouw kind gelukkig te maken, maar het valt in ieder geval te proberen. Hup, stuur ‘m naar buiten!

Meer lezen over wat we kunnen leren van de Zweden?

Nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van meer leuke feitjes en inspirerende verhalen? Meld je dan aan voor de Bedrock-nieuwsbrief!