6 slaapkamerregels voor een gelukkige relatie

Houd telefoons en andere schermen buiten het bed

Als je in een relatie zit dan zijn er op een werkdag misschien maar twee momenten waarop je je partner ziet: als je wakker wordt en als je naar bed gaat. Dan wil je er ook het beste van maken toch? We delen zes slaapkamerregels voor een gelukkige relatie.

Los problemen op vóórdat je naar bed gaat

Hangt er een vervelende sfeer in huis omdat jij en je partner onenigheid hebben? Of is er iets dat je dwarszit? Los dit dan op vóórdat je naar bed gaat. Waar je dat doet maakt in principe niet zoveel uit. Het kan aan de keukentafel, op de bank, onder de douche of tijdens een korte avondwandeling. Whatever you feel like. Zolang je alle negativiteit dus maar buiten de slaapkamer houdt. Lig je eenmaal in bed? Probeer dan ook geen zware onderwerpen meer aan te snijden. Waarschijnlijk zijn jullie allebei moe en hebben jullie op dat moment weinig geduld meer.

Ga op dezelfde tijd naar bed (als het kan)

Vaak zie je dat koppels op verschillende tijden naar bed gaan. Terwijl de een beneden nog een film afkijkt ligt de ander al lang en breed op één oor. En dat is eigenlijk ook helemaal niet gek. Want wat nou als de een om 5:30 uur op moet staan en de ander pas om 8:00 uur? Dan is het logisch dat je ook op verschillende momenten naar bed gaat. Maar of het ook het beste voor je relatie is? Niet echt. “Gelukkige koppels hebben de intentie om samen te gaan slapen en na een lange dag opnieuw met elkaar te verbinden,” zegt relatietherapeut Kurt Smith tegen de Huffington Post. “Al is het maar om een paar minuten samen tanden te poetsen en onder de dekens te kruipen.”

Houd telefoons (en andere schermen) buiten het bed

De meesten van ons zijn zo verslaafd aan onze smartphone dat je ‘m zelfs mee het bed in neemt. Maar dat is toch helemaal niet gezellig? Bekijk het eens zo: alle tijd die jij of je partner in jullie telefoon stoppen hadden jullie ook kunnen besteden aan een fijne knuffelsessie of een goed gesprek. En dan bedoelen we een gesprek dat een keer niet via Whatsapp verloopt. Spreek met elkaar af om telefoons (en andere schermen) buiten het bed te houden. Of nog liever: buiten de slaapkamer. Dat is naast een stuk gezelliger ook nog eens beter voor je nachtrust.

Las tijd in om nog even met elkaar te praten voor het slapen gaan

Door alle drukte (en verschillende bedtijden) schiet het er vaak bij in om nog even met elkaar te praten als je eenmaal in bed ligt. Toch is het belangrijk om hier af en toe tijd voor in te lassen. “Het spenderen van een paar minuten aan praten voor het slapen gaan stelt koppels in staat om van elkaar op de hoogte blijven en plannen te maken in een rustige, zachte omgeving”, stelt Paul Rosenblatt – auteur van Two in a Bed: The Social System of Couple Bed Sharing. Daarbij is het wel belangrijk dat je gesprek makkelijk is en niet gaat over iets dat storend of stressvol is.

Houd kinderen buiten de slaapkamer

Heb je kinderen? Dan zal het vast weleens voorkomen dat er ’s nachts een in je slaapkamer staat vanwege een nachtmerrie. En ja, dan is het heel verleidelijk om te zeggen ‘kom maar bij ons liggen’. Toch is dat volgens Michele Weiner-Davis – auteur van het boek Divorce Busting – niet wat je moet doen. “Je slaapkamer moet een heiligdom zijn voor alleen jullie twee”, zegt ze. “Koppels hebben privacy en grenzen nodig om verbonden te blijven.”

Zeg ‘ik hou van je’ voordat je gaat slapen

Doe iedere avond opnieuw de moeite om je partner te laten weten dat je van hem of haar houdt. Dus óók op dagen dat jullie misschien minder leuk naar elkaar zijn geweest. Want als puntje bij paaltje komt dan houd je toch nog steeds van je partner? Precies. Dan mag dat gezegd worden ook. Probeer het wel te zeggen op het moment dat je nog een beetje wakker bent. Alhoewel.. een slaapdronken ‘ik hou van je’ is ook best lief.

Meer lezen?

De 6 signalen van een slechte relatie volgens een psycholoog.

Niets meer missen van Bedrock?

Like hier onze Facebook-pagina en blijf up to date. Of schrijf je in voor de Bedrock-nieuwsbrief.