Tessa Ham
Tessa Ham Body 23 jun 2019

The Sex Issue: zoveel hebben slaap en je seksuele gezondheid met elkaar te maken

Alhoewel we tegenwoordig in een maatschappij leven waar we zonder twijfel een uurtje slaap inruilen voor vrienden, werk of ‘nog één aflevering’, is slaap het beste wat je voor je gezondheid kunt doen. Te weinig slaap zorgt voor een minder goed geheugen, een slechter immuunsysteem en mindere prestaties. Zelfs die tussen de lakens!

De connectie tussen slaap en seks gaat veel dieper dan alleen de plek waar het allebei meestal gebeurt. Hoeveel invloed heeft slaap op onze seksuele gezondheid?

Meer slapen voor beter seksleven

Als slaap zoveel invloed heeft op je gezondheid, begrijp je vast ook dat het een klap kan hebben op je seksleven. Want tja, als jij moe bent, zal je ook minder zin hebben in seks.

Onderzoekers van de Universiteit van Michigan medical school kwamen er in 2015 al achter dat hoe langer de 171 vrouwelijke deelnemers van het onderzoek sliepen, hoe meer zin in seks ze de volgende dag hadden. Voor elk uur slaap die de vrouwen kregen, was er een stijging van 14% te zien in het verlangen naar seks.

Te weinig slaap heeft invloed op zowat elk aspect van je algehele gezondheid en welzijn, en je seksuele gezondheid is daar geen uitzondering op. Maar naast het feit dat je minder seks hebt, is er nog een gevolg dat je misschien niet zo snel zou verwachten.

Onveilige seks

Een nieuw onderzoek van de American Psychological Association onder 1.850 tieners, liet zien dat weinig slaap er ook voor zorgt dat we eerder onveilige seks hebben. “Onvoldoende slaap kan het risico op seksuele gezondheidsproblemen vergroten, omdat het de besluitvorming en de impulsiviteit beïnvloedt”, zegt Wendy M. Troxel, één van de onderzoekers.

Haar team analyseerde gegevens van een grote langetermijnstudie van 1.850 jongeren uit Zuid-Californië. De gemiddelde leeftijd van de deelnemers was 16 jaar oud toen het onderzoek begon. Ze waren 19 jaar oud toen het eindigde. De gegevens werden vier keer verzameld tussen 2013 en 2017.

Ook interessant: Slecht slapen: een guide met álles over slapen (met tips tegen slapeloosheid)

2 keer meer kans

De resultaten waren duidelijk. De tieners die consistent te weinig slaap kregen, hadden bijna 2 keer meer kans op onveilige seks dan tieners die wel genoeg slaap kregen, zelfs als dat voornamelijk in het weekend was.

Dit onderzoek is alleen onder tieners uitgevoerd. Een leeftijdsgroep die vaak te weinig slaap krijgt, omdat zij nog meer slaap nodig hebben. Toch kunnen we wel stellen dat slaapgebrek ervoor zorgt dat je eerder de verkeerde keuze in bed maakt.

Seks zorgt voor betere slaap

Het ironische van dit verhaal: seks voordat we gaan slapen, zorgt voor een betere kwaliteit van je nachtrust. Dat komt door de endorfine die wordt afgegeven tijdens het vrijen en waar je een stuk relaxter door wordt. De kans is groot dat als je meer gaat slapen, je meer seks zal hebben. Waarna het alleen maar weer makkelijker wordt om in slaap te vallen.

Net als bij veel aspecten van onze gezondheid, begint het probleem aanpakken met voldoende slaap. Probeer echt tussen de 7 en 8 uur slaap te pakken per nacht. ‘s Ochtends nooit uitgerust wakker worden is niet normaal. Het is een teken dat je eigenlijk eerder naar bed zal moeten gaan.

Kom je soms slecht in slaap? Dit zijn de do’s en don’ts als je niet kunt slapen

Luister nu ook naar Bedrock

Ben je – net als wij – op zoek naar een gelukkig en gezond leven, maar zie je soms door de bomen het bos niet meer? Dan is onze podcast Bedrock Talks een perfecte match voor jou! Rosa en Lisanne interviewen in de tweede aflevering orthomoleculair voedingsdeskundige Anne de Meulmeester.

Spoiler: Anne geeft het antwoord op de vraag hoe je nou écht gezond leeft, helpt voedingsmythes de wereld uit én onthult hoe je bepaalde ziektes zou kunnen voorkomen door het eten van de juiste voeding!

Tip: Luister en volg Bedrock Talks via Spotify en iTunes & Apple Podcasts!

Meer verhalen zoals deze? Let's keep in touch!

Het is tijd voor een nieuwsbrief die je verder brengt

Reageer op artikel:
The Sex Issue: zoveel hebben slaap en je seksuele gezondheid met elkaar te maken
Sluiten