Is muesli nou wel of geen gezonde ontbijtoptie?

Als we de mueslireclames moeten geloven, is muesli d├ę perfecte gezonde start van je dag. Toch zeggen veel voedingsgoeroe’s dat muesli eigenlijk helemaal geen bewuste keuze is. Is muesli nou wel of niet gezond? En waar moet je op letten als je muesli koopt?

Voor eens en altijd duidelijkheid.

Hoe gezond is muesli?

We weten allemaal dat muesli heerlijk knapperig is en lekker smaakt in je bakje yoghurt. Maar wat is muesli eigenlijk? En is het ook gezond?

Muesli is een mengsel van granen, zaden, ongezouten noten en gedroogde vruchten. Ingredi├źnten die op zichzelf allemaal vrij gezond klinken en dat ook zijn.

Meer groente eten, hoe dan? Op deze manier voeg je meer groenten toe aan je ontbijt

Waar het alleen vaak misgaat, is dat er bij sommige muesli suiker toegevoegd is. Ook zit er soms heel veel gedroogd fruit in een pak muesli, waardoor de suikerhoeveelheden in je ontbijtje al snel omhoog schieten.

Check de ingredi├źntenlijst

Wat wel gezond is aan muesli is dat het meestal onbewerkt is (in tegenstelling tot cruesli). Ook zit muesli vol met vezels en voedingsstoffen. Daarnaast is het natuurlijk ook gewoon een heel lekker en makkelijk ontbijtje.

Logisch dus dat je voor een muesliontbijt wil gaan! Check voordat je het koopt altijd alleen even goed de ingredi├źntenlijst. Hierbij geldt: hoe minder ingredi├źnten, hoe beter. En suiker is een no go. Let ook op of de verhouding gedroogd fruit tot de rest een beetje in balans is.

Zelf muesli maken

Wil je zeker weten dat je goed zit met de muesli? Maak het dan zelf! Dit doe je heel gemakkelijk door de volgende ingredi├źnten door elkaar te mengen:

Granen

Granen bevatten b├Ęta-glucanen, voedingstoffen die het cholesterol in ons bloed kunnen verlagen en ze zouden ook ons immuunsysteem versterken. Gebruik daarom bijvoorbeeld haver of een ander soort graan als basis voor je muesli.

Noten

De noten die het meest in muesli worden gebruik zijn amandelen en walnoten. Deze bevatten verschillende mineralen zoals ijzer, calcium en magnesium. Ook zijn noten een bron van onverzadigde (dit zijn de goede) vetten.

Gevriesdroogd fruit

Voor de kleur smaak ├ęn vitamines, is fruit aan je muesli toevoegen altijd een goed idee. Kies hierbij voor gevriesdroogd fruit in plaats van gedroogd fruit. Van gevriesdroogd fruit weet je namelijk zeker dat er geen suiker aan toegevoegd is. Ook blijft bij gevriesdroogd fruit een groot deel van de natuurlijk aanwezige vitamine C bewaard.

Chiazaad

Je eigen muesli maken, betekent dat je ook de zaden van je eigen keuze kan toevoegen. Gebruik chiazaad, want dit bevat een hoge concentratie van omega 3, vezels, calcium en magnesium. Geen fan van chiazaad? Zonnebloempitten zijn ook een goede optie.

Eerst sporten en dan ontbijten of is het nou juist andersom?

Nog meer ontbijtinspiratie nodig? Probeer dan eens ├ę├ęn van deze 7 vegan ontbijtrecepten of ga voor een carrot cake ontbijt.

Bedrock Talks over voeding als medicijn

We spreken met┬áorthomoleculair voedingscoach en leefstijldeskundige┬áAnne de Meulmeester over voedingstrends, di├źten en voeding als medicijn. Een complex onderwerp. Niet alleen omdat er zoveel trends zijn, maar ook omdat het niet alleen iets is om je honger mee te stillen. Hoe werkt dat allemaal en wat is nou precies wel en niet goed voor je? Wij vragen Anne alles over jouw dagelijkse dosis vitaminen.

Plasticvrij leven? Download onze 'How to be... Plastic Free Guide'

Schrijf je in voor de mailing en ontvang d├ę gids die je helpt duurzamer te leven

Reageer op artikel:
Is muesli nou wel of geen gezonde ontbijtoptie?
Sluiten