Afvallen door te vasten, is dat gezond? En wat heb je er aan?

Let’s get real: soms hebben je lovehandles iets te veel ‘love’ gekregen. En soms kan je lichaam echt wel een deep cleanse gebruiken. Een manier om die twee vliegen is één klap te slaan: vasten.

Vasten is je lichaam reinigen door een bepaalde tijdsperiode niets te eten en alleen water of sapjes te drinken. Of iets gemakkelijker: door een bepaalde tijd alleen fruit of rijst te eten. Maar is vasten gezond? En wat heb je er aan? En welke verschillende soorten vasten bestaan er? Wij zochten het voor je uit.

Wat is vasten?

Vasten wordt al gedaan sinds mensenheugenis. Het is een oeroude traditie die in verschillende godsdiensten en religies terugkomt. Denk bijvoorbeeld aan de Ramadan. Maar tegenwoordig wordt vasten niet alleen als manier gebruikt om te laten zien dat je geloof belangrijk voor je is, maar ook als manier om af te vallen. Noem het een trendy levensstijl om je lichaam te ontgiften van alle opgestapelde toxines.

Is vasten gezond? En wat zijn de voordelen?

Ons voedsel zit vol met kunstmatige kleurstoffen en conserveringsmiddelen die ons lichaam binnen komen. Je lichaam is zelf prima in staat om die stoffen weg te filteren, maar als je té veel ‘giftige’ stoffen binnenkrijgt, kan vasten een goede manier zijn om je lichaam een flinke reboot te geven.

Het geeft je spijsvertering rust, we eten namelijk de hele dag door waardoor het weinig tijd krijgt om te rusten. Als je een dag hard hebt gewerkt, heeft je lichaam rust nodig en dat geldt ook voor je spijsvertering. Je laat je lichaam zich als het ware ‘resetten‘ waardoor je energie level ineens heel hoog kan zijn. Daarnaast kan je zo je slechte eetpatronen eruit pikken.

Het kan goed zijn om je lichaam even in het diepe te gooien. Maar sommige mensen krijgen last van een lage bloedsuikerspiegel, gaan zich slecht voelen of vallen flauw. Mocht je gevoelig zijn voor deze symptomen, dan raden we aan om je niet te wagen aan het vasten.

Dit vind je misschien ook interessant: Waarom koud douchen supergezond is (en goed voor het milieu)

De verschillende soorten vasten

In de loop der tijd zijn er veel verschillende soorten vastendiëten bedacht. Wij zetten de belangrijkste, meest populaire soorten van vasten voor je op een rijtje:

Intermittent fasting

Met intermittent fasting (of nog korter: IF) eet je niet op vaste tijdstippen verspreid over de dag, maar eet je in een tijdsperiode helemaal niet. Dat kan op verschillende manieren ingevuld worden:

    • 8/16 methode

Bij deze variant van IF mag je dagelijks eten, maar dan in een tijdslot. Zo eet je bijvoorbeeld van 12:00u tot 20:00u, of van 10:00u tot 18:00u.

    • 5/2 methode

2 dagen per week eet je ongeveer 500 calorieën. De rest van de week eet je net onder je caloriebehoefte, voor een vrouw bijvoorbeeld 1800 calorieën.

    • Om de dag vasten

De ene dag eet je helemaal niets, de andere dag mag je eten wat je wilt. IF heeft namelijk geen dieet of kookboek met recepten. Je mag geen dingen níét eten, maar als je echt af wilt vallen, is het natuurlijk handig om zo gezond mogelijk te eten. Deze variant van IF is wel voor echte die-hards.

Watervasten

Zoals de naam al zegt, drink je tijdens een periode van watervasten alleen maar water. Meestal voor een periode van gedurende 5 tot zelfs 40 dagen. Het wordt gezien als een lichamelijke reboot. Je darmflora zou ervan opbloeien en het zou goed zijn voor je hart en bloedvaten. Maar omdat je niets eet, kan je ook snel prikkelbaar en vermoeid raken. Of flauwvallen.

Sapvasten

Sapvasten houdt in dat je de gifstoffen in je lichaam (die je binnenkrijgt door onder andere uitlaatgassen, fastfood en lichaamsvreemde stoffen zoals aspartaam) afgevoerd worden door 3 tot 5 dagen alleen maar groente- en fruitsappen binnen te krijgen. Je gezondheid krijgt zo een boost. Met sapvasten zouden onder andere een hoge bloeddruk, diabetes type 2, hart- en vaatziekten, auto-immuunziekten, reumatoïde artritis en andere aandoeningen significant verbeteren.

Doordat je bij sapvasten overschakelt op de vetverbranding (je lichaam krijgt namelijk veel minder calorieën binnen dan wanneer je normaal eet), verlies je automatisch gewicht. Ook is sapvasten gezonder, omdat je met de groente- en fruitsappen gezonde voedingsstoffen binnen krijgt.

Hoe sapvasten je immuunsysteem en je gezondheid kan versterken

Fruitvasten

Nog een optie: fruitvasten. Deze manier van vasten is toegankelijker dan de 2 bovengenoemde opties, omdat je 3 keer per dag 200 tot 300 gram fruit mag eten. Daarnaast is thee zonder cafeïne en water drinken ook toegestaan. Fruitvasten is een geschiktere optie voor mensen met een drukke baan. Een nadeel: je krijgt bij dit vastendieet wél veel (fruit)suikers binnen.

Mocht je verzot zijn op appels, druiven of citrusvruchten, dan kan je er ook nog voor kiezen om 1 van deze fruitsoorten te eten. Dat is niet alleen makkelijk met boodschappen doen, maar dit zorgt er vooral voor dat je alleen de meest ‘cleansing’ fruitsoorten binnenkrijgt.

Dit vind je misschien ook interessant: Nieuw initiatief: dit bedrijf bezorgt ‘lelijke groenten en fruit’

Rijstvasten

Yes, je kan zelfs vasten door alleen rijst te eten. Rijstvasten noemen we dat. Omdat je een warme maaltijd binnenkrijgt waar je ook op moet kauwen, is rijstvasten vaak gemakkelijker vol te houden dan sap- of watervasten. Kies wel voor zilvervliesrijst. Per dag mag je 3 keer 200 gram rijst eten. Een beetje zout, peper of cayenne peper om het op smaak te brengen is oké.

Met andere woorden er zijn dus veel manieren om te vasten, lees je in elk geval goed in en check welke methode bij jou past. Je kan er ook voor kiezen te detoxen, daarover lees je alles in de Detox-guide.

Meer lezen over afvallen en je gezondheid:

All About Fasting

Reageer op artikel:
Afvallen door te vasten, is dat gezond? En wat heb je er aan?
Sluiten