Waarom self-care belangrijk is (en hoe je dat doet, goed voor jezelf zorgen)

Lisanne de Vaan 28 jul 2018 Mind

Met een drukke baan, een bomvolle sociale agenda, en een huis dat vraagt om onderhoud vergeten we nog weleens om goed voor onszelf te zorgen. En dat terwijl self-care juist heel belangrijk is. We leggen uit waarom en geven 12 praktische tips.

Onder ‘self-care’ verstaan we de acties en gedragingen die ons helpen bij het voorkomen van gezondheidsproblemen, en ons voordelen geven door onze mentale en lichamelijke gezondheid te verbeteren. Het is een essentieel onderdeel van een gezonde levensstijl.

Als we goed voor onszelf zorgen is de kans groot dat we verbetering zien in zo’n beetje alle aspecten van ons leven. Het kan van positieve invloed zijn op je liefdesrelatie en vriendschappen, maar ook op je werk of financiële situatie. Daarbij is het zo dat – als we de keuze maken om goed voor onszelf te zorgen – ook de neiging hebben om meer voor anderen te zorgen.

Dus here you go, 12 tips waarmee je direct aan de slag kunt:

1. Ga de natuur in

Misschien schaar je onderuitgezakt op de bank hangen onder ‘goed voor jezelf zorgen’, maar een beter alternatief is om lekker naar buiten te gaan en jezelf te omringen met groen. Het is een simpele manier om je mentale en lichamelijke gezondheid te verbeteren. Je krijgt er energie van, je hersenen krijgen een oppepper, en uit een studie gepubliceerd in het Journal of Environmental Psychology blijkt zelfs dat buiten zijn ons meer het gevoel geeft écht te leven.

2. Slaap voldoende

Met een druk schema is het verleidelijk om je nachtrust in te korten en genoegen te nemen met een uurtje of vijf à zes. Maar we hebben echt meer nodig dan dat, zodat ons lichaam en onze geest kan herstellen. Aangeraden wordt om tussen de zeven en negen uur per nacht te pakken. Té veel slaap is ook weer niet goed.

3. Maak je niet te druk

Als je je om het minste of geringste druk maakt dan kan dat leiden tot stress. En we weten allemaal dat stress slecht is voor onze gezondheid. Het is een aanslag op het lichaam en is gerelateerd aan een slechter geheugen. Daarbij zorgt stress ervoor dat je minder voedingsstoffen opneemt. Maak je je snel druk? In dit artikel leggen we precies uit hoe je je zorgen leert loslaten.

4. Lach vaker

Lachen is het beste medicijn dat er is’ wordt vaak gezegd. Probeer dus zo vaak mogelijk te lachen, met je partner, je vrienden, je collega’s of gewoon met jezelf. Ben je niet echt in de juiste stemming? Fake dan gewoon een lach. Het is een bewezen manier om je hersenen voor de gek te houden en je (net als een echte lach) een goed gevoel te geven.

5. Gooi je heupen los

Dansen is niet alleen fysiek goed voor je, het verbetert ook je stemming en je lichaamsbeeld. Door dansen leer je los te laten en kun je kwijt wat niet in woorden is uit te drukken. Bovenal is dansen ook de ultieme stress-buster. Volgens psycholoog Peter Lovatt is dansen een van de meest effectieve manieren om je snel beter te voelen, omdat stresshormonen worden verjaagd en je testosteron level een boost krijgt.

6. Luister naar muziek

Soms zit je in de auto of loop je door een winkel en krijg je plots een grote glimlach op je gezicht. De reden? Je hoort een van je favoriete liedjes door de speakers knallen en dat maakt je blij. Maar ook als je al vrolijk bent heeft het luisteren naar muziek effect. Uit onderzoek gepubliceerd in Psychology and Education: An Interdisciplinary Journal blijkt dat het positieve emoties nóg intenser maakt.

7. Eet gezond

Voeding heeft niet alleen een grote invloed op je fysieke welzijn, het is ook van invloed op je stemming en je hersenen. Dit komt doordat bepaalde voedingsmiddelen de neurotransmitters in de hersenen (die betrokken zijn bij onze gevoelens) kunnen beïnvloeden. Eet voornamelijk groente en fruit (uit onderzoek blijkt dat bessen je hersenen een boost kunnen geven), noten en gezonde vetten.

Belangrijke tekenen dat je beter voor jezelf moet zorgen

8. Vloek als je dat nodig hebt

Oké het is dan misschien niet heel netjes, maar als het je allemaal even te veel wordt kan een flink potje vloeken enorm opluchten. Het is een goede manier om stoom af te blazen en uit onderzoek blijkt dat het ook echt fysieke pijn kan verminderen. Maar als je het dan doet, doe het dan wel lekker thuis waar niemand je kan horen.

9. Maak tijd voor seks

Eerder schreven we op Bedrock waarom seks goed is voor je gezondheid. Het neemt onder andere stress weg, schudt je brein wakker en laat je er jonger uitzien. Is er momenteel geen liefde in je leven en is het daardoor rustiger tussen de lakens? Geen zorgen. Seks met jezelf biedt vrijwel dezelfde voordelen. Misschien zelfs nog wel méér.

10. Beweeg regelmatig (het liefst buiten)

Dat sporten goed is voor je lichaam en geest hoeven we waarschijnlijk niet meer uit te leggen. Ga je weleens naar de sportschool? Skip ‘m eens een keer en doe je work-out in plaats daarvan in de buitenlucht. Onderzoek van de Universiteit van Exeter toont aan dat het sporten in de buitenlucht de geestelijke gezondheid verhoogt en spanning, woede en depressie kan verminderen.

11. Knuffel meer

In een eerder artikel op Bedrock legden we uit dat knuffelen je een oxytocine-boost geeft, je minder angstig maakt, zorgt voor een vermindering van het stresshormoon cortisol, de afgifte van serotonine en dopamine stimuleert, en wonderen doet voor je immuunsysteem. Need we say more?

12. Ga op vakantie

In het rijtje ‘goed voor jezelf zorgen’ kan een vakantie natuurlijk niet ontbreken. Of je nou naar een tropisch eiland gaat of gewoon in eigen land op vakantie gaat maakt in principe niet uit. Het gaat erom dat je even uit de alledaagse sleur bent en tijd doorbrengt met geliefden of vrienden. En dan te bedenken de voorpret! Uit onderzoek blijkt dat het grootste effect op geluksniveau niet tijdens of na, maar vóór de vakantie te zien is.

Meer lezen over hoe je goed voor jezelf kan zorgen?

Meer leuke inspiratie en tips in je mailbox? Schrijf je in voor onze Bedrock Weekly!

Reageer op artikel:
Waarom self-care belangrijk is (en hoe je dat doet, goed voor jezelf zorgen)
Sluiten