Rosa Bertram
Rosa Bertram | LinkedIn Mind 28 dec 2020

Overprikkeld en hoogsensitief? 5 tips om jezelf te beschermen tegen prikkels

Als HSP’er (een Highly Sensitive Person) ervaar je alles nét wat intenser, dan een niet-hooggevoelig persoon. Prikkels van buitenaf worden minder gefilterd waardoor je letterlijk overprikkeld kan raken. Daarom is het belangrijk om jezelf te kunnen beschermen tegen te veel prikkels van buitenaf.

Eigenlijk kan je overprikkeling of HSP zien als te veel stress (prikkels dus) van buitenaf. Je leeft extreem met anderen mee en pikt energieën heel snel op bijvoorbeeld.

Nu is er met stress zelf niet direct iets mis, een beetje stress is zelfs gezond (!), maar voor een teveel aan prikkels wil je wel degelijk oppassen. Wanneer je hooggevoelig bent, verwerk je prikkels op een andere manier en is het slim om te weten welke situaties, mensen of banen het best bij jou passen.

Overprikkeld en HSP? Zo bescherm je jezelf

Om jezelf te beschermen tegen een overload aan prikkels, kun je je hooggevoeligheid ook inzetten als je kracht. Maar dan is het wel belangrijk jezelf te beschermen.

Dat kan je doen op deze 5 manieren:

#1. Herken je hooggevoeligheid

De eerste stap in het omgaan met overprikkeling en hooggevoeligheid is het herkennen ervan. Signalen van een HSP zijn bijvoorbeeld: je bent snel ‘op’, sociale events kosten je veel energie, je pikt snel emoties van anderen op en je kan je snel gestresst, maar ook onzeker voelen.

Weet je het niet zeker? Een checklist: zo weet je of je hoogsensitief bent

#2. Geef je grenzen aan

Eigenlijk is je grenzen aangeven altijd belangrijk, net zoals geen dingen doen waar je je niet goed bij voelt, maar voor een HSP’er is het wellicht nóg belangrijker. Waar een ander energie van krijgt, loopt een HSP’er soms energetisch veel van sneller leeg.

Een van de lastige kanten van hooggevoelig of snel overprikkeld zijn, is namelijk dat je snel de stress van een ander overneemt. Jezelf letterlijk afsluiten met een noise cancelling koptelefoon kan helpen of een fijne en rustige omgeving creëren voor jezelf.

#3. Neem je rust

Weet wanneer het genoeg is en je tijd voor jezelf wilt maken. Pak een goed boek, luister muziek, teken of trek je terug in jouw eigen zenhoekje. Een zitje in je woonkamer of in je slaapkamer dat helemaal van jou is en waar je weer helemaal kunt opladen bijvoorbeeld.

Ook interessant: Waarom natuur een mens zo gelukkig maakt

Dat heb je na sociale evenementen of prikkels namelijk weer nodig! Wat ook heel goed werkt is een wandeling maken in de natuur.

#4. Leer jezelf afsluiten

Jezelf leren afsluiten voor de buitenwereld vol prikkels kan ontzettend behulpzaam zijn. Zie het als een energieveld dat je om jezelf heen creëert en jij in je eigen veilige bubbel zit.

#5. Train je ademhaling

Ademen doen we eigenlijk bijna altijd vanzelf, maar wist je dat op de juiste manier ademhalen ook therapeutisch kan werken?

Door middel van verschillende ademhalingstechnieken kun je onder andere stress aanpakken, trauma’s verwerken, blokkades opheffen en paniekaanvallen tegengaan.

Leer meer over ademhalingsoefeningen:

Uiteindelijk is het allerbelangrijkst dat je naar jezelf en je lichaam blijft luisteren. Word het te veel? Doe dan een stapje terug. In the end of the day ben je aan iemand iets verschuldigd.

Meer over overprikkeling en HSP?

Vegan kookinspiratie nodig?

Schrijf je in voor de mailing en download Bedrock's Grote Vegan Kookboek 🌿

Reageer op artikel:
Overprikkeld en hoogsensitief? 5 tips om jezelf te beschermen tegen prikkels
Sluiten