Malu Kirschbaum
Malu Kirschbaum Nutrition 1 apr 2022

Vaker plantaardig eten? 7 tips om het makkelijker vol te houden

In de afgelopen 5 jaar is het aantal veganisten in Nederland heel hard gestegen. Vegan restaurants zijn niet meer weg te denken uit het straatbeeld, vegan challenges gaan viral en de vegan schappen in de supermarkt worden alsmaar groter. Maar sommige mensen blijven het lastig vinden en vallen soms terug in hun oude, dierlijke patronen. Hoe kan je een (overwegend) plantaardig dieet wél volhouden?

De sleutel is om het jezelf zo makkelijk mogelijk te maken en bij de eerste tegenvaller niet direct op te geven.

Nieuwe gewoonten

Zoals met alle goede voornemens, is het soms moeilijk om ze vol te houden. Denk maar aan die van 1 januari – tegen de 3e week van het nieuwe jaar zijn de meeste voornemens alweer gesneuveld. Het gaat erom dat je je voornemen maar lang genoeg volhoudt, waardoor het vanzelf een gewoonte wordt.

Om je daar een handje bij te helpen, geven we 7 tips om (meer) plantaardig te (blijven!) eten.

1. Ga terug naar de basis

Eigenlijk zijn de meest voedzame én goedkope etenswaren plantaardig. Denk aan kikkererwten, bonen en linzen. Natuurlijk alle groenten en fruit, maar ook granen zoals pasta, rijst, cous cous, noedels en brood. En dan zijn er nog allerlei verschillende soorten noten en zaden, pindakaas en speciale vegan producten zoals tofu.

Lees ook: Wist je dat deze producten ‘accidently vegan’ zijn?

Vergeet niet dat de meeste smaak afkomstig is van kruiden, oliën, sauzen en andere smaakmakers, dus je moet het ook zelf lekker maken! Veel daarvan is ook plantaardig of in een vegan variant verkrijgbaar.

2. Vind je favoriete plantaardige melk

Of je nu van een latte of een cappuccino houdt, er is vast wel een plantaardige melk om je trek in een kopje koffie te stillen. Je moet gewoon de melk vinden die bij jou past. Velen zweren bij havermelk, maar ook amandelmelk, kokosmelk en cashewmelk zijn heerlijk voor in je koffie.

3. Zorg dat je roomies ook mee doen

Woon je samen met een partner of met huisgenoten? Zorg dan dat zij óók on board zijn, en laat ze zien hoe lekker plantaardig eten kan zijn. Probeer een van de vele vervangers voor vlees of kaas en zoek naar vegan versies voor klassieke gerechten. Vaak hebben ze het niet eens door!

4. Plan je maaltijden, houd het simpel en kook je favorieten in grote hoeveelheden

Als je moe en hangry thuiskomt van je werk, is het laatste wat je wilt doen nog een uur lang nadenken over wat je gaat eten. Laat staan dat je dan nog moet gaan koken. Logisch dat je dan terugvalt in je oude patroon, vol dierlijk eten.

De ultieme gids voor de (toekomstige) veganist: all you need to know over plantaardig eten

Kies een paar simpele plantaardige maaltijden en doe je boodschappen voor een week vooruit. Dan hoef je ze maar in elkaar te flansen als je thuiskomt. Of kook in grotere hoeveelheden en vries het in.

5. Wees voorbereid op snack-aanvallen

Waar de meeste mensen op stuk gaan bij een nieuw dieet, zijn de snacks. Je hebt trek en je wil nú wat eten. Dan grijp je natuurlijk naar het eerste de beste wat je kunt vinden.

Koop daarom noten, gedroogd fruit of je favoriete vegan protein bar (liefst in bulk online) en zorg dat je deze altijd in je tas hebt als je op pad bent, naar je werk gaat, of op reis gaat naar een gebied waar weinig vegan opties zijn.

6. Het hoeft niet perfect

Veel mensen vallen terug in hun oude dierlijke dieet, omdat ze één dag of één week een paar keer voor de bijl zijn gegaan. Zo van: nu ben ik toch al slecht bezig, dus kan ik net zo goed weer vanavond wéér vlees eten. Terwijl je juist elke vlees- en zuivelvrije maaltijd mag zien als een triomf. Ze tellen allemaal!

Een maand vegan eten: we delen een paar heerlijke gerechten die je helpen

Als je voor het eerst veganistisch gaat eten, waarom plan je dan niet een wekelijkse ‘cheat’-maaltijd? Stel realistische doelen en wees niet te streng voor jezelf als je ze niet haalt.

7. Focus op de voordelen

Als je het lastig vindt om je nieuwe voornemen vol te houden, bedenk je dan hoeveel beter je je voelt, hoeveel geld je bespaart en hoeveel dieren je al hebt gered door minder dierlijke producten te eten. Door te focussen op de voordelen, kun je zien hoe deze zich opbouwen.

Elke dag is een goede dag om opnieuw te starten met je goede voornemens!

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Vegan kookinspiratie nodig?

Schrijf je in voor de mailing en ontvang BEDROCK's Grote Vegan Kookboek plús elk weekend de best gelezen artikelen 🌿

Reageer op artikel:
Vaker plantaardig eten? 7 tips om het makkelijker vol te houden
Sluiten