Leren van de Zweden: dit is het ‘New Nordic Diet’

Goed voor je bloeddruk en cholesterol

Zweden komt op een heleboel vlakken dicht in de buurt van het ideale land. Onder andere op het vlak van gelijkheid en onderwijs kunnen we veel van het Scandinavische land leren, maar ook qua duurzaamheid doen ze het goed. Eerder schreven we bijvoorbeeld al over de Zweedse hype plogging, een combinatie tussen joggen en afval rapen. In deze rubriek laten we je zien wát de Zweden dan precies zo goed doen. Ooit van het New Nordic Diet gehoord?

Waarschijnlijk niet, maar bij de omschrijving kun je je vast wel iets voorstellen. Het ‘dieet’ – of eigenlijk gewoon een eetpatroon – is namelijk net zoals veel dingen in Scandinavië zijn: erg natuurlijk.  Het bestaat bijvoorbeeld uit volkoren granen, vis uit de zee, vlees, wortelgroenten, bladgroenten met donkere bladeren, zuivel met weinig vet en fruit. Dit in tegenstelling tot hoe de Scandinaviërs eerst aten (denk Zweedse gehaktballen in plaats van groenten). Het New Nordic Diet heeft wat weg van het Mediterraanse dieet, alleen gebruikt het meer raapzaadolie dan olijfolie.

Dit vind je misschien ook interessant: Leren van de Zweden: neem eens wat meer pauze.

 

Zo natuurlijk mogelijk

Hoewel we vlees en vis zelden promoten op Bedrock, is het principe van zo natuurlijk mogelijk eten uiteraard alleen maar goed. Weg met de boboti uit pakjes en zakjes, weg met de ‘gezonde’ maaltijdrepen en shakes. Het principe van een goed eetpatroon is immers vooral dat je het vol kunt houden, en dat werkt niet zo met al die rare diëten. Hoe meer gezonde ingrediënten om uit te kiezen, hoe kleiner de kans dat je tóch naar die chocolade grijpt.

Daarnaast is het dieet simpel en betaalbaar. En, ondanks dat het wel deels op vlees en vis is gebaseerd, wordt er ook nadruk gelegd op het minimaliseren van voedselverspilling, eten in het seizoen en de duurzaamheid van de ingrediënten. Het New Nordic Diet is dan ook niet zomaar een hype, maar is samengesteld door een team van voedingsdeskundigen en lokale chefs, aldus Berkeley University. In 2004 zouden zij hun krachten hebben gebundeld om ervoor te zorgen dat mensen in Zweden, maar ook Finland, Noorwegen en Denemarken beter zouden gaan eten.

Bloeddruk en cholesterol

Het dieet is een goede combinatie van enerzijds eiwitten en koolhydraten en anderzijds antioxidanten. Het heeft dan ook op meerdere vlakken gezondheidsvoordelen: zo zou het onder andere goed zijn voor een normale bloeddruk en cholesterol-levels, wijst onderzoek uit.

Dus hoewel hoewel we ons ergens afvragen waarom er voedingsspecialisten voor nodig waren om dit dieet samen te stellen – het is vooral een kwestie van je gezonde verstand gebruiken -, kun je het op z’n minst proberen. Hoe natuurlijker, hoe beter.