4 redenen waarom je vanaf nu vaker alfalfa aan je dieet wilt toevoegen

Alfalfa is die kleine, piekerige kiemgroente die je soms tegenkomt op je salade of op een sandwich. Een kiemgroente die véél gezonder is dat je misschien zou denken. 

Want hoewel alfalfa bijna nooit genoemd wordt in het lijstje met superfoods, moeten de kiemgroenten absoluut niet onderdoen voor chiazaad of boerenkool.

View this post on Instagram

Hello friends. It’s hard to know how to begin a post here. The past week I’ve spent largely listening, reading, learning, protesting and donating where I can. Feeling awakened to so much I hadn’t fully acknowledged before which rightly comes with a deep sense of uncomfortableness. I’m embracing the opportunity to learn. ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ How are you doing? I’d love to know if you have any recommendations of helpful anti-racism resources you’ve found lately. To that end, I’ve created a story highlight with what I’ve shared in so far in case it’s useful. ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ I’ll be continuing to share helpful materials as I come across them, but I will also be beginning to post food content on here again this week. ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ Sending love. ❤️ ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ (And because I know I’ll get questions about this – this sandwich was rye bread, with a filling of hummus, cucumber, tomatoes, kale, sauerkraut and alfalfa sprouts. And yes, it was delicious.)

A post shared by Elizabeth |Vancouver with Love (@vancouverwithlove) on

Waarom alfalfa goed is voor je gezondheid

Wist je trouwens dat alfalfa in het Arabisch ‘vader van voedsel’ of ‘het beste voedsel’ genoemd wordt? En dat is helemaal zo gek nog niet, als je inzoomt op de gezondheidsvoordelen van de (kiem)groente.

1. Alfalfa is een bom van voedingsstoffen

Heb je even? Alfalfa zit vol met vitamine C, met vitamine K, met foliumzuur én met mangaan. Daarnaast zijn alfalfa kleine vezel- en eiwitbommetjes, en dat voor van die kleine kiemgroenten. Wauw.

Lees ook: Waarom je altijd een vezelrijk dieet wilt aanhouden

2. Het werkt cholesterolverlagend

Heb je last van een (te) hoge cholesterol? Dan kan het zeker geen kwaad om vaker wat alfalfa te eten. Wetenschappelijk onderzoek heeft namelijk aangetoond dat de zaadjes van alfalfa een positief effect hebben op cholesterol. Dit verkleint op zijn beurt de kans op hart- en vaatziekten.

3. Alfalfa bevat veel antioxidanten

Antioxidanten zijn extreem nuttige stoffen die ontstekingsremmend zijn en het immuunsysteem boosten. Net als in bladgroenten (zoals spinazie en boerenkool), bevat alfalfa ook een hoog percentage van deze stoffen.

4. Het helpt tegen menopauze-kwaaltjes

Ja, echt! Dat komt omdat alfalfa phytooestrogenen bevat, een stofje dat symptomen van de menopauze in toom houdt. Kijk maar naar deze studie, waarin werd aangetoond dat alfalfa (weliswaar in supplementvorm) nachtelijke zweetaanvallen en hot flashes (opvliegers) vermindert.

Must read: Dit is alles wat je wilt weten over vitamine D(3) en haar voordelen

Zo voeg je meer alfalfa toe aan je dieet

Reden genoeg dus om vaker wat van de kiemgroente aan je dieet toe te voegen. Hoe je dat het best doet? Eigenlijk is het heel makkelijk: alfalfa is lekker in salades, bij je falafelbowl, op een sandwich met hummus, bij je eitje of bij gegrilde groenten.

Het is echt een makkelijke toevoeging, vooral omdat het zo licht is en relatief neutraal van smaak is. En niet onbelangrijk: het is heerlijk crunchy.

Als je weet hoe goed het voor je gezondheid is, waarom zou je dan niet standaard een bakje alfalfa in huis halen?

Meer over voeding en gezondheid?

Fan van onze illustraties? Download onze wallpapers (voor laptop en mobiel!)

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang ze gratis in je inbox 👇

Reageer op artikel:
4 redenen waarom je vanaf nu vaker alfalfa aan je dieet wilt toevoegen
Sluiten