Eva Spigt
Eva Spigt Body 12 sep 2022

Onregelmatige cyclus? Een orthomoleculair therapeut geeft tips

Rond de 20 procent van de vruchtbare vrouwen heeft een onregelmatige menstruatiecyclus. Vanuit de geneeskunde gezien betekent dat de cyclus korter dan 21 dagen is of langer dan 42 dagen duurt. Heb jij hier last van of van heftige klachten als PMS of veel bloedverlies? Het kan helpen om met een orthomoleculair therapeut te praten.

Wij gaan in gesprek met Merel van der Velden van De Hormoon Kliniek. Zij is gespecialiseerd in hormonen en met name gynaecologische klachten zoals PMS, een onregelmatige cyclus of vruchtbaarheidsproblemen.

Wat is een gezonde cyclus?

‘’Iedere vrouw is natuurlijk verschillend maar een gezonde, normale cyclus heb je als deze opeenvolgend 25-35 dagen duurt. Idealiter rond de 28 dagen. Sommige vrouwen kennen hun cyclus niet door het gebruik van de pil. Maar ik kan iedere vrouw aanraden om weer terug te gaan naar de natuurlijke cyclus, daar kan je zoveel aan af zien.’’

Je natuurlijke cyclus is namelijk onderverdeeld in 4 fases: winter, lente, zomer en herfst.

Winter

De winter is donker en zo voelen veel vrouwen zich dan ook de dagen of week voor de menstruatie. Misschien ben je emotioneler en chagrijniger dan normaal. Je kan ook last hebben van angstige of negatieve gedachten.

Je energiepijl is laag en je lichaam is gevoelig. Je kan last krijgen van een opgeblazen gevoel, rugpijn en krampen. Merel legt uit: ‘’Dat je tijdens deze fase je vriend of andere mensen wel achter het behang kunt plakken, komt omdat je geslachtshormoon oestrogeen en progesteron daalt, hierdoor kan je je somberder en prikkelbaarder voelen dan normaal.’’

That time of the month? Zó lek je minder snel door tijdens je menstruatie

Dat is het bekende PMS, Pre Menstruale Syndroom. Neem deze tijd vooral rust en maak geen grote beslissingen. Plan geen stressvolle dingen en probeer ijzerrijke voeding te eten. Zo kan je je goed voorbereiden op de lente.

Lente

Na je menstruatie kom je in de fase van de lente. De eerste dagen is het nog wel een beetje koud. Het is de eerste dag van je cyclus en dat is ook de eerste dag van je menstruatie. Je hebt misschien nog een beetje rugpijn en krampen die horen bij de bloedingen. Neem deze tijd vooral rust want een menstruatie kost energie. Probeer ook ijzerrijke voeding te eten waardoor je je goed voor kunt bereiden op de zomer. Je zult zien dat je je met de dag weer energieker gaat voelen.

Zomer

Tijdens deze fase stuurt de hypofyse ‘follikel stimulerend hormoon’ (FSH) naar je eierstokken waardoor nieuwe eitjes gaan rijpen. De hoeveelheid oestrogeen in je lichaam neemt toe waardoor je je veel energieker en creatiever gaat voelen.

‘’Waarschijnlijk zit je haar veel beter in deze periode en blaak je van het zelfvertrouwen. Hoewel je dus creatiever en energieker bent, is deze periode alsnog niet zo handig om knopen door te hakken omdat je nogal euforisch kan zijn.’’ vertelt Merel.

Aan het eind van deze fase heb je, als het goed is, je ovulatie. Dat is de meest vruchtbare periode. Omdat je testosteron en hoeveelheid FSH naar het plafond schieten, voel jij je on top of the world. Door al deze hormonen, wordt ook de eicel losgelaten door je eierstokken, klaar om bevrucht te worden. De ideale periode dus voor een vrijpartij als je zwanger wilt worden.

Maar ook als je niet zwanger wilt worden, is een wilde sessie fijn tijdens deze fase. Je blaakt namelijk van het zelfvertrouwen en je hebt zin om tijd aan je uiterlijk te besteden. Ook gaan je communicatievaardigheden erop vooruit. De perfecte tijd dus voor een sollicitatiegesprek, om moeilijke beslissingen te nemen of om te daten, oeh la la.

Herfst

Na een spectaculaire zomer, wordt het helaas weer herfst. Je eicel is niet bevrucht en je lichaam krijgt een seintje dat er geen zwangerschap is. In vergelijking met de zomer, duurt deze herfst-fase iets langer.

Je energie neemt helaas af en veel vrouwen krijgen PMS klachten. Doordat er minder progesteron in je lichaam zit, kan je last krijgen van stemmingswisselingen, huidproblemen, gevoelige borsten of minder energie.

Hé jij! Dit is waarom seks tijdens je menstruatie zo gek nog niet is

‘’Vooral deze fase wordt niet echt gewaardeerd in onze samenleving. We hebben veelal geleerd om alleen maar door te gaan. Keihard te sporten of te werken. Maar ik wil vrouwen juist bewust maken van hun (natuurlijke) cyclus waardoor ze meer kunnen inspelen op hun staat van zijn.”

“Tijdens deze herfst fase is het namelijk aan te raden om toe te geven aan je moeheid en stemmingswisselingen. Je mag lief zijn voor jezelf en juist rust nemen.’’

Wat te doen bij een onregelmatige cyclus?

‘’Als je je natuurlijke cyclus weet, kan je dus veel beter inspelen op deze fasen en daar je leven op afstemmen. Meer sporten in je zomer periode bijvoorbeeld en jezelf even terugtrekken qua werk en sociale verplichtingen als je in je herfst periode zit.’’

Een onregelmatige cyclus? Daar is volgens Merel gelukkig veel aan te doen:

”Zo maak je jouw winters kort en behapbaar”

Probeer zuivel te vermijden

‘’Als je als vrouw zuivel eet of drinkt, krijg je ook de hormonen van de koe binnen. Deze hebben vaak als kalfjes groeihormonen gekregen en dit wordt weer doorgegeven via bijvoorbeeld melk. Melk werkt bovendien ontstekingsbevorderend. Dat kan weer klachten geven zoals vermoeidheid of vage pijnklachten.

Beperk stress

Ons lichaam pikt deze stress signalen op als gevaar waardoor het stofje cortisol aangemaakt wordt. ‘’Hierdoor gaat je lichaam in een overlevingsmodus waardoor processen die niet belangrijk zijn om te overleven, op een laag pitje komen te staan. Helaas dus ook je ovulatie en menstruatie. We mogen het cortisol in ons lichaam verminderen maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Je lichaam moet het gevoel krijgen dat het niet meer aangevallen wordt. Voldoende slapen en toegeven aan je (vermoeide) lichaam, helpt al goed.’’

Deze clean beautymerken zijn geweldig voor je huid én de planeet

 

Gebruik zo min mogelijk hormoon verstorende stoffen

Dan gaat het om stoffen als zoals parabenen en resten van groeibevorderende stoffen. ‘’Probeer ook alleen op je huid te smeren wat je zou eten. Natuurlijke verzorging kan een groot verschil maken. Je huid is namelijk je grootste orgaan en laat ook (chemische) stoffen door.’’

  • Probeer 500 gram groenten te eten per dag en goede vetten.
  • Drink 2 liter water per dag. Dit stimuleert de lever en geeft daardoor eerder hormonale balans.
  • Zorg voor een stabiele bloedsuikerspiegel. Toegevoegde suikers en snelle koolhydraten zijn heerlijk maar minder fijn voor je hormonen. ‘’Dat betekent niet dat je niks lekkers meer mag maar je kan bijvoorbeeld een vegan cheesecake maken of een gezonde bananenbrood.’’

Meer weten? Merel heeft een e-book geschreven met meer informatie en heerlijke recepten die je onregelmatige cyclus weer op de rit kunnen krijgen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Vegan kookinspiratie nodig?

Schrijf je in voor de mailing en ontvang BEDROCK's Grote Vegan Kookboek plús elk weekend de best gelezen artikelen 🌿

Reageer op artikel:
Onregelmatige cyclus? Een orthomoleculair therapeut geeft tips
Sluiten