Zo kan je je huis inrichten om meer mindfulness te creëren

Denk je er over om jouw huis opnieuw in te richten? Of ga je verhuizen, en heb je een schone lei om mee te beginnen? Nu kan een goed moment zijn om je huis meer mindfulness in te richten. Wij hebben een paar handige manieren voor je op een rijtje gezet, voor als je nog niet zo goed weet waar je moet beginnen.

1. Planten, planten, planten

Ga op zoek naar jouw inner-plantenmama. Ja, ook als je geen groene vingers hebt. Planten zorgen er namelijk niet alleen voor dat de lucht gezuiverd wordt van chemicaliën en andere stoffen, het is ook wetenschappelijk bewezen dat mensen gelukkiger zijn als ze in een ruimte zijn waar planten staan.

Je hoeft je huis echt niet meteen om te toveren tot een urban jungle, maar houd in je achterhoofd dat het erg mindful werkt om te zorgen voor wat plantenbaby’s. Inspiratieloos? Zorg voor een paar vetplanten in de vensterbank, een kruidentuintje in de keuken (altijd verse kruiden tot je beschikking!) of een grote palm in de woonkamer. Wedden dat de planten een glimlach op je gezicht toveren als je ze ziet?

7 kamerplanten die weinig verzorging nodig hebben en de lucht zuiveren

2. Maak gebruik van de juiste kleuren

Wil je een relaxte sfeer in huis creëren? Ga dan schreeuwende kleuren zoals rood en geel uit de weg. Houd deze kleuren vooral uit de slaapkamer, omdat dit een plek is waar je tot rust moet komen. Er is immers niets zo belangrijk als een goede nachtrust.

In plaats daarvan kan je beter gaan voor kleuren als lichtblauw, groen, grijs, lavendel, blush, zachtroze of een zachte witte kleur. Heb je de keuze tussen glans en mat? Ga dan altijd voor een matte ondertoon. Glanzende meubels, muren en accessoires leiden af, omdat de aandacht daar sneller naar toe getrokken wordt. Voor meer rust in huis, ga je voor mat.

3. Kies jouw signature geurtje

Geurkaarsen, wierrook, essentiële oliën, diffusers, room sprays… er zijn verschillende manieren om jouw huis lekker te laten ruiken. Zoek naar jouw signature geur. Het zal je verbazen hoeveel een goede geur kan doen voor de sfeer in jouw huis.

Dit vind je misschien ook interessant: Ga voor de perfecte geur in huis op basis van je sterrenbeeld

4. Richt een mini-meditatie hoekje in

Jouw meditatieruimte hoeft echt niet groot te zijn. Sterker nog, met een lekker comfortabel kussen op de grond heb je eigenlijk al jouw eigen mini-meditatie hoekje gecreëerd. Ook als meditatie eigenlijk een ver-van-je-bed-show is, kan het goed zijn om na de denken over een hoekje waar je je helemaal terug kunt trekken. Waar je even helemaal tot jezelf kan komen.

Mediteren: dit zijn de voordelen (en belangrijke beginnertips)

5. Go comfy

Als je meer mindfulness in je huis wilt brengen, ga dan voor comfortabele meubels. Die ene prachtige stoel die het zo goed doet op Instagram – maar waar je eigenlijk nooit in zit, omdat hij niet lekker zit – weg ermee. Ruil die stoel in voor een comfortabel exemplaar. Het liefst met een paar zachte dekentjes, een warme kop chocolademelk en een paar lekkere grote kussens. En laat ook lichte meubels achterwege. Je wilt je geen zorgen hoeven te maken over de vlekken in jouw witte bank, toch?

Kortom: zorg ervoor dat je je nergens zorgen over hoeft te maken in jouw woonkamer. Ga voor meubels waar je je thuis in voelt. De stijl maakt niet uit, wel of de meubels lekker zitten en je je er fijn in voelt.

6. Kaarslicht

Heb je een huis met veel natuurlijk licht? Top, maak daar gebruik van. Veel natuurlijk licht in huis bevordert namelijk jouw concentratievermogen én sfeer. Maar als het buiten donker wordt, neem dan tijd voor wat kaarsen. De warme gloed die kaarsen geven creëren meer mindfulness in huis dan lampen en ander onnatuurlijk licht.

Challenge: doe ‘s avonds eens alle lampen uit, en verlicht de hele kamer met kaarslicht. Dit is helemaal aan te raden wanneer je een stressvolle dag hebt gehad. Wedden dat je de stress van je af voelt glijden?

Nog meer tips om jouw huis in te richten:

Reageer op artikel:
Zo kan je je huis inrichten om meer mindfulness te creëren
Sluiten