Zo kan kunst je helpen bij selfcare (we delen vier tips)

Kiara Louis 5 mei 2018 Mind

Selfcare lijkt soms te gaan over manicures, bruisballen en massages - maar goed voor jezelf zorgen gaat veel verder dan dat. Het gaat over jezelf accepteren en emoties ontdekken en verwerken. Daar kan creativiteit heel goed bij helpen.

Op PsychCentral vertelt kunstenaar Stephanie Medford hoe kunst haar helpt om goed voor zichzelf te kunnen zorgen. Want behalve acht uur per nacht slapen, mediteren en de natuur in gaan, is ook creatief bezig zijn een essentieel onderdeel van haar selfcare-routine. Veel mensen kunnen daar ook iets aan hebben. Ze vertelt: ‘Ik had altijd de behoefte om iets te maken en om mezelf te uiten. Toen ik dat echt als prioriteit stelde, kreeg ik het gevoel dat ik voor het eerst in mijn leven ‘ja’ zei tegen mezelf.’

We delen vier tips van Medford en kunsttherapeute Natalie Foster.

Visualiseer je emoties

Selfcare gaat om het erkennen en waarderen van emoties, waarbij het ook belangrijk is om je te realiseren dat je gevoelens er mogen zijn. Om beter met je emoties om te kunnen gaan, hoef je echt niet meteen hele Picasso’s te maken. Iets simpels wat je kunt doen, is je emoties visueel maken – bijvoorbeeld door een collage te maken.

Wanneer Stephanie moeite heeft met bepaalde emoties, gaat ze door magazines bladeren. Hier haalt ze afbeeldingen, kleuren en vormen uit die bij haar emoties passen. Dit is een chaotische en snel proces, en dat is precies de bedoeling. Het gaat meer om het verwerken van emoties, dan om iets heel moois maken.

Houd je buien bij

Door dagelijks een dagboek bij te houden, kun je meer inzicht krijgen in het verloop van jouw emoties. Misschien ben je wel angstiger nadat je weinig geslapen hebt? Om deze patronen te doorzien, kun je in je journal een vakje vrijhouden om hier iets te tekenen.

Medford vertelt: ‘Een groot onderdeel van omgaan met mijn angsten, is opmerken hoe ze in mijn lijf voelen en wat voor kleuren en beelden er bij me opkomen. Door goed te kijken naar mijn gevoelens en te tekenen wat ik ervaar, kan ik mijzelf helpen om de impact van mijn emoties weg te nemen en ze op een positieve manier in creativiteit om te zetten.’

Vertel jouw verhaal

Een belangrijk onderdeel van goed voor jezelf zorgen, is erkennen hoeveel je al gegroeid bent in je leven. Ook het accepteren van moeilijke momenten in je leven, kan veel opluchting geven op emotioneel vlak. Het kan hierbij helpen om je eigen verhaal te vertellen. Dit kun je opschrijven in een boekje, maar je kunt het ook visueel maken. Plak van belangrijke momenten foto’s op in een boekje, en decoreer alles mooi in je eigen stijl. Stephanie geeft aan: ‘Na een tijdje komt hier een mooi verhaal uit – of dat nou je complete levensverhaal is, of de groei die je in één jaar doormaakte.’

Dit vind je vast ook interessant: Kunst is belangrijker dan we denken: hoe social design de aarde een handje helpt.

 

Maak iets zonder te kijken

Teken eens een vriendin, of iets in je omgeving, zoals een auto, zonder hiernaar te kijken. Maak het heel realistisch of juist heel abstract. Als je klaar bent, kun je het met pastelkrijt of waterverf inkleuren. Volgens therapeute Foster kan dit helpen om de uitkomst van dingen los te laten. Het lijkt misschien een beetje gek in het begin, maar wees vooral lief voor jezelf en blijf dit oefenen. Selfcare gaat namelijk ook hand in hand met zelfcompassie – lief zijn voor jezelf dus.

Het maakt helemaal niet uit of je goed kunt tekenen of niet, want het creëren van kunst gaat niet altijd om de uitkomst, maar meer om het proces – en juist dat kan je heel goed helpen bij selfcare.

Reageer op artikel:
Zo kan kunst je helpen bij selfcare (we delen vier tips)
Sluiten