Tessa Ham
Tessa Ham | LinkedIn Mind 24 sep 2019

6 tips om écht te minderen met social media

Mijn eerste tip voor mensen die willen minderen met social media is te bekijken hoeveel uur je per dag op je telefoon zit. Je schrikt je namelijk dood als je ziet dat je van de 24 uur die je elke dag maar hebt, bijvoorbeeld 4 uur besteedt aan het staren naar een scherm.

Toen ik mijn schermtijd zag, realiseerde ik me dat hier verandering in moest komen. In de trein naar werk staarde ik ongebroken een uur naar mijn telefoon. Als ik naast mijn vriend op de bank zat, was ik bezig met mijn telefoon. Uit eten met een vriendin? Dan moest ik even een Insta Story plaatsen, of een appje sturen.

Tips om te minderen met social media

Op zich was ik met mijn 4 uur schermtijd nog geen extreem geval, maar ik wist ook dat er inmiddels bewezen is dat social media gelinkt is aan depressie en eenzaamheid. Pas toen ik mijn schermtijd verminderde naar ongeveer een uur (terwijl ik ook weleens voor mijn werk op mijn telefoon zit), merkte ik hoeveel energie dat doelloze scrollen wel niet vergde.

Geef jezelf een maximale schermtijd

De eerste stap is realiseren dat zoveel op je telefoon zitten echt niet de leukste en spannendste activiteit is die je je kunt bedenken. Dat iedereen het doet, hoeft niet te betekenen dat het doodnormaal is. We bedoelen hiermee niet te zeggen dat je maar nooit meer je telefoon moet gebruiken. We halen er alleen de wijze les van onze moeder bij: alles waar te voor staat is niet gezond.

Lees ook: Hoe verslaafd ben jij aan social media? Deze apps houden het voor je bij

Spreek daarom met jezelf af hoeveel je per dag je jouw smartphone mag gebruiken. We snappen dat dit makkelijker gezegd is dan gedaan. Deze tips gaan je helpen dit ook daadwerkelijk voor elkaar te krijgen.

Maak het makkelijker voor jezelf

Veel van ons zijn verslaafd aan social media. Dat is niet heel gek: ze zijn ontworpen om ons constant terug te laten komen voor meer. Maak het makkelijker voor jezelf door de drempel hoger te maken. Dit doe je bijvoorbeeld door je apps te verwijderen en te investeren in een wekker.

Wat is het laatste wat je ziet voordat je gaat slapen? En het eerste wat je ziet als je wakker wordt? Een veelgehoorde smoes is dat mensen hun telefoon als wekker gebruiken en ‘m daarom niet kunnen verbannen uit de slaapkamer. Maar tegenwoordig koop je al voor een paar tientjes een wekker bij de HEMA of de Blokker.

Geen social media meer in de slaapkamer zal niet alleen je seksleven verbeteren, maar ook je nachtrust. Het blauwe licht van je scherm tijdens het scrollen voor bedtijd remt de aanmaak van melatonine. Dat is het stofje wat je lichaam het teken geeft dat het tijd is om naar bed te gaan.

Lees ook: Hoe zou het zijn als er geen likes meer te zien zijn op social media?

Laat je telefoon in je tas zitten

Ga je lunchen in de kantine? Laat je telefoon achter bij je bureau. Uit eten met een vriendin? Leg je telefoon niet op tafel, maar laat ‘m lekker in je tas. Je collega’s, vrienden, familie en zelfs vage kennissen zijn toch belangrijker dan die kattenfilmpjes of de selfie van je oude klasgenoot?

Vind een nieuwe hobby

Over hoeveel dingen heb jij weleens gezegd dat jij ze ooit zal doen ‘als je er tijd voor hebt’? Bij het bekijken van je schermtijd ben je erachter gekomen dat je hier dus wél tijd voor hebt. En let maar op: als je iets vindt waar je juist energie van krijgt en waar je blij van wordt, zal je zien dat het minderen met social media ook een stuk makkelijker wordt.

Maak van je treinreis een self-care moment

Bij self-care denken we vaak aan een bubbelbad en maskertje, maar het is zoveel meer dan dat. Mensen die vaak met de trein moeten, zullen beamen dat ze dan vaak hun telefoon gebruiken. Zonde, want dit is juist het ultieme self-care moment, ideaal om je los te koppelen van je werk en je zorgen achter je te laten.

Een boek lezen werkt bijvoorbeeld heel ontspannend. Andere opties zijn mediteren (ja, echt!) met je oortjes in, een dankbaarheid dagboek of je nieuwe hobby in de trein uitvoeren. Mijn persoonlijke geheim: podcasts! Luister bijvoorbeeld naar Bedrock Talks of de podcast van zusje WorkJuice terwijl je het landschap voorbij ziet razen.

Ga mindful met social media om

Het is ook goed om na te denken over je gebruik. Volg jij mensen die je inspireren? Of volg je alleen mensen die jou ‘het perfecte leven’ laten zien? Waarom ben je eigenlijk actief op social media? Lees hier de tips van mindfulness- en zelfliefde coach Nadja om mindful om te gaan met social media.

Verder lezen over social media

WorkJuice

Het is tijd voor een nieuwsbrief die je verder brengt (+ ontvang een mindful kleurplaat)

Schrijf je in en ontvang gratis de Bedrock kleurplaat!

Reageer op artikel:
6 tips om écht te minderen met social media
Sluiten