Fleur Broeders
Fleur Broeders Mind 15 apr 2022

7 signalen dat je het moeilijk vindt om je grenzen aan te geven (en hoe je dat doet)

Je grenzen aangeven is niet altijd even makkelijk, maar tóch belangrijk. Nee zeggen is soms lastig, maar wanneer je dit doet kan dat zorgen voor meer persoonlijke vrijheid. Een keer je eigen plan trekken in plaats van een ander tevreden stellen. Put yourself first. Heerlijk, dat willen we allemaal! Maar hoe weet je of je hier moeite mee hebt en wat kan je eraan doen? BEDROCK legt het voor je uit.

Belangrijk nog om te onthouden is dat grenzen persoonlijk zijn. De een kan meer aan dan de ander en iedereen heeft andere behoeftes. Luister vooral goed naar jezelf en naar je lichaam.

Het herkennen van signalen

Als eerste kan je verschillende signalen herkennen. Als je jezelf in sommige herkent, dan kunnen we je verder helpen. Hier zijn 7 signalen die aangeven dat je het moeilijk vind om je grenzen aan te geven:

  1. Je hebt een hekel aan andere mensen in de steek laten

Klinkt dit herkenbaar? Je gaat vaak mee in de plannen van anderen en zegt vaak het ja-woord, ook al zou je dat liever niet zeggen. Je wilt ze niet teleurstellen en stelt ze tevreden. Maar daarbij kan je jezelf naar beneden halen.

Old habits die hard? Zo doorbreek je (slechte) patronen wél

  1. Je hebt het gevoel dat de gevoelens van een ander aan jou is

Je maakt je veel zorgen of andere mensen wel goed in hun vel zitten en je trekt je dit persoonlijk aan. Je gebruikt al je energie om iedereen gelukkig te houden. Dit kan betekenen dat je je vaak angstig of schuldig kan voelen.

  1. Je bent altijd moe en je weet niet waarom

En nee, dit is niet het ‘mama-moe’ dat je wordt na een dag werken en voor je kinderen zorgen. Je geeft hier al je energie weg door telkens bezig te zijn met de behoeften van anderen. Als je naar je eigen behoefte zou kijken, zie je waarschijnlijk dat even rusten en aan jezelf denken niemand kwaad zal doen.

  1. Mensen maken makkelijk gebruik van je

Niet leuk om te horen, maar misschien wel waar. Wanneer je vrij zeker bent dat iets niet zo is afgesproken, zeg je toch niks. En de andere persoon weet dit ook. Manipulatie ligt hier om de hoek.

Grenzen bewaken 101: 5 tips van een burn-out-expert

  1. Diep in je hart denk je dat niemand je respecteert

Oorzaak kan zijn omdat je vaak bent weggeduwd door mensen om je heen. Het idee dat deze (en andere) mensen je niet respecteren kan dan veel in je hoofd gaan spelen.

  1. Je kan zelf geen beslissingen maken, zonder de mening van anderen te betrekken

Helemaal alleen beslissen is dan te moeilijk voor je, vermoeiend zelfs. Je denkt altijd na over wat iedereen wilt en schuift je eigen mening of wil in dat geval aan de kant.

  1. Je bent niet zeker over wie je bent, wat je leuk vind en wat belangrijk voor je is

Identiteitscrisis? Daar lijkt het zeker op. Wie ben je nu eigenlijk en waar wordt jij blij van? Hierdoor kan het ook moeilijk zijn om zelf beslissingen te nemen, want ja, je weet zelf niet eens wat te kiezen. Wat je wel weet is wat anderen graag zouden willen zien.

Hoe merk je op latere leeftijd dat je onveilig bent gehecht?

Wat kunnen we eraan doen?

Zie je jezelf terug in een van deze signalen? Geen zorgen, je bent niet de enige. En hier zijn zelfs nog wat tips om goede gezonde grenzen voor jezelf te stellen. Die tips geven we je met een voorbeeld:

Je moet je kinderen van school ophalen om 15:45. Je vertrekt om 15:15 van je werk, elke dag, als sinds je bent begonnen met je baan. Je baas steunt je hierin en vind je flexibele schema prima. De laatste twee weken is het echter anders. Ze plannen je telkens in voor een vergadering om 15:30. Niet stressen! Hier zijn 3 stappen:

Stap 1: Verplaats jezelf in hun schoenen en ga uit van het beste

Ik weet dat je verschillende schema’s in ons team moet balanceren, dat moet echt veel werk zijn.

Stap 2: Geef je grens duidelijk aan zodat de ander kan begrijpen wat jij voelt en wat je nodig hebt

Ik wilde je alleen even herinneren aan het feit dat ik elke dag mijn kids moet ophalen uit school. Ik kan daarna dus geen vergaderingen bijwonen.

Wanneer is iemand emotioneel volwassen, en ben jij dat al?

Stap 3: Geef details en bedank ze

Ik hou ervan om hier te werken en ben erg dankbaar voor het flexibele schema. Als dit veranderd is, wil ik het graag weten. Anders zou ik helaas opzoek moeten naar een functie waar de flexibiliteit wel een optie is.

Blijven oefenen!

En, is het gelukt? Door dit een aantal keer te oefenen wordt het stellen van je grenzen een stuk makkelijker. Herinner jezelf eraan wat er gebeurt wanneer je je mannetje niet kan staan en ga er tegenin. Die vrijheid is dan binnen handbereik. Dat willen we!

Lastig om iemand te confronteren? Zo voer je een ‘zeikgesprek’

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Vegan kookinspiratie nodig?

Schrijf je in voor de mailing en ontvang BEDROCK's Grote Vegan Kookboek plús elk weekend de best gelezen artikelen 🌿

Reageer op artikel:
7 signalen dat je het moeilijk vindt om je grenzen aan te geven (en hoe je dat doet)
Sluiten