Rosa Bertram
Rosa Bertram Betere wereld 16 sep 2020
Leestijd: 5 minuten

Online kleding bestellen en ‘gewoon weer’ terugsturen? Dit is de impact op het milieu

Als je last minute een outfit nodig hebt voor een etentje of een feestje is online winkelen hartstikke handig. Binnen een dag heb je het item al in huis. En weet je je maat niet? Dan bestel je kleding toch gewoon in 3 verschillende maten en dan ook maar meteen in 3 kleuren? En wat je niet mooi vindt of niet past, stuur je gewoon weer terug. Zo gepiept. Maar al dat retourneren heeft ook een keerzijde: namelijk de gigantische impact die het heeft op het milieu.

Vooral in Nederland zijn we kei in het terugsturen van pakketjes. Ongeveer 55 procent van de kleding kopen we online, waarvan we de helft (!) huppakee weer terugsturen. Maar dat terugsturen gaat gepaard met veel meer vervuiling dan je als consument kunt zien.

Kleding terugsturen

Het bestellen van spullen en kleding online heeft in de laatste jaren een flinke opmars gemaakt. Waar we vroeger nog op zondag met moeders of vriend(inn)en de stad in gingen om winkels af te struinen op zoek naar kleding, gebeurt dat tegenwoordig veelal online.

Dat heeft natuurlijk z’n voordelen, maar óók z’n nadelen. En eigenlijk zijn die nadelen zijn voor de consument onzichtbaar. De voordelen zijn natuurlijk simpel: je hoeft niet meer de drukke stad in op zoek naar iets wat misschien bij je past. Online typ je een paar zoekwoorden of filters in en binnen de kortste keren vind je wat je zoekt. Dat scheelt tijd!

Maar het online winkelen wordt ons zó makkelijk gemaakt, dat we uitgemakzucht een stuk minder zwaar tillen aan wat we bestellen omdat we het ook vrij gemakkelijk weer kunnen terugsturen. 1 op de 10 van de (door consument bestelde) pakketjes wordt in Nederland weer terug gestuurd.

Daarmee staat Nederland op #1 qua retourpercentage van Europa. En dat is helaas niet bepaald iets om trots op te zijn.

Duurzaamheid en kleding terugsturen

Wie weleens iets online bestelt, weet vast hoe kleding verpakt is. In een plasticzakje, in nog een zakje, met kaartjes, bonnetjes, in een doos én verpakking eromheen. Online kleding bestellen gaat gepaard dus met heel wat single use plastic.

Ook lezen: Shop sustainable – Bedrock’s 5 favoriete webshops voor duurzame mode

Ook schreven we al eerder dat het een logistiek onhandig proces is om vrachtwagens vol pakketjes steden en smalle straatjes in te sturen. Daar komt alleen qua transportproces al heel wat CO2-uitstoot bij kijken. En dat gaat alleen om het stukje van de distributiecentra in Nederland naar jouw voordeur.

De meeste pakketjes komen uit het buitenland (helemaal als je van websites als AliExpress of kledingmerken bestelt die produceren in verre – vaak goedkopere – landen) en moeten verscheept of overgevlogen worden met honderden containers vol spullen.

Kleding wordt verbrand of belandt bij het afval

Maar dan nóg een probleem: weet jij wat er gebeurt met kleding wanneer je dit terugstuurt naar een (fast fashion)winkel? Precies. Waarschijnlijk heb je geen idee. Waar kleding in winkels namelijk door winkelpersoneel gecontroleerd wordt op of de knoopjes er nog aan zitten en of er niet ineens vieze vlekken op zitten, is daar online een stuk minder zicht op.

Met als gevolg dat veel van de teruggestuurde kleding in de verbrandingsoven of op de vuilnisbelt belandt, omdat de kledingmerken geen idee hebben wat ze ermee aanmoeten. Dit gaat dus ook over kleding die vaak nog prima gedragen kan worden.

Volgens de oprichtster van de Dutch Sustainable Fashion Week, Cecile Scheele, worden er jaarlijks wel 1,2 miljoen (!) kledingstukken vernietigd. “Maar hier wordt weinig over vrijgegeven aan informatie vanwege de imagebescherming van de merken,” vertelt ze aan Metro.

En dat terwijl het productieproces van kleding ontzettend vervuilend is, zo schreef Babette Porcelijn in een artikel op Bedrock: elke week een nieuwe outfit? Dit is de (verborgen) impact van kleding op het milieu. Het produceren van één kilo katoen kost bijvoorbeeld al 2.500 liter (!) water.

Kan dat niet duurzamer?

‘Kan dat niet duurzamer?,’ denk je waarschijnlijk. Well… dat zou je dénken. In Nederland houdt de mode-sector jaarlijks z’n 21,5 miljoen kledingstukken over en daarvan wordt slechts 3 procent gerecycled.

Hoewel er steeds meer initiatieven ontstaan om kleding opnieuw te gebruiken (ook bij grote webwinkels of de merken zelf) blijft het een groeiend probleem.

“De fast fashion zorgt ervoor dat de kleding razendsnel geproduceerd wordt met behulp van buitenlandse arbeidskrachten en lage kwaliteit synthetische stoffen”, vertelt Scheele verder aan Metro. “Zo is het product snel en goedkoop in de winkel, waardoor de consument zich kan kleden naar de laatste trends. Helaas zorgt deze snelle (en goedkope) schakeling voor een eenmalig gebruik van een kledingstuk, te wijten aan de slechte kwaliteit.”

Een hele hoop kleding blijft uiteindelijk alsnog onverkocht door alle terugzendingen. De kleding gaat naar outlets of de brandstapel in.

De oplossing?

Het probleem ligt enerzijds bij de producenten die veel goedkope kleding maken van lage kwaliteit waardoor je wordt verleid iets in 3 maten en 3 kleuren te kopen, maar anderzijds ligt die verantwoordelijkheid ook bij de consument. Een beetje het kip-ei verhaal dus.

Door kleding te kopen van lage kwaliteit en meer te bestellen dan je nodig hebt ‘en anders gooi je het wel in een tweedehands kledingbak’-mentaliteit, draag je hartstikke bij aan dit probleem.

Het beste wat je kan doen als je nieuwe kleding nodig hebt, is deze van kwaliteit te kopen en het liefst duurzaam geproduceerd zodat er zo min mogelijk vervuiling aan het productieproces vooraf is gegaan.

En vooral: denk bewust na wanneer je iets nieuws koopt. Het je het écht nodig? Of kan je misschien een kledingruil doen? Is het verstandiger om misschien één keer een T-shirt van kwaliteit te kopen in plaats van 10 keer iets van slechte kwaliteit? En misschien kan je ook prima een keer naar de winkel, dan kan je ook meteen voelen of je de stof fijn vindt en of het item goed zit.

Dus next time als je online winkelt: think twice!

Meer over duurzame mode

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Rock jouw inbox! 🤍

Elke zondagochtend met liefde gemaakt zodat jij heerlijk wakker wordt🧘‍♀️