Rosa Bertram
Rosa Bertram Mind 11 aug 2022

Slow down tips om meer offline tijd in te bouwen op een dag

De intentie is er bijna altijd wel: tijd nemen voor jezelf, meer boeken lezen, een keer zónder haast naar je yogaschool fietsen en je weekenden niet al te vol plannen. Helaas gaat het er bij de meesten (net zoals op BEDROCK-redactie) in werkelijkheid helaas vaak iets minder relaxed aan. Waarom lukt het nou nooit om meer slow down tijd in te bouwen en minder gehaast te leven?

Alle reden om vandaag een paar waardevolle tips te delen om het écht eens rustiger aan te doen en minder gehaast (lees: gestresst) door het leven te gaan.

Druk, druk, druk

Wie kent het niet: het voornemen om nu echt eens op tijd naar bed te gaan, tenminste 4 keer per week te sporten en meer ruimte vrij te laten voor jezelf. In de praktijk gaat het er meestal anders aan toe, want er zijn immers etentjes, werk dat uitloopt, een huis dat schoongemaakt moet worden en zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Overprikkeld? Zo breng je je brein weer tot rust

Eindstand? Van die tijd voor jezelf is maar bar weinig van terecht gekomen.

Daarom delen we vandaag een aantal broodnodige slow down tips.

Maak je prioriteiten inzichtelijk

Hoe kun je meer tijd voor jezelf maken als je voor jezelf niet duidelijk hebt waar je prioriteiten liggen? Schrijf het op in je telefoon of nog liever: schrijf het op met pen en papier. Ga bij jezelf na waar je graag meer tijd voor zou hebben.

Wat zijn nu écht de dingen waar je happy van wordt in een week, maar niet vaak genoeg aan toe komt? Maak een lijstje van 3 tot 5 prioriteiten. Dit zijn de dingen waar je meer tijd voor vrij gaat maken.

Maak het zichtbaar

Nu je duidelijk hebt waar je graag meer tijd voor maakt (lezen, wandelen, niksen of wat dan ook), zal het makkelijker worden om te denken: ‘wat wilde ik nou ook alweer écht deze week?’. Schrijf het op, maak er een vrolijke tekening bij als je wilt en hang het op een plek waar je het kan zien. Op de koelkast, op de kast of waar dan ook.

Deze holistische work-out maakt je lichaam sterk en je geest rustig

 

Plan tijd in

Om te zorgen dat je de briefjes niet voorbij loopt, kun je een dagelijkse reminder zetten in je agenda met [me time]. Of het nou in de ochtend is na het opstaan, zodat je tijd hebt voor je fijne ochtendritueel of juist na het eten: dit uurtje is van jou.

Dat kan natuurlijk ook 3 keer per week, maar die tijd is in elk geval geblokt voor jou. Stelt iemand voor dan af te spreken? Dan kan je niet. Dit is your time!

Leg je niet vast

Hoe verleidelijk het ook is om ‘ja’ te zeggen op alle festivals, weekendjes weg, etentjes of andere afspraken: probeer het eens niet te doen. Zeg simpelweg ‘ik kom er later nog op terug’, ‘ik kijk die week of dag even waar ik zin in heb’ of ‘dank voor de uitnodiging, maar ik leg me nog even iets vast’.

Het is lastig om niet meteen ‘ja’ te zeggen omdat ie-de-reen immers plant, maar dat is niet jouw probleem. Je zult zien dat geen een vriendschap wordt gebroken als jij je niet meteen vast legt. Is dat wel zo? Dan is dat ook meteen weer duidelijk. Iedereen die jou liefheeft, gunt jou heus meer tijd voor jezelf als je dat nodig hebt en aangeeft.

Zen in eigen land: 6 fijne yogaretreats om dichtbij huis op te laden

Op die manier laat je meer ruimte open voor spontaniteit. Heb je dag zin om iemand te zien? Dan bel je vrienden op en kan je altijd nog aanhaken.

Zet je telefoon uit

Heb je even tijd voor jezelf? Of heb je behoefte aan rust (bijvoorbeeld net nadat je wakker wordt)? Laat je telefoon dan even uit of op de vliegtuigstand. Je zult vanzelf zien hoeveel rust en ruimte je daarmee creëert. In plaats van appen of scrollen over social media, heb je ineens tijd voor wat je ook maar wilt doen.

We spraken eerder met iemand die helemaal geen telefoon heeft en dat heerlijk vindt. Dat is natuurlijk wel héél extreem, maar rustgevend is het zeker. Als is het maar even. Ook kun je in de weekenden je Instagram deactiveren. Lekker rustig!

En onthoud: je hoeft echt niet elke dag je hele to-do-lijstje af te vinken. Zijn de belangrijkste 3 to do’s gedaan? Top, de rest komt morgen weer. Op deze manier word je vanzelf eigen baas over je agenda. Wedden dat je binnen de kortste keren meer rust ervaart?

Enjoy your slow down time!

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Vegan kookinspiratie nodig?

Schrijf je in voor de mailing en ontvang BEDROCK's Grote Vegan Kookboek plús elk weekend de best gelezen artikelen 🌿

Reageer op artikel:
Slow down tips om meer offline tijd in te bouwen op een dag
Sluiten