Rosa Bertram
Rosa Bertram Welzijn 30 sep 2023
Leestijd: 4 minuten

De koude maanden komen eraan: z贸 ga je gezond en fit de herfst in

De herfst is officieel begonnen en dat betekent ook dat het seizoen voor allerlei kwaaltjes weer is aangebroken. Een goede voorbereiding is immers het halve en d煤s delen we een paar handige tips waardoor jij gezond en fit de herfst tegemoet gaat.

Hoewel de nazomer heerlijk zacht is, duurt het niet lang meer voor de herfst zijn intrede zal doen. De dagen worden langzaam grijzer, natter en de temperaturen dalen. H茅t ideale moment om een fijn herfstritueel uit te voeren, zo schreven we deze week al.

De h茅茅rlijke herfstperiode

De herfst is de periode om te reflecteren, meer naar binnen te keren en bovendien het moment om creatieve hobby’s ein-de-lijk weer eens op te pakken.

Wanneer de zon zich minder laat zien, hebben we minder de drang om naar buiten te ‘moeten’ omdat het nu eenmaal lekker weer is. Eindelijk is er wat meer tijd te cocoonen, genieten van binnen zijn, boeken te lezen en om uitgebreider te koken. We love it!

Tegelijkertijd is de herfst ook h茅t moment om een verkoudheid of virus op te lopen, waardoor we ongevraagd (nog) meer tijd binnenshuis spenderen.

Gezond en fit de herfst in

Niets zo vervelend om je lamlendig, niet fit en ontzettend moe te voelen. Daarom delen we een paar fijne tips waarmee je fit en gezond de herfstmaanden ingaat!

1. Slaap

Een goede weerstand valt en staat met een aantal basisfactoren. D茅 nummer 茅茅n? Inderdaad: voldoende nachtrust. Je lichaam heeft het nodig om allerlei mentale, maar ook fysieke processen in gang te zetten zodat jouw lichaam ondermeer beter kan vechten tegen allerlei indringers van buitenaf (zoals virussen en bacteri毛n).

Wil je gezond en fit de herfst ingaan? Zorg dan elke nacht voor een goede nachtrust, zo tussen de zeven of negen uur.

2. Voeding

Zo clich茅, maar o-zo belangrijk om je lichaam te voeden met gevarieerde en verse producten, het liefst zo onbewerkt mogelijk.

Vind je dat soms lastig? Onthoud dan de vuistregel dat je het liefst de regenboog aan kleuren (ofwel: eat teh rainbow!) op je bord wilt hebben. Hoe meer kleur, hoe meer variatie. Alvast wat fijne herfstrecepten ter inspiratie:

3. Slik eventueel supplementen

De meeste vitaminen en mineralen krijgen we, mits we een gezond en gevarieerd dieet aanhouden, gewoon binnen via voeding.

Nu is dat natuurlijk niet altijd mogelijk, dus is het aan te raden om waar nodig eventuele supplementen bij te slikken om toch aan de dagelijkse hoeveelheid aan voedingswaarden te komen. Je kunt een bloedtest laten doen om erachter te komen waar jij eventuele tekorten van hebt!

De nummer 茅茅n aanrader is in elk geval het bijslikken van vitamine D, omdat ons lichaam deze vitamine enkel aanmaakt door zonlicht en we (lees: bijna iedereen) daar een tekort aan heeft. Ja, 贸贸k in de zomermaanden is het aan te raden deze vitamine bij te slikken. Hij heeft namelijk invloed op je humeur en je immuunsysteem.

4. Sla specerijen en kruiden in

Zoals gezegd is een goede voorbereid het halve werk. Het liefst wil je in de herfstmaanden altijd wat kruiden en specerijen in huis hebben om op ieder gewenst moment een chai thee, gemberthee of kurkumathee te kunnen maken. Waarom?

Deze theetjes zijn hartstikke handig voor als je je al ziek voelt (gember en kurkuma zijn namelijk echte ontstekingsremmers), maar n贸g beter is het dat zieke gevoel te voorkomen.

Inderdaad, door van deze ingredi毛nten regelmatig een theetje te zetten zodat je gezond en fit te blijft voelen!

5. Blijf (buiten) bewegen

Een frisse neus halen en het liefst bewegen in de buitenlucht doet wonderen voor je geest, maar ook voor je lichaam. Ook als het buiten kouder wordt, is het aan te raden om toch buiten te blijven sporten.

Hardlopen is altijd een goed idee (en je krijgt het zo vanzelf warm!), maar als je geen fervent renner bent, is een bootcampklasje of wandelen ook een goede optie. De echte diehards kunnen natuurlijk ook a la Wim Hof een koude duik nemen in de gracht of zee.

6. Plan voldoende tijd in om op te laden

De reden dat we ziek worden of een verkoudheid lopen, is bijna altijd omdat we te veel hebben gedaan en niet goed voor onszelf hebben gezorgd. We slapen te weinig, eten niet goed, hebben te veel afspraken op 茅茅n dag en dan ineens… roept ons lichaam een halt toe.

Voorkom dat je jezelf voorbij loopt en zorg dat je gezond de herfst ingaat om dit soort vervelende kwaaltjes voor te zijn. Hoe?

Plan voldoende rustmomenten in voor jezelf. Blok bijvoorbeeld twee avonden per week in voor jezelf. Misschien wil je dan wel een sportklasje of fijne yogaklas doen, maar niet 贸贸k nog een etentje en 贸贸k nog even wat werk afmaken.

Zie de herfst als de periode om weer goed voor jezelf te zorgen na een vrolijke en drukke zomer!

Belangrijke self-care-rituelen nu de herfst begint

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Rock jouw inbox! 馃

Elke zondagochtend met liefde gemaakt zodat jij heerlijk wakker wordt馃鈥嶁檧锔