Hoe boeken lezen sweet craving kan verminderen (ja, echt)

Rosa Bertram 2 jul 2018 Mind

Er wordt veel gesproken over het verdwijnen van offline media zoals kranten, tijdschriften en boeken. E-readers lossen inmiddels het probleem op van drie boeken meezeulen op vakantie en de helft van de tijdschriften is inmiddels verdwenen. Maar dit onderzoek lijkt voor de come back van boeken te zorgen! Al waren boeken voor ons nooit helemaal verdwenen.

Niet fijners dan je neus in een nieuw of juist héél oud boek te drukken en de geur van papier in je op te nemen. Hoewel het eigenlijk duurzamer is om minder boeken te laten printen en boeken online via een e-reader te lezen. Maar dan zitten we nog meer op een schermpje te koekeloeren, terwijl we juist proberen van onze telefoon- en computerverslaving af willen komen!

Lezen is beter voor je dan je denkt

Lezen is namelijk een vorm van mediteren, omdat je je afzondert van de buitenwereld en alleen focust op je boek. Je brein is dus in een soort trance. Helemaal als je een fictie boek leest, dan laat je je hersenen fantaseren over wat je leest. Met andere vormen van entertainment zoals op je telefoon scrollen, televisie of Netflix kijken, kan je er makkelijk iets anders naast doen: multi-tasken. Bijvoorbeeld een film kijken én op je Instagram zitten.

Bij lezen is dat anders, het vereist namelijk je volle concentratie. Steeds als je gedachte afdwaalt van een regel, moet je weer terug naar de overgeslagen regel. Als het waren ga je dan weer terug naar het ‘hier en nu’, net zoals je doet als je gedachten afdwalen tijdens mediteren.

Waarom je écht meer moet lezen: je leeft langer als je boeken leest

Oefenen met mediteren door te lezen

Als je de woorden van een boek vervangt voor een mantra, heb je eigenlijk al de basis voor Transcendente Meditatie, waarbij je twintig minuten per dag mediteert. Ga rustig zitten, pak er een boek bij en twintig minuten lang concentreer je je op het boek. Dus in plaats van allerlei verschillende artikelen in een korte tijd te lezen, focus je je op één boek.

Boek lezen mindert snoepverslaving

Behalve dat lezen gewoonweg fijn is, je je kennis en woordenschat ermee vergroot én je het als een vorm van meditatie kan gebruiken, werkt lezen op andere manier in ons voordeel. Lezen helpt namelijk het verbeteren van je hersendelen waarin je beloningssysteem wordt bepaald.

Neuroloog David Perlmutter vertelt in één van zijn podcasts dat eigenlijk iedereen een zoetekauw is. Het is namelijk een overblijfsel uit een ver verleden van toen we het nodig hadden om te overleven. “Ons verlangen naar zoetigheid hebben we geërfd van onze voorouders, maar is het uitgegroeid naar een verslaving – we willen suiker elke dag van jaar, de hele dag door.”

Fictie helpt!

Dat klinkt nogal herkenbaar en daar willen we liever vanaf. Want als je de behoefte naar suiker steeds beloont (door suiker te eten), versterk je de verbinding met je beloningssysteem – dat weer in verbinding staat met de neurotransmitter dopamine, waar je blij van wordt op de korte termijn. Het distantieert je van lange termijn verbindingen leggen en het begrijpen van lange termijn consequenties van dagelijkse beslissingen.

Maar dat kan je dus ook andersom trainen. Door delen van je hersenen die betrokken zijn met je empathische systeem, ook te versterken. En het is dus bewezen dat je dat doet door fictie te lezen. De verbindingen naar je beloningssysteem verzwakken door het lezen van fictie, je hersenen leggen daardoor dus andere verbindingen en worden zo positief gestimuleerd. Zo train je dus het deel van je hersenen dat zorgt voor het craven naar suiker.

Wil je meer boekinspiratie?

Wil je op de hoogte blijven van meer leuke feitjes en inspirerende verhalen? Meld je dan aan voor de Bedrock-Weekly!

Reageer op artikel:
Hoe boeken lezen sweet craving kan verminderen (ja, echt)
Sluiten