Tessa Ham
Tessa Ham | LinkedIn Mind 8 aug 2021

Wakker je innerlijke vuur aan met deze Tibetaanse ademhalingsoefening

Heb je last van stress en kun je wel een boost in energie gebruiken? Wakker dan je innerlijke vuur aan met tummo breathing, een Tibetaanse ademhalingsoefening waarbij je visualiseert dat er een vuur in je brandt. Deze eeuwenoude techniek heeft veel voordelen en kun je een beetje vergelijken met de Wim Hof-methode – maar dan zónder dat je in een ijsbad hoeft te springen.

Benieuwd geworden? Lees dan snel verder.

Wat is tummo breathing?

Tummo is een meditatietechniek die al eeuwenlang wordt uitgevoerd door boeddhistische monniken in Tibet. Deze techniek is een combinatie van visualisatie en ademhalingsoefeningen, waardoor je in een diepe meditatieve staat kan komen en je ‘innerlijke vuur’ kan aanwakkeren. De monniken gebruik(t)en dit om hun lichaamstemperatuur te verhogen.

Hoe ademen therapeutisch kan werken

Als je dat zo leest, lijkt dat misschien onmogelijk. Maar er is een (kleinschalig) onderzoek geweest dat je met de methode daadwerkelijk je lichaamstemperatuur omhoog kunt halen.

Dat de oorsprong van tummo breathing in Tibet is te vinden, is dan ook niet gek. Dit gebied ligt namelijk hoog, waardoor de monniken vaak mediteren terwijl de temperatuur zich onder nul bevindt. Denk de volgende keer dat je moeite hebt met focussen tijdens het mediteren eens aan de Tibetaanse monniken, die zich moeten ontspannen terwijl ze het koud hebben. Dit is natuurlijk super lastig en daarom bedachten zij een techniek die hun innerlijke vuur ontwaakt.

Om zelf je innerlijke vuur aan te wakkeren hoef je het overigens niet per se koud te hebben. Tummo breathing is overgewaaid vanuit Tibet met het idee dat als je je lichaamstemperatuur kunt verhogen, je ook andere biologische processen kunt controleren die je innerlijke rust verstoren.

De voordelen van tummo breathing

Hoewel tummo breathing je zeker kan helpen als je je in een koude omgeving bevindt, kent de Tibetaanse techniek veel meer voordelen. Helaas is er nog (te) weinig onderzoek over gedaan, maar er is anekdotisch bewijs dat de techniek kan helpen bij:

  • Het verminderen van stress (onrust, depressie, hoge bloeddruk)
  • Het activeren van je chakra’s
  • Een boost in zelfvertrouwen en creativiteit
  • Het verbeteren van je concentratie
  • Het verkrijgen van meer energie
  • En een betere fysieke gezondheid

Het verschil met de Wim Hof-methode

Bij mediteren in koude omstandigheden denken veel mensen meteen aan Wim Hof. Maar de Iceman is geen beoefenaar van tummo, staat er op de officiële Wim Hof website. “De Wim Hof-methode en tummo zijn vergelijkbare maar verschillende technieken.”

De bekende ijsbadjes van Wim Hof: waarom je het tóch eens wilt proberen

Sommige oefeningen komen bij zowel tummo breathing als de Wim Hof-methode voor en zorgen ervoor dat je meer controle hebt over je lichaam dan je ooit voor mogelijk hebt gehouden. Maar er zijn ook verschillen. Het grootste verschil is dat de Wim Hof-methode geen religieuze componenten bevat. Ook heeft de methode van de ‘Iceman’ extra voordelen, zoals het versterken van je immuunsysteem.

Hoe voer je tummo breathing uit?

Op MindBodyGreen vinden we een fijn stappenplan om deze Tibetaanse meditatietechniek eens zelf uit proberen. Denk eraan dat dit een gevorderde oefening is. Als newbie bij het mediteren kun je deze misschien beter bewaren tot later. Of voer de oefening eerst uit met een meditatiecoach.

  1. Ga comfortabel zitten met een rechte houding en sluit je ogen. Leg je handen op je buik en laat ze daar de hele oefening rusten.
  2. Probeer je geest te relaxen en wacht tot je niet meer wordt afgeleid door gedachten.
  3. Visualiseer vervolgens een vuur in je buik, rond je navel. Stel je voor je dat een grote holle ballon bent en deze vuurbal in je hebt zitten. Blijf dit visualiseren gedurende de oefening.
  4. Adem diep in door je neus, buig je rug iets naar voren en rek je borst en torso uit. Visualiseer dat de zuurstof het vuur in je aanwakkert, waardoor het groter en heter wordt.
  5. Adem krachtig uit door je mind met ronde lippen, alsof je door een rietje blaast. Krul je ruggengraat en hou je handen nog steeds tegen je buik. Visualiseer dat de vlam en de warmte zich door je hele lichaam verspreiden.
  6. Herhaal dit voor vijf ademhalingen en merk dat de hitte steeds meer begint op de bouwen. Slik na de vijfde ademhaling zachtjes en voel hoe de inademing onder het middenrif blijft. Span je bekkenbodemspieren aan, zodat je de ademhaling zowel naar beneden duwt met het middenrif als omhoog met de bekkenbodem.
  7. Adem vervolgens uit nadat je je adem zo lang mogelijk hebt ingehouden en ontspan daarbij je spieren.
  8. Herhaal dit een aantal rondes en je zou je niet alleen warmer, maar ook mentaal helderder moeten voelen.

Liever een gesproken uitleg over tummo breathing? Op YouTube zijn er meerdere tutorials te vinden, inclusief deze hieronder:

Dé chakra-meditatie voor een energie boost

Vegan kookinspiratie nodig?

Schrijf je in voor de mailing en download Bedrock's Grote Vegan Kookboek 🌿

Reageer op artikel:
Wakker je innerlijke vuur aan met deze Tibetaanse ademhalingsoefening
Sluiten